وقتی پرده حیا افتاد/ چه کسی دروغ بزرگ را می‌گوید؟/ منصوریان یک قدم دیگر به اخراج نزدیک شد، وزیر به زودی تصمیم می‌گیرد

8:55 - 28 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۲۱۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
در به وجود آمدن شرایط بحرانی در استقلال چه کسی مقصر است و چه کسی راستش را نمی‌گوید.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، چه کسی مقصر است؟ منصوریان و دستیارانش؟ بازیکنان؟ اعضای معترض هیأت‌مدیره،‌ سیدرضا افتخاری (مدیرعامل) و پندار توفیقی (معاون باشگاه)؟ یا حتی وزارت ورزش؟ جواب مشخص است همه! همه در به خاک و خون افتادن امروز تیم پرطرفدار فوتبال ایران مقصر هستند!

شب گذشته و در برنامه 90 اتفاقاتی افتاد و صحبت‌هایی از طرف سرمربی و مدیران باشگاه استقلال مطرح شد که زوایایی تازه و تلخی را از شرایط این روزهای استقلال روشن کرد.

حالا با در نظر گرفتن اتفاقاتی که در روزهای اخیر در استقلال رخ داده است به این صحبت‌‌ها که شب گذشته در برنامه 90 مطرح شد با دقت توجه کنید!

منصوریان: آقای ملکی برادر عزیزم! شما که 50 سال هوادار استقلال بودید! آیا شما دو روز پیش به من گفتید که ما از مهدی رحمتی عکس‌هایی داریم که همه دیده‌اند او در حال خندیدن بوده است یا خیر! شما گفتید یا نه؟

ملکی: ببین اینو باید جواب بدین! شما گفتین مهدی قهر کرد و نیومد و کیا رو فرستادم دم اتاقش؟

منصوریان: بله آقا! آقای رحمتی الان اون ور خطه! طبیعیه یک بازیکن بزرگ وقتی بیرون میشینه عکس العمل داره! من به شما هم گفتم! گفتم وقتی خواستیم بیاریمش تو اتاق من رفتم دم اتاقش گفتم باید بیای جلسه فنی بشینی رقیبت میره داخل ! بپرسین از مهدی!

رحمتی: علی آقا شما اینو به من نگفتی! شما بعد از جلسه...

- در این لحظه صدای قهقهه و خنده ملکی عضو هیئت مدیره استقلال بلند می‌شود

منصوریان: آقا چرا می‌خندی؟

فردوسی‌پور سرش را روی میز می‌گذارد و می خندد. سید رضا افتخاری هم در سکوت کامل لبخند به لب دارد!

رحمتی: علی آقا بعد از جلسه من خودم اومدم جلسه فنی! شما بعد از جلسه فنی...

منصوریان: خدا پدرت را بیامزد یک سوالی ازت دارم! شما دم در اتاق من اومدی...

رحمتی: من گفتم اگر نمی‌تونم به تیم کمک کنم بابام مریضه برم زودتر تهران!

منصوریان: خدا پدرتو بیامرزه! آقای ملکی! شما که الان می‌‌خندید! من گفتم مهدی رحمتی بعد از باخت می‌خندید؟

- ملکی در میان صدای بلند منصوریان آرام و شمرده شمرده صحبت‌هایی را مطرح می‌کند که کسی متوجه آن نمی‌شود و فقط معلوم است که افتخاری را شاهد می‌گیرد.

فردوسی‌پور:  آقای منصوریان! شما اگر از همان اول همه چیز را می‌گفتید خیلی بهتر بود! یک سری چیزها را شما نگفتید!

****

افشاگری ملکی استقلال را به نابودی کشاند/ دروغِ بزرگ

علیرضا منصوریان و سید رضا افتخاری در طول مدتی که روی خط برنامه نود از مشکلات استقلال هر کدام با ادبیات خاص خود صحبت می‌کردند کسی فکرش را نمی‌کرد با روی خط آمدن امیر عباس ملکی عضو هیئت مدیره باشگاه جنجال و ابهام به اوج خود برسد. ملکی اما با صراحتی عجیب و حیرت‌انگیز پرده از اتفاقات پشت پرده و جلسات سری باشگاه استقلال در روزهای اخیر برداشت تا هم آنچه از سوی منصوریان و افتخاری قبل از اظهار نظر او مطرح شده بود تکذیب شود و هم همه در شوک مطلق فرو بروند.

اینکه چرا ملکی مسائل داخلی باشگاه استقلال را در این حد در رسانه ملی افشا کرد موردی است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. منتهی اظهارات این عضو هیئت مدیره به خوبی نشان داد که حقایق اصلی به مردم و رسانه‌ها گفته نشده است. ملکی با این جمله که:« دو حقیقت که اتفاق افتاد را می‌گویم» از آنجایی که منصوریان اعلام کرده بود با دستور ملکی عضو هیئت مدیره باشگاه جباری و رحمتی اجازه حضور در تمرینات را پیدا نکرده‌اند، با رد ادعاهای سرمربیگری استقلال که تاکید هم کرده بود مخالف اخراج رحمتی و جباری بوده،‌ دست به افشاگری تاریخی زد.

درگیری جباری و افتخاری و علت اخراج شماره 8‍!

ملکی در مورد داستان اخراج مجتبی جباری گفت: در مورد جباری آقای افتخاری گفتند من به رختکن رفتم و جباری به زمین اعتراض کرد. آقای افتخاری به ایشان گفتند که اینجا قطر نیست. همچنین آقای جباری به افتخاری گفتند من به استقلال آمدم که پول‌هایم را بگیرم. این موضوع را آقای افتخاری در هیئت مدیره گفتند و بارها اشاره کردند که مخالف حضور جباری در تیم بودند. زمانی که ما سوال می‌کردیم چرا تیم نتیجه نمی‌گیرد، می‌گفتند که با آمدن امثال جباری جوان‌ها کنار رفتند.

پشت پرده اخراج رحمتی

ملکی در مورد رحمتی هم گفت: درباره رحمتی هم آقای منصوریان زمانی که از بازی پارس جنوبی برگشتند، پیش ما آمدند. ما سوال کردیم تیم چه مشکلی دارد؟ منصوریان گفت تیم در استرس است و دلیل آن این است که شما به من اولتیماتوم دادید. من از ایشان سوال کردم این دو بازی چرا به پدیده و نفت آبادان باختیم. ایشان درباره رحمتی هم گفتند به دلیل بازی با ذوب‌آهن و اختلاف رحمتی و  قلعه نویی این تصمیم را گرفتم. چون نمی‌شد ناگهانی این تصمیم را گرفت، حسینی در این بازی حضور پیدا کرد تا سابقه بازی داشته باشد. منصوریان گفت رحمتی بعد از این موضوع قهر کرد، در جلسه فنی نیامد و در صحنه پنالتی پارس جنوبی هم خوشحالی کرد. ما هم به عنوان هیئت مدیره این افراد را خواستیم. منصوریان گفت ما چند نفر را به اتاق رحمتی فرستادیم اما نیامد. ما به ایشان گفتیم اگر این دو نفر معضل استقلال هستند، ما به شما کمک می‌کنیم.

وقتی به هوادار دروغ می‌گویند مجبور می‌شویم حقایق را بگوییم!

ملکی ادامه داد:‌ این قضیه با هماهنگی منصوریان و افتخاری بود و در جریان بودید. منصوریان درباره کنار گذاشتن رحمتی موافق بود اما درباره جباری موافق نبود ولی مقاومت نکرد. درباره جباری آقای افتخاری موافق بودند. من تصمیم نداشتم روی خط بیایم اما زمانی که اسم برده می‌شود، مجبور می‌شویم. وقتی به هوادار دروغ گفته می‌شود، او باید حقایق را بداند. آقای افتخاری در هیئت مدیره تک بود و اگر من نبودم ایشان منصوریان را عوض کرده بود اما من اجازه ندادم. هیئت مدیره به من اتهام می‌زنند که چرا کمک کردی منصوریان باقی بماند. من در مورد منصوریان گفتم ما مانند کشورهای عربی نیستیم و از منصوریان حمایت می‌کنیم.

افتخاری: منصوریان می‌دانست رحمتی و جباری اخراج شدند

به یک قسمت دیگر برنامه نود هم باید توجهی ویژه داشت. قبل از اینکه عباس ملکی روی خط بیاید،‌ منصوریان توضیحات بسیار مهمی درباره مخالف خود با اخراج رحمتی و جباری با فشار هیئت مدیره مطرح کرد. او حتی در پاسخ به این انتقاد که باید در قبال این اتفاق از سمت خود استعفا می‌داد مدیرعامل تیم را شاهد گرفت که چنین تصمیمی داشته است (منصوریان اما این تصمیم را اجرایی نکرد و در تمرینات تیم حاضر شد).

با این وجود افتخاری به صورت سربسته قبل از وارد شدن به جنجال بزرگی که به آن اشاره شد،‌ این صحبت‌ها را در برنامه نود مطرح کرد: در جلسه‌ای که خود آقای منصوریان به همراه دو نفر از اعضای هیات مدیره  و بنده  در آن حضور داشتند این بحث مطرح شد. نگفتند نباید باشند. گفتند شما به این دو نفر (آقای جباری و رحمتی) بگویید به باشگاه بیایند تا توضیحاتی را به هیئت مدیره ارائه بدهند. آقای منصوریان خودشان می‌آیند روی خط و توضیح می‌دهند. اما نرفتن جباری و رحمتی به تمرین تصمیم هیئت مدیره بود و آقای منصوریان هم در جریان بود. وقتی این بحث مطرح شد آقای منصوریان هم در جلسه نشسته بود.

یک معمای بزرگ؛ آن فردی که خندیدن رحمتی را از درون تیم نقل قول کرد کیست؟

با وجود تمام این اتفاقات حاشیه‌ای،‌ بدترین صحنه برای هواداران استقلال جایی بود که همه از شکسته شدن حرمت‌ها و افتادن پرده‌های حیا حرف زدند. جایی که میلیون‌ها نفر بیننده تلویزیونی و حالا تمام استقلالی‌ها منتظر بودند ببینند چه کسی دروغ می‌گوید! آقای سرمربی یا عضو هیئت مدیره! به هر صورت با صحبت‌های مطرح شده مشخص شد که دروغ‌گویی در شرایط کنونی حرف اول و آخر را در باشگاه استقلال می‌زند. از آنجایی هم که پای منصوریان و عضو هیئت مدیره در این پرونده باز است برای همه مثل روز روشن است که با شروع روز کاری امروز هر لحظه احتمال دارد تغییرات بزرگ در باشگاه استقلال رخ بدهد. چون دیگر هیچ حرمتی باقی نمانده و یا منصوریان باید باشگاه استقلال را ترک کند و یا اعضای هیئت مدیره و حتی افتخاری!

در چنین شرایطی برای رسیدن به پاسخ این سوال بزرگ که چه کسی حقیقت را از هواداران پنهان می‌کند، باید به آخرین صحبت‌های افتخاری در برنامه نود توجه کرد. وقتی علیرضا منصوریان بارها و بارها افتخاری را به جان پسرانشان و جدش قسم داد و تهدید کرد اگر حقیقت را نگوید از فردا (امروز) سر تمرین نمی‌رود، مدیرعامل باشگاه استقلال تایید کرد که هیئت مدیره بحث عکس خنده رحمتی را مطرح کرده اما تاکید کرد:« آقای ملکی با نقل قولی از یک شخص دیگر در جلسه با شما به این موضوع اشاره کرد».

آنهایی که اتفاقات روزهای گذشته استقلال و آنچه در برنامه نود رخ داد را کنار هم بگذارند، به خوبی متوجه خواهند شد که گزارش خندیدن رحمتی روی نیمکت از طرف عوامل تیم و کسانی که روی نیمکت بودند به باشگاه و مدیریت ارسال شده است. فشارها برای تغییرات در کادر فنی استقلال و شایعاتی که پیرامون اخراج یک مربی و احتمال کنار رفتن مدیر تیم در محافل ورزشی مطرح شده هم به خوبی مشخص می‌کند که هنوز برخی مسائل به شکلی شفاف به مردم گزارش نشده است و همین اتفاقات زمینه ساز تغییراتی بزرگ در استقلال خواهد بود.

فاجعه مدیریتی در تمام سطوح!/ با نردبان به آسمان نمی‌روند!

مدیریت نقش تعیین کننده‌ای در تعیین تکلیف شرایط بحرانی باشگاه استقلال دارد. جدا از این مسئله که در محافل ورزشی شایعه شده منصوریان پول قرارداد یک سال خود را دریافت کرده (منصوریان گرفتن وام از باشگاه را تکذیب کرده است) هیئت مدیره بعد از نتایج ضعیف هفته‌های ابتدایی،‌ به منصوریان تنها برای دو بازی فرصت داده بود تا تیم را از بحران خارج کند. این تیم توانست گل گهر سیرجان را به سختی در جام حذفی شکست دهد اما در بازی دوم با ارائه یک فوتبال کاملا بد به پارس‌جنوبی جم باخت تا بحران به اوج خود برسد. بعد از این اتفاق همه خودشان را برای شنیدن خبر رسمی اخراج منصوریان آماده‌ کرده‌ بودند منتهی پندار توفیقی و سید رضا افتخاری با توجه به دریافت برخی گزارش‌ها از عوامل تیم و منصوریان به دنبال راهی برای دادن یک فرصت دیگر به منصوریان بودند. به این ترتیب مقابل فشارهای برخی اعضای هیئت‌ مدیره ایستادگی شد و با سفارش‌های صورت گرفته هم قرار شد «علی‌منصور» با توجه به نزدیک بودن بازی بسیار بزرگ مقابل ذوب‌آهن که حکم مرگ و زندگی را برای او و تیمش دارد روی نیمکت باقی بماند. حاصل این اتفاق هم البته اخراج موقت رحمتی و جباری بود که برخی اعضای هیئت مدیره از آن اظهار بی‌اطلاعی کرده و تاکید داشتند حکم و گزارشی درباره این مسئله وجود نداشته است.

از طرفی مدت‌هاست درباره احتمال حضور مربیانی چون دالیچ، اسکوچیچ و ماگات و چندین و چند نام خارجی دیگر در محافل ورزشی مطالب مختلفی مطرح شده اما خروجی تمام اتفاقات، تأخیر در اخراج منصوریان بوده است. در چنین شرایطی البته شنیده می‌شود که این مربی از مدیران باشگاه درخواست کرده تا دربی به او فرصت بدهند. منتهی با اتفاقاتی که در برنامه نود افتاد، اگر وزیر ورزش هیئت مدیره را تغییر ندهد قطعا منصوریان در استقلال ماندگار نخواهد بود.

نکته اینجاست اعضای هیئت مدیره تصور می‌کردند این مربی خودش استعفا خواهد کرد اما این مربی تحت هیچ شرایطی حاضر به انجام این کار نشد و خودش هم در صحبت‌هایش اعتراف کرد که به دنبال برکنار شدن است (منصوریان در برنامه نود گفت: آقای افتخاری تو رو به جدت قسم من نگفتم منو بردار؟) منتهی از آنجایی که پای پرداخت پول قرارداد سال اول و قرارداد سنگین سال‌های بعد در میان بود،‌ مدیریت تصمیم گرفت باز هم به سرمربی از روی ناچاری فرصت بدهد. به مربی که در جلسات گویا اعلام کرده اگر این فشارها نباشد و مصدوم‌هایش برسند قطعا امسال یک جام برای استقلال می‌آورد.

ژن خوب، هیئت مدیره بد و کادر فنی ناتوان!

وزارت ورزش پس از ماه‌ها تاخیر اعضای جدید هیئت مدیره استقلال را معرفی کرد تا آرامش مدیریتی به این تیم بازگردد. از همان اول البته مشکلات شروع شد و قریب رئیس هیئت مدیره در اعتراض به نبودن شفافیت‌های مالی در انعقاد قراردادها و فسخ قرارداد برخی بازیکنان،‌ بی توجهی به جایگاه هیئت مدیره در عزل و نصب‌ها و بحران‌های اقتصادی حاضر نشد در جسلات حضور پیدا کند و از سمت خود کنار رفت. حسن زمانی که سال قبل شدیدترین دعواها را با علیرضا منصوریان داشت در سمت خود ابقا شد و همین فصل هم بعد از شکست‌های استقلال مصاحبه‌های تندی علیه سرمربی ناکام انجام داد.

امروز حتی هواداران هم می‌دانند که اعضای هیئت مدیره ارتباط و تعامل خوبی با افتخاری مدیرعامل باشگاه و پندار توفیقی معاون اقتصادی ندارند. به ویژه حالا که گفته شده افتخاری به خاطر یکی از نزدیکانش که از افراد نزدیک به دولت است توانسته باز هم مدیرعامل باشگاه استقلال بماند!

اوضاع منصوریان و اشتباهاتی که پشت سر هم انجام می‌دهد هم دیگر برای همه روشن است و دیگر حتی طرفداران این مربی هم حمایت سابق را از او ندارند و خواهان جدایی‌اش از استقلال هستند. این اتفاقات به خوبی نشان می‌دهد که وزارت ورزش و جوانان و در راس آن مسعود سلطانی‌فر،‌ سیاست‌گذاری و انتخاب‌های غلطی برای استقلال داشته‌اند. به همین دلیل است که در روزهای اخیر حتی تعدادی از نمایندگان مجلس به اتفاقات عجیب باشگاه استقلال انتقاد کرده و ضمن تاکید بر داشتن ضعف مدیریتی از وزیر ورزش خواستند که به این پرونده رسیدگی سریع داشته باشد و توضیحات قانع کننده ارائه بدهد.

هم‌‌چنین قرار است پس از تعطیلات مجلس و بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابی عملا در کمیته ورزش فراکسیون فرهنگی بررسی‌های لازم درباره علت ناکامی استقلال با حضور نمایندگان باشگاه،‌ فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش صورت بگیرد. وزیر ورزش هم که این روزها اصلا از شرایط باشگاه و عملکرد کادرفنی و مدیران رضایت ندارد،‌ حمیدرضا داورزنی را مامور رسیدگی به بحران استقلال کرده و خودش پس از بازگشت از ترکمنستان گویا قرار است تصمیمات مهمی برای استقلال بحران زده اتخاذ کند.

با تمام این توضیحات باید نوشت که از وزیر ورزش گرفته تا مدیریت و کادر فنی و بازیکنان همگی در این شکست‌ها و بحران‌ها و حاشیه‌ها نقشی تاثیرگذار دارند!

تماشای صحنه‌های زشت/ بازیکنان استقلال شب‌ها بیدارند و صبح می‌خوابند!

هواداران ناراضی استقلال به تماشای زشت‌ترین صحنه از اتفاقات تاریخ باشگاه دوست داشتنی خود نشسته‌‌اند! جایی که علیرضا منصوریان، سید رضا افتخاری  و عضو هئت مدیره باید درباره فجایع هفته اول تا ششم مسابقات و حضور داشتن استقلال با تنها یک گل زده در رتبه پازنزدهم جدول 16 تیمی به مردم توضیح بدهند،‌ اما مباحث حاشیه‌ای جای صحبت درباره واقعیت را می‌گیرد! هیچ کسی متوجه نشد عملکرد بسیار ضعیف مدیریت و کادر فنی استقلال چرا به درستی مورد تحلیل و نقد قرار نگرفت. کار به جایی رسیده بود که مدیرعامل و سرمربی  ناکام باشگاه استقلال سعی داشتند از خودشان چهره یک قهرمان را نشان بدهند!

تمام این اتفاقات دوست نداشتنی در شرایطی رخ داد که مشکل استقلال و نتایج ضعیف این تیم،‌ ربطی به خندیدن یا نخندیدن رحمتی روی نیمکت نداشت! علیرضا منصوریان به گفته خودش بعد از سی و دو سه روز سکوتش را شکست اما درباره مسائل فنی تیم پر مهره و پرستاره‌اش هیچ حرفی نزد! او در ابتدای صحبت‌‌هایش تاکید کرد در نظر سنجی برنامه نود رای به ضعف کادر فنی به خاطر نتایج استقلال می‌دهد، اما در طول برنامه تمام تقصیرها و مشکلات را گردن اعضای هیئت مدیره انداخت!

یک جمله تاریخی دیگر در برنامه نود هم البته تحت تاثیر حاشیه‌های مورد اشاره مورد توجه قرار نگرفت. آنجایی که مدیرعامل استقلال در واکنش به صحبت‌‌های فردوسی پور که گفته بود بازیکنان الان خواب هستند، آقای مدیرعامل در اعترافی تلخ و عجیب تاکید کرد: «نه بیدار هستند چون بازیکنان صبح می‌خوابند!» بدون شک این جمله کلیدی هم یکی از علت‌های اصلی ناکامی استقلال بوده که نه مدیران و نه اعضای کادر فنی نتوانسته‌اند درباره آن تصمیم‌گیری درستی داشته باشند.

ضرب المثل‌هایی برای شرایط این روزهای استقلال!

برای تمام آنهایی که امروز در استقلال فعالیت دارند توصیه می‌شود برای یک بار دیگر هم که شده ضرب‌المثل‌های معروف را برای خودشان مطالعه کنند. اگر وقت نمی‌کنند ما به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم. ضرب الامثل‌هایی چون:

«آسمان و ریسمان به هم  بافتن»،‌ «دروغ‌گو کم حافظه میشه»،‌ «هم از زمین برامون می‌باره و هم از آسمون» ،‌ «با طناب پوسیده کسی به چاه رفتن» ، «جهاندیده بسیار گوید دروغ» ، «جهنم به این گرمی نیست» ،‌ «از روباه پرسیدند شاهدت کیست گفت دمم» ، «امر به خودش هم مشتبه شده است» ، «آدم ترسو هزار بار می‌میره» ، «آب رفته به جوی باز نمی‌گرده» ، «آب از سرش گذشته»، «آب رفته جمع شدنی نیست» ، «آبشان توی یک جوی نمی‌رود»، «در را قفل کن همسایه‌ات دزد نکن»، «دو صد گفته چون نیم کردار نیست»، «از این ستون به اون ستون فرجه»، «امان از دوغ لیلی، ماستش کم بود آبش خیلی!»، « این تو بیمری از اون تو بمیری‌ها نیست»، «بار کج به منزل نمی‌رسد»،«کی بود کی بود من نبودم»، «از ماست که بر ماست»،‌ « با نردبون نمیشه رفت آسمون»!

هر کدام از این مثل‌ها دراتفاقات باشگاه استقلال بدون هیچ تردیدی کاربردی اساسی اما تلخ دارد! حالا باید دید واکنش هیئت مدیره استقلال به تمام حاشیه‌هایی که در برنامه 90 به آن ورود شد چیست؟ آیا منصوریان بازهم در سمتش ابقا می‌شود؟ آیا مدیران استقلال باز هم در این تیم می‌مانند؟ آیا ستاره‌هایی مانند رحمتی و جباری دیگر رنگ پیراهن استقلال را نمی‌بینند؟ پاسخ همه این سوال‌ها خیلی زود مشخص می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *