رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تکثیر یوز در اسارت را به طور جدی دنبال می کنیم/ مجبوریم در طبیعت دست ببریم

14:04 - 27 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۰۰۰
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دو سال پیش اینگونه نمی گفتم اما اکنون باید بگوییم که به این نتیجه رسیده ایم که شاید مجبور باشیم دست در طبیعت ببریم و وضعیت یوزپلنگ در شرایطی است که باید تکثیر در اسارت را به طور جدی دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مجید خرازیان مقدم در نشست خبری تدوین آخرین وضعیت یوزپلنگ ایرانی و‌طرح های حفاظتی آن گفت: دفتر حیات وحش به عنوان متولی برنامه پنج ساله ای برای گونه های در معرض خطر دارد و تلاش میکند به وضعیت ۳۰ گونه در معرض خطر کشور رسیدگی کند.

وی درباره یوز پلنگ گفت: یوز به خاطر وضعیت بحرانی به طور مجزا دیده شده و پروژه آن از ۱۶ سال پیش اجرایی شده است. این پروژه نیز جدا از سازمان محیط زیست نیست.

وی درباره متولی یوز پلنگ ایرانی گفت: سازمان محیط زیست متولی کل گونه‌ هاست که ذیل معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست است. ممکن است ۳ ماه دیگر پروژه یوژ وجود نداشته باشد اما یوز هست و کار ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان گفت: وقتی به هر دلیلی تشخیص بدهیم که خارج از این سازمان تشکل ها و مردم می توانند کمک کنند، از آن استقبال میکنیم این موضوع فارغ از بحث مالی، مثبت است. اما باید برای مشارکت مردم دستور عمل داشته باشیم که باید تدوین شود. مشارکت های فعلی می تواند تمرینی برای این امر باشد.

وی افزود: هر مشارکتی باید مکانیزم داشته باشد و فرستنده و گیرنده ان مشخص باشند و هر کمپین و تشکلی باید براساس این مکانیزم باشد.

تکثیر یوز در اسارت را به طور جدی دنبال می کنیم/ مجبوریم در طبیعت دست ببریم

وی درباره کمپین یوز تا ابد که پیش از آن از جزییات آن اعلام بی اطلاعی کرده بود گفت: این کمپین با هماهنگی معاونت و هماهنگی پروژه حفاظت بوده است. هر کمپینی برای کمک بیاید من شخصا استقبال می کنم.

خرازیان مقدم گفت: تعداد گونه ها مهم است اما عوامل تهدید آن نیز مهم است. خوب است اعداد را بدانیم اما در کنار آن مسائل مهمتر دیگری وجود دارد. من نمی گویم وضعیت بدتر با بهتر شده است اما می دانیم که از ۱۶ سال پیش وضعیت یوز بحرانی بوده است.

وی درباره برنامه یوز گفت: کمیته راهبردی یوز وجود داشته اما باید فعال شود. افراد جدید، استادان، متخصصان تزریق شوند. به نظر من خرد جمعی الویت دارد. کمیته ای دیگری باید از دستگاه های ذیربط در حوزه یوزپلنگ باید تشکیل شود تا آنها کمک کند.

تکثیر یوز در اسارت را به طور جدی دنبال می کنیم/ مجبوریم در طبیعت دست ببریم

خرازیان مقدم گفت: پروژه تکثیر یوز در اسارت را باید به طور جدی دنبال کنیم. یک منطقه ای که الویت استان یزد است با وسعت بیش از ۵۰ هزار هکتار فنس کشی شود و یوز مدیریت شود. اکنون وضعیت به گونه ای که باید این را در دستور کار قرار دهیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *