از اجرا نشدن مصوبه هیئت رئیسه تا فاجعه 69 میلیاردی/ چرا همه سکوت کرده‌اند؟

11:22 - 24 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۸۵۶۳
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
به هر صورت باید مشخص شود که کدام یک از مدیران فوتبال ایران در پرونده ایران‌نوین سهل انگاری و کوتاهی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ،‌ سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در شرایطی این روزها علیه اسپانسر تبلیغات سابق محیطی فوتبال از دادگاه حکم پرداخت طلب 30 میلیارد تومانی را گرفته‌اند که روسای هیئت فوتبال،‌ مدیران عامل باشگاه‌ها و اعضای مجمع فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی نسبت به پشت پرده‌های خسارت 69 میلیارد تومانی در قرارداد دو ساله به اسپانسر سکوت اختیار کرده‌اند!

وقتی قرارداد 160 میلیاردی امضا شد
کانون ایران نوین ایرانیان بعد از برگزاری مزایده‌های سازمان لیگ،‌ در تاریخ اول اردیبهشت ماه سال 1393 بود در مراسمی رسما به عنوان اسپانسر تبلیغات محیطی فوتبال ایران برای دو فصل 94 – 93 و 95 – 94 انتخاب و معرفی شد. در این قرارداد ایران نوین توانست با قراردادی 160 میلیارد تومانی مجری انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال شود. بر اساس مفاد قرارداد هم قرار بود شرکت مذکور برای فصل اول 62 میلیارد تومان و برای فصل دوم 98 میلیارد تومان به سازمان لیگ که ریاست آن در آن مقطع بر عهده مهدی تاج بود پرداختی داشته باشد.

چرا مصوبه هیئت رئیسه اجرایی نشد/ آیا از اسپانسر چک ضمانتی طبق قرارداد اخذ شد؟
هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال اما قبل از اینکه قرارداد رسمی منعقد شود در مصوبه‌ای رسمی مدیران سازمان لیگ را موظف کرد که در ازای اخذ تضامین بانکی و قراردادی معتبر اقدام به شروع همکاری با این شرکت داشته باشد. ارائه ضمانت نامه بانكي و يك فقره چك به مبلغ كل قرارداد دو فصل- طبق مفاد رسمی قرارداد- به سازمان ليگ توسط برنده مزايده (كانون ايران نوين) از اين جهت بود كه اگر اين شركت نتوانست به تعهدات خود در قبال فوتبال ايران پايبند باشد، مديران سازمان ليگ بتوانند با در دست داشتن اين ضمانتنامه های معتبر بانكی، حقوق فوتبال ايران را استیفا كنند. حالا بعد از اینکه یک سال و نیم از پایان این قرارداد گذشته، سوال اهالی فوتبال این است که اگر اين ضمانتنامه و چک تضمينی از اسپانسر اخذ شده بود، پس چرا سازمان ليگ تا به امروز نتوانسته پول فوتبال را از اسپانسر سابق اخذ کند.

خسارت 23 میلیاردی در قرارداد سال اول
در این رابطه همه می‌دانند که برای قرارداد سال اول آنها از مجموع 62 ميليارد تومان طبق اعلام رسمی مديران سازمان ليگ چيزي حدود 40 ميليارد تومان به فوتبال پرداخت ذكردند. اين شركت با دست گذاشتن روی تخلفات سازمان ليگ در اجرای صحيح قرارداد حدود 23 ميليارد به عنوان خسارت از مبلغ كل قرارداد سال اول كسر كرد.

آن روزها در جريان اختلافات به وجود آمده بين فدراسيون و رسانه‌ ملی كفاشيان رئیس وقت فدراسیون دستور داده بود جلوی ورود دوربين‌ها به ورزشگاه گرفته شود. به اين ترتيب چند هفته از مسابقات پخش نشد. از طرفی طبق توافق طرفين سازمان ليگ بايد مقدمات نصب سه رديف تابلو تبليغاتی در ورزشگاه‌های مختلف را جهت تبليغات ايران‌نوين فراهم می كرد اما اين اتفاق رخ نداد و در نهايت سازمان ليگ مجبور شد كه به ايران‌نوين در پايان سال بدون اينكه مصوبه‌ای از مجمع فدراسيون فوتبال بگيرد، خسارتی 7 ميليون دلاری -24 میلیاردتومان- بدهد.

مجمع برای حسارت سال اول مجوز نداده بود
طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، سازمان ليگ شركتی وابسته به كميته مسابقات فدراسيون فوتبال است و به اين ترتيب تصميم گيری در رابطه با بودجه و درآمدزايی اين شركت در اين سطح كلان بر عهده مجمع فدراسيون فوتبال است كه در آن مقطع مديران سازمان ليگ با اين توجيه كه هيئت رئيسه سازمان ليگ و نمايندگان ايران نوين با حضور نماينده سازمان بازرسی براي كسر اين خسارت از كل مبلغ قرارداد سال اول به توافق رسيدند قائله را ختم به خير كردند و هيچ نهادی هم به پرونده اين نهاد قانونی ورود نكرد. در چنین شرایطی این امیدواری وجود داشت که برای قرارداد سال دوم دیگر اشتباهات سال اول تکرار نشود تا فوتبال بتواند به تمام پول 98 میلیارد قرارداد برسد.

بد عهدی اسپانسر در تسویه حساب قرارداد سال دوم
مفاد قرارداد سازمان لیگ و شرکت ایران نوین از اهالی فوتبال پنهان بوده اما طبق توافق رسمی این شرکت باید در مراحل مختلف تا اسفند ماه 1394 تمام پول قرارداد سال دوم را به سازمان لیگ در قسط‌های مختلف پرداخت می‌کرد. منتهی اتفاق حیرت انگیز اینجا است که این موضوع عملی نشد و با پایان قرارداد باز هم تسویه حساب انجام نپذیرفت و کار بعد از اینکه ماه‌‌ها جلسات مختلف برای رسیدن به یک توافق دو جانبه به نتیجه نرسید به دادگاه کشیده شد. در نهایت این روزها سازمان لیگ توانسته برای دریافت 30 میلیارد تومان دیگر از مطالبات قرارداد سال دوم از دادگاه حکم بگیرد.

فاجعه بزرگ با از دست رفتن 46 میلیارد قرارداد سال دوم/ خسارت آگاهانه؟! 
حقیقتی که اهالی فوتبال، باشگاه‌‌ها، هیئت های فوتبال، وزارت ورزش و نهادهای نظارتی نسبت به آن توجه نداشته‌اند این است که برای قرارداد سال دوم هم مدیران سازمان لیگ چیزی حدود 46 میلیارد تومان به اسپانسر مجبور شدند که خسارت بدهند! مقامات ارشد فوتبال ایران در این مدت هیچ وقت به صورت شفاف درباره چرایی این خسارت 46 میلیارد تومانی توضیحی ارائه نداده‌اند! نکته بسیار مهم اینجاست که اصلی‌ترین دلیل این خسارت هم نصب نشدن تابلوهای تبلیغاتی ردیف سوم بود که باعث شده بود در قرارداد سال اول 23 میلیارد خسارت متحمل فوتبال ایران شود. در چنین شرایطی وظیفه مدیران فوتبال ایران این بود که برای قرارداد سال دوم اجازه ندهند که اشتباهات سال اول تکرار شود تا فوتبال ضرر نکند!‌ اما در اتفاقی حیرت انگیز و غیر قابل باور هیچ کدام از این مشکلات برطرف نشد تا ایران نوین به صورت قانونی بتواند برای قرارداد سال دوم هم 46 میلیارد تومان دیگر خسارت بگیرد!

استیفای این پول که حق مسلم باشگاه‌ها و هیئت های فوتبال است بدون تردید می‌توانست بسیاری از مشکلات آنها را در این اوضاع وخیم مالی حل کند. منتهی در کمال تاسف هیچ اراده‌ای برای جلوگیری از عدم تکرار مشکلات سال اول وجود نداشت.

تکلیف سود و خسارت سازمان لیگ بابت تاخیر تسویه حساب چه می‌شود؟
نکته قابل تامل اینجاست که در هفته‌های اول لیگ 94-95 خبری در رسانه‌ها به صورت رسمی منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت ایران نوین از مدیران سازمان لیگ درخواست کرده است که برای قرارداد سال دوم با توجه به مشکلات اساسی در درآمدزایی به آنها خسارت 50 میلیارد تومانی بدهند. مدیران فدراسیون در آن مقطع با این درخواست مخالفت کردند اما در کمال حیرت همه مشاهده کردند که در پایان این پرونده 46 میلیارد تومان به عنوان خسارت از قرارداد سال دوم کسر شد.

مسئله مهم دیگر این است که ایران نوین این پول را باید در سال 94 به فوتبالی‌ها پرداخت می‌کرد و حالا در اواخر شهریور 1396 نه تنها تسویه حساب انجام نشده، بلکه معلوم نیست تکلیف خسارت و سود فوتبال از تاخیر در عدم پرداخت این پول چه خواهد شد.

چه کسانی این فاجعه را رقم زدند؟/ چرا همه سکوت کرده‌اند؟
پرونده قرارداد تبلیغات محیطی فوتبال ایران زوایای مبهمی دارد که این انتظار وجود دارد نهادهای نظارتی و وزارت ورزش بدون در نظر گرفتن هیچ گونه مصلحتی جزئیات آن را بررسی کنند. به هر صورت تمام اهالی فوتبال می‌دانند که این قرارداد در زمان چه مدیرانی منعقد شد و کدام یک از مدیران در مقاطع مختلف طرف حساب شرکت ایران نوین بوده‌اند! به هر صورت باید مشخص شود که کدام یک از مدیران فوتبال ایران در این پرونده سهل انگاری و کوتاهی داشتند که باعث شد در مجموع قرارداد دو ساله چیزی حدود 69 میلیارد تومان به ایران نوین خسارت داده شود!
 
مسئله نگران کننده دیگر اینجاست که همین مدیران فوتبال ایران برای قرارداد تبلیغات محیطی لیگ برتر گذشته هم با شرکت فناپ که طرف قرارداد آنها بود به مشکل بر خوردند و کارشان به دادگاه کشیده شده است. سیاست سکوت به هیچ عنوان نباید باعث شود که مدیران از پاسخگویی پیرامون اشتباهات بزرگی که رخ داده طفره بروند! اعضای مجمع فدراسیون فوتبال هم باید بر اساس وظیف قانونی که دارند از مدیران فوتبال ایران پیرامون این فاجعه مالی بزرگ توضیح بخواهند! به هر صورت اداره مالیات هم برای این قرارداد 160 میلیارد تومانی برای سازمان لیگ مالیات تعیین کرده و این در حالی است که سازمان لیگ نتوانسته تمام پول این قرارداد را استیفا کند!

وزارت ورزش و نهادهای نظارتی ورود می کنند؟
اینکه نهادهای نظارتی،‌وزارت ورزش و اعضای مجمع به پشت پرده این پرونده ورود خواهند کرد یا خیر سوالی است که گذر زمان جواب آن را مشخص خواهد کرد اما مسئله حیاتی برای اهالی فوتبال ایران است که فدراسیون سازمان لیگ بدون در نظر گرفتن روابط شخصی و مصلحت‌ها مدیرانی را که با سهل انگاری خود خسارتی 69 میلیاردی به فوتبال ایران تحمیل کردند را معرفی و در صورت لزوم به دلیل این سهل انگاری ورود و درباره‌اش تصمیم گیری کند.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *