هدررفت 60 درصدی آب شرب در استان فارس/شکستگی دو هفته لوله آب منطقه آبخشان صحت ندارد

8:30 - 26 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۹۳۳۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر امور آبفا روستایی شهرستان ممسنی گفت:با توجه به عمر بالا تجهیزات آب و فاضلاب در استان فارس به طور متوسط 60 درصد از آب شرب استان هدر می رود که به عنوان آب بدون درآمد اطلاق می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، طی چند روز گذشته اخباری در خصوص ترکیدن لوله و هدر رفتن آب شرب به مدت زمان حدود دو هفته ای در بخشی از روستای آبپخشان منطقه ممسنی استان فارس منتشر شد که حساسیت موضوع با توجه به بحران آب این استان بیشتر شد.

این موضوع را از مسئولان آب و فاضلاب منطقه پیگیری کردیم، کامبیز لشکری مدیر امور آبفا روستایی شهرستان ممسنی در گفت‌وگو با در خصوص این حادثه گفت: در روز چهارشنبه هفته گذشته باخبر شدیم خط لوله انتقال آبی در روستا آبپخشان بر اثر فشار آب و فرسودگی شکسته شده که با اقدامات صورت گرفته این مشکل تا روز پنج شنبه مرتفع شد.

وی افزود: صحبت از شکستگی دو هفته ای در این خصوص مورد تایید نیست، هر چند که مدت زمان دقیق شکستگی لوله قابل تشخیص نیست.

مدیر امور آبفا روستایی شهرستان ممسنی در خصوص فرسودگی تجهیزات آب و فاضلاب اظهار کرد: در سطح شهرستان ممسنی حدود 70 درصد تجهیزات آب و فاضلاب فرسوده است و نتیجه آن هدر رفت بیش از 60 درصدی آب در این منطقه شده است.

لشکری عنوان کرد: برای تعمیر خطوط آب و فاضلاب فرسوده و رفع مشکل آب منطقه نیاز به اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان داریم که حداکثر میزان دریافتی ما حدود 5 میلیارد تومان است.

وی در خصوص هدر رفت آب در استان فارس تصریح کرد: به طور متوسط در این استان میزان هدر رفت آب در حدود 60 درصد است که به عنوان آب بدون درآمد اطلاق می شود.

مدیر امور آبفا روستایی شهرستان ممسنی در توضیح عمر تجهیزات آب و فاضلاب گفت: عمر تجهیزات در بیشترین حالت 20 سال تعیین شده که در حال حاضر تجهیزات ما عمر بیش از این رقم را دارند.

این آمار از هدر رفت آب در شهرستان ممسنی و استان فارس با توجه به خشکسالی و مشکلات تامین آب شرب و آب حوزه کشاورزی غم انگیز است که این امر نیز ریشه در تخصیص نیافتن اعتبارات مالی تعیین شده دارد، موضوعی که تاثیرات سو فراوانی بر حوزه آب و فاضلاب منطقه گذاشته است.

این نکته گفتنی است که رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آبفا در دی ماه سال گذشته و در پاسخ به خبرنگار در خصوص تامین آب شرب استان فارس گفت: اقدامات متنوعی برای حل مشکل خشکسالی در این استان باید صورت بگیرد که از جمله آنها می توان به تغییر الگوی کشت استان فارس،‌ افزایش بهره وری آب در این استان، اجرای پروژه های بزرگ و بلند مدت همچون انتقال آب از خلیج فارس به شهرهای جنوبی و خط دوم درودزن به شیراز و اجاره چاه های کشاورزی و استخراج از آب‌های زیرزمینی و افزایش ایستگاه پمپ پاژ اشاره کرد.

همچنین برای تامین آب شرب شهرهای جنوبی استان فارس فراخوانی برای شیرین سازی آب دریای عمان و انتقال آب به این منطقه صورت گرفته است.

تحت این شرایط و با اعمال اقدامات گوناگون برای تامین آب شرب، هدر رفت حجم بالایی از آب تنها به دلیل فرسودگی تجهیزات جای تاسف بیشتری دارد.


محمد
|
-
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
هدر رفت آب همه اش به خاطر فرسودگی لوله ها نیست بخش عمده دزدی آب است
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *