خطر فرو بردن انقلاب در مرداب تجدد

18:33 - 27 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۱۳۳
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
غیرانقلابی‌ها، چون خودشان استحاله شده‌اند، می‌خواهند انقلاب را نیز استحاله کنند؛ قصد دارند انقلاب را به گونه‌ای «تفسیر» و «توجیه» کنند که با وضع جدیدشان مطابق باشد تا شکاف‌شان با انقلاب، آشکار نشود.

خطر فرو بردن انقلاب در مرداب تجددبه گزارش گروه سیاسی ، غیرانقلابی‌ها، چون خودشان استحاله شده‌اند، می‌خواهند انقلاب را نیز استحاله کنند؛ قصد دارند انقلاب را به گونه‌ای «تفسیر» و «توجیه» کنند که با وضعِ جدیدشان مطابق باشد تا شکاف‌شان با انقلاب، آشکار نشود؛ اندیشیده‌اند که چگونه می‌توان بی‌سروصدا، از ارزش‌های انقلاب دست کشید و عقب‌نشینی کرد.

انقلابی‌های شرمنده و پشیمان معتقدند عقل انقلابی، «بی‌عقلی» ست و با چنین عقلی نمی‌توان جامعه را تدبیر کرد؛ قواعد «انقلاب کردن» و «حکومت کردن» با یکدیگر تفاوت دارند؛ هنگامی که انقلاب به نظام تبدیل می‌شود، باید انقلاب را «تمام‌شده» در نظر گرفت و امثالهم.

هر چند انقلاب در برابر تجدد شکل گرفت، اما اینان می‌خواهند انقلاب را در مرداب «تجدد جهانی‌شده» غرق کنند و برای این منظور، باید انقلاب، «انقلابی» نباشد، و در واقع، باید خود «انقلاب» نباشد و از میدان به در شود. باید از خود تهی شویم تا به تدریج، در تجدد جهانی‌شده، «هضم» و «حلّ» شویم. اینان از «همسویی با روند اجتناب‌ناپذیر جهانی شدن» سخن می‌گویند، در حالی‌که غرض‌شان، «عقب‌نشینی» است.

مهدی جمشیدی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *