سبقت غیرمجاز بنزین از سی‌ان‌جی

11:00 - 25 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۹۱۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
با افزایش مصرف بنزین در کشور اهمیت افزایش سهم سی ان جی بیش از پیش به چشم می آید تا از خروج ارز جلوگیری شود و در کنار آن کشور را از مزایا این سوخت پاک بهره مند سازد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، گاز CNG در راستای متنوع کردن سبد مصرفی حامل‌های سوخت کشور و جایگزین شدن برای مصرف بنزین در کشور تولید و توزیع می شود تا شاید مرهمی باشد برای واردات قابل توجه بنزین در داخل کشور.

بنا بر اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مصرف بنزین امسال از ابتدا تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸,۴ درصد افزایش داشته و در کنار آن رکورد مصرف ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز اواسط شهریور ماه امسال به ثبت رسید.

با توجه به میزان بالا مصرف بنزین در کشور، استفاده از سوخت جایگزین اهمیت بیشتری می یابد.

در زمینه مصرف گاز طبیعی فشرده (سی ان جی)، روزانه به طور میانگین ۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده جایگزین حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرفی بخش حمل و نقل سبک کشور شده که این مقدار در حدود ۲۱ درصد از سهم سبد سوخت کشور در بخش حمل و نقل سبک را تشکیل می‌دهد.

در همین راستا علی مهرابی، مدیر طرح گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران عنوان کرد: در صورت عدم استفاده از سی ان جی، با توجه به افزایش مصرف روزانه بنزین، ناچار می‌بایست واردات روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین بیشتر تدارک دیده می شد که هزینه ای هنگفت را به بدنه اقتصاد کشور تحمیل می کرد.

وی می افزاید: از سوی دیگر، استفاده از سوخت جایگزین، تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های ناشی از مصرف بنزین در شهرهای بزرگ نیز داشته است.

مهرابی در خصوص ظرفیت تولید سی ان جی کشور گفت: هم اکنون ظرفیت سی ان جی کشور دو برابر میزان مصرف است و مردم می توانند با توجه به قیمت کمتر آن نسبت به بنزین و مزیت پاک بودن آن از سوخت سی ان جی بیشتر استفاده کنند.

افزایش سهم سی ان جی در بازار بر کسی پوشیده نیست و در این راستا باید اقداماتی همچون گسترش زیرساخت های تولید سی ان جی، حمایت مالی، فرهنگ سازی برای دوگانه سوز کردن خودروها، افزایش تعداد جایگاه های سی ان جی، افزایش تولید تجهیزات و قطعات خودروهای سی ان جی برای گسترش این سوخت پاک صورت گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *