سومین اجلاس دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری؛ سخنرانی آیت‌الله جنتی

5:01 - 28 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۱۲۸
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
مراسم آغازین سومین اجلاس دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه امروز سه شنبه ۲۸ شهریورماه با سخنرانی آیت الله احمد جنتی رئیس این مجلس برگزار می‌شود.

پاسداری از اصل مترقی ولایت فقیه، مسئولیت خطیر ۸۸ فرهیخته انقلابیبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، سومین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم امروز در ساختمان مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار می‌شود.

نشست هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عصر روز گذشته در دبیرخانه این مجلس در تهران برگزار شد. در این نشست برنامه‌های اجلاس خبرگان رهبری که قرار است امروز و فردا برگزار شود، بررسی شد.

مراسم آغازین سومین اجلاس دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه امروز سه شنبه ۲۸ شهریورماه با سخنرانی آیت الله احمد جنتی رئیس این مجلس برگزار می‌شود.

چهارم خرداد 1395، نخستین اجلاسیه مجلس خبرگان پنجم برگزار شد، مهم‌ترین دستور کار این اجلاسیه انتخاب رئیس و اعضای هیئت رئیسه این مجلس بسیار مهم بود؛ انتخابی که نتایج آن نشان داد مجلس خبرگان علی‌رغم القائات دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی، کماکان سنگر حفاظت و حراست از ولایت فقیه است. 

هیئت رئیسه انقلابی مجلس خبرگان
بر اساس نتایج انتخابات برگزار شده در نخستین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان، آیت‌الله جنتی با 51 رای به صورت قاطعانه به عنوان پنجمین رئیس مجلس خبرگان انتخاب شد؛ حضرات آیات موحدی کرمانی و هاشمی شاهرودی نیز به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند و آیات احمد خاتمی و دری نجف آبادی نیز همچون دوره گذشته به عنوان منشیان هیئت رئیسه انتخاب شدند.

کارنامه و سوابق هیئت رئیسه مجلس خبرگان در دوره پنجم ،«انقلابی بودن» و «انقلابی ماندن» آن‌ها را شهادت می‌دهد؛ اصلی که در مطلع نطق اولیه آیت‌الله جنتی در نخستین اجلاسیه دوره پنجم نیز خودنمایی می‌کرد؛ آنجایی که وی دو اصل پاسداری از اصل مترقی ولایت فقیه و انقلابی بودن را معیار و مکیال نمایندگی خبرگان و مرکز ثقل اهداف این مجلس دانست.

اهمیت مجلس خبرگان
اهميت مجلس خبرگان‏، بر هیچکس پوشیده نیست؛ اين مجلس از نهادهاى ابتكارى در نظام سياسى جمهوری اسلامی ایران است كه براى اولين بار، با تدوين قانون‏ اساسى جمهورى اسلامى، در حقوق اساسى مطرح شد و چون در باره بالاترين مقام كشور، تصميم‏ گيرى مى‏‌كند، «فراتر» از نهادهاى ديگر است. مجلس خبرگان از آن رو كه در لحظات حسّاس فقدانِ رهبرى، ايفاى نقش مى‏‌كند، در «حساس‌‏ترين موقعيت» براى حفظ نظام است.

آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان
با توجه به برگزاری سومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، نگاهی خواهیم داشت به آیین نامه داخلی این مجلس بسیار مهم در ساختار نظام جمهوری اسلامی:

ماده ۱ فصل نخست قانون انتخابات مجلس خبرگان در مورد تعداد اعضای این مجلس تصریح دارد: عدۀ نمایندگان مجلس خبرگان رهبری 88 نفر است؛ استان تهران با ۱۶ نماینده بیشترین تعداد اعضا را در این مجلس دارد.

ماده دوم این قانون تصریح دارد: هرگونه افزایش تعداد نمایندگان خبرگان پس از بررسی‌های لازم و با توجه به میزان جمعیت و تقسیمات جغرافیای کشور و مصالح ملی براساس پیشنهاد هیئت‌رئیسه در آخرین سال هر دوره و تصویب مجلس خبرگان رهبری خواهد بود.

در فصل ششم قانون انتخابات مجلس خبرگان که شامل ۱۱ (از ماده ۱۲ تا ماده ۲۲) می‌شود به آیین نامه داخلی این مجلس اشاره شده است.

ماده ۱۲ – جلسات مجلس خبرگان، با حضور دو سوم کل خبرگانی که می‌باید انتخاب گردند، رسمیت می‌یابد.

ماده ۱۳ – مصوبات مجلس خبرگان، با موافقت نصف به علاوه یک حاضران، معتبر است، مگر در مورد تعیین رهبر که موافقت دو سوم حاضران معتبر می‌باشد.

ماده ۱۴ – جلسه افتتاحیه، به وسیله هیئت نظارت مرکزی، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز می‌گردد، سپس رئیس هیئت نظارت، از هیئت رئیسه سنی – که قبلاً بر مبنای شناسنامه تعیین شده اند – دعوت می‌کند تا به جایگاه مخصوص روند و اداره جلسه را به عهده گیرند.

تبصره – هیئت رئیسه سنی، مرکب است از رئیس، نایب رئیس از سالمندترین و دو منشی از جوانترین اعضای حاضر در جلسه.

ماده ۱۵ – صورت جلسات به وسیله نوار، ضبط و بوسیله تندنویس، پیاده می‌شود و به امضای رئیس یا نایب رئیس می‌رسد.

صورت جلسه انتخاب رهبر، باید به امضای همه اعضای حاضر در جلسه برسد.

ماده ۱۶ – در آغاز نخستین جلسه رسمی، خبرگان مراسم تحلیف را بدین صورت برگزار می‌کنند: ‹‹ما، در برابر قرآن مجید و مردم شریف ایران، به خدای متعال، سوگند یاد می‌کنیم که در ایفای وظیفه سنگینی که به عهده داریم، یعنی، تشخیص و معرفی بهترین فرد، برای مقام والای رهبری امت، خود را در پیشگاه مقدس خداوند و در برابر ملت غیور ایران، مسئول بدانیم و کوچکترین مسامحه و خیانت را روا نداریم. ››

ماده ۱۷ – هیئت رئیسه سنی بلافاصله به انتخاب هیأت رئیسه دائم، می‌پردازد.

ماده ۱۸ – هیئت رئیسه دائم، نیز مرکب است از ۴ نفر: رئیس، نایب رئیس و دو منشی که برای مدت دو سال با رأی گیری مخفی و اکثریت نسبی انتخاب می‌شوند.

ماده ۱۹ – مجلس خبرگان سالی یکبار حداقل به مدت دو روز، اجلاسیه رسمی دارد.

ماده ۲۰ – در مواردی که هیئت رئیسه لازم بداند، یا ده نفر از اعضا کتباً پیشنهاد کنند، اجلاسیه فوق العاده تشکیل می‌شود.

ماده ۲۱ – وظیفه مجلس خبرگان در اجلاسیه‌های عادی خود، اجرای اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی و بحث و تبادل نظر درباره مسائل مربوط به رهبری و تبادل نظر برای یافتن بهترین شیوه عمل در جهت ایفای این مسئولیت خطیر و پیشنهاد آن به مقام رهبری می‌باشد.

ماده ۲۲ – این قانون در بیست و یک ماده و شش تبصره، در جلسه مورخه دهم مهر 1359 فقهای شورای نگهبان، تنظیم و برای تصویب ن‌هایی به پیشگاه امام امت تقدیم گردید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *