چرایی تعویض ضریح حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السلام

11:51 - 27 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۹۵۵۳
رئیس اداره نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام گفت: قدمت ضریح فعلی حضرت عبدالعظیم علیه السلام بیش از دو قرن است که به دلیل فرسودگی و فرسایش ظاهری و زیر ساختی ضریح مطهر این الزام را برای مسئولین این بارگاه ملکوتی ایجاد کرد تا با نظر موافق و دستور تولیت معزز آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام تصمیم به تعویض ضریح گرفته شود.

حسین خرازی

حسین خرازی رئیس اداره نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی با اشاره به قدمت ضریح فعلی حضرت عبدالعظیم علیه السلام گفت: قدمت ضریح فعلی حضرت عبدالعظیم علیه السلام بیش از دو قرن است که به دلیل فرسودگی و فرسایش ظاهری و زیر ساختی ضریح مطهر این الزام را برای مسئولین این بارگاه ملکوتی ایجاد کرد تا با نظر موافق و دستور تولیت معزز آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام تصمیم به تعویض ضریح گرفته شود.

وی افزود: با حضور اساتید فن و به نام از جمله استاد محمود فرشچیان، استاد علیرضا اسدی و فرزندانشان که مسئولیت قلمزنی ضریح را بر عهده دارند و مهندس بهزادی که مدیر پروژه ساخت ضریح جدید هستند این اقدام آغاز شد.

رئیس اداره نذورات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام با تاکید بر اینکه از سال 1387 مسئولین ذیربط و مهندسین و اساتید متعدد مشغول بررسی ابعاد مختلف ساخت این ضریح مطهر هستند، اظهار داشت: این اقدام با مشارکت افتخاری متخصصینی از دانشگاه صنعتی شریف نیز در بخش آلیاژسازی همراه بوده است که بحمدالله طی 2 سال گذشته تا کنون وارد مرحله قلمزنی شده و در حال انجام است.

وی در ادامه پیش قدم بودن همیشگی ملت شریف ایران در این قبیل کارها را باعث دلگرمی دانست و گفت: در تمامی مراحل طی این سالها مشارکت های مختلف در مسیرهای متعدد از سوی مردم، زائرین و خیرین و بانیان نیکوکار انجام شده که وصف ناشدنی است.

خرازی با بیان اینکه تاکنون اسکلت ضریح بنا شده و طرح و نقوش طراحی و مرحله قلمزنی آغاز شده است، اظهار داشت: نقره و طلای مورد نیاز تاکنون از طریق خیرین واصل و مصرف شده است و قطعا از اینجا به بعد نیز بدون مشارکت مردم ادامه کار امکان پذیر نخواهد بود چراکه معتقدیم آستان های مقدس بیش از 1000 سال است که به دست مردم اداره شده اند و اکنون نیز اتفاق جدیدی نیفتاده و مثل همیشه مردم آستان های مقدس ازجمله آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام که به فرموده امام هادی علیه السلام ثواب زیارت این محدث والامقام مانند زیارت امام حسین علیه السلام در کربلا است را در تمام مراحل مورد نیاز همچون تامین نیازهای مالی، فکری و نیروی انسانی اداره می کنند و پیش می برند و خواهند برد.

وی ادامه داد: دائما مردم از طریق تلفن و یا به صورت حضوری درخواست شماره حساب مربوط به ساخت ضریح مطهر و مشارکت در پروژه های آستان مقدس را دارند. این موضوع از قدیم مرسوم بوده که از طریق نذورات و موقوفات جذب منابع مالی حرم های مطهر و عتبات عالیات انجام می شده و اکنون نیز به همین گونه است و مردم می توانند حتی با کم ترین امکان مالی مشارکت کرده و نامشان را در ساخت ضریح جدید ثبت و در این امر مهم سهیم باشند.

خرازی با اعلام نحوه دسترسی به شماره حساب های مربوطه خاطر نشان کرد: زائرین، بانیان و مومنان نیکوکار می توانند جهت مشارکت در ساخت ضریح جدید حضرت عبدالعظیم علیه السلام کمک های نقدی خود را به حساب شماره ۰۲۱۶۷۶۶۱۳۴۰۰۱ و یا شماره کارت 6037991899515393 نزد بانک ملی ایران واریز و یا ضمن مراجعه به دفاتر نذورات آستان مقدس در صحن ها و رواق های این بارگاه ملکوتی نذورات و هدایای نقدی و غیرنقدی خود را پرداخت نمایند.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند ضمن تماس با شماره تلفن 55938009 و مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام و اداره نذورات و هدایای مردمی نیز به نشانی www.abdolazim.com و www.nozoorat.com اقدام نمایند.

لازم به ذکر است امکان پرداخت نذورات و هدایای مردمی به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام و دیگر عتبات عالیات در ایران و عراق و همچنین سفارش عقیقه و قربانی، پرداخت وجوه شرعی همچون صدقات و مبرات، کفاره، فطریه و غیره از طریق پایگاه اطلاع رسانی اداره نذورات به نشانی www.nozoorat.com وجود داشته و کاربران محترم می توانند ضمن مراجعه به این پایگاه پرداخت های خود را به صورت الکترونیکی نیز انجام دهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *