تولید بیش از ۶۳۴ هزار تن آبزی در سال ۹۵ + نمودار

6:40 - 24 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۸۵۲۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
بررسی تولید آبزیان در کشور از سال ۸۲ تا سال ۹۵ حاکی از آن است که تولید روند صعودی داشته و این درحالی است که در سال ۹۵ بالغ بر ۶۳۴ هزار و ۱۹۷ تن انواع آبزی در کشور تولید شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، نقش و جایگاه آبزیان در رژیم غذایی مردم از گذشته حائز اهمیت بوده و آبزیان به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی در سبد غذایی اکثر مردم جهان جایگاهی دارند.

از این رو بررسی تولید آبزیان در ایران و مقایسه آن با دیگرکشور‌های جهان می‌تواند راه موثری در افزایش تولید داخل باشد.

با این حال آمار‌های رسمی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) از جایگاه تولید آبزیان ایران در میان کشور‌های جهان می‌تواند تصویر روشنی از شرایط تولید در کشوررا نشان دهد.

علاوه بر نقش غذایی آبزیان در رژیم غذایی، این بخش از دیدگاه اقتصادی به ویژه از نظر اشتغالزدایی می‌تواند نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری در سطح جامعه داشته باشد.

براساس آخرین آمار‌ها و گزارش‌های تحلیلی منتشر شده از فائو در سال ۲۰۱۶، تولید آبزیان از دو منبع صید و آبزی‌پروری تأمین می‌شود که در دهه‌های اخیر به‌صورت مستمر افزایش داشته و از حدود ۲۰ میلیون تن در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی، به مرز ۱۷۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

تولید بیش از ۶۳۴ هزار تن آبزی در سال ۹۵ + نمودار

همچنین تولید آبزیان برای مصرف انسانی در هفت دهه اخیر، به‌طور متوسط با نرخ ۳.۲ درصد رو به افزایش بوده که نسبت به نرخ افزایش جمعیت جهانی، دوبرابر رشد را نشان می‌دهد، به این ترتیب بررسی‌ها حاکی از آن است که سرانه مصرف آبزیان در میان مردم دنیا افزایش داشته است.

البته این نکته حائز اهمیت است که بین ۱۰ تا ۱۳ درصد از کل تولید آبزیان جهان برای مصارف غیرخوراکی انجام می‌شود.

همچنین آمار‌های فائو نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۵۶.۶ میلیون نفر در سراسر جهان به تولید انواع آبزیان اشتغال داشته‌اند که از این تعداد حدود ۳۶ درصد تمام وقت و ۲۳ درصد پاره‌وقت مشغول به کار بوده اند.

در این میان بررسی تولید آبزیان در داخل کشور از سال ۸۲ تا سال ۹۵ حاکی از آن است که تولید روند صعودی به خود گرفته است و این درحالی است که در سال ۹۵ بالغ بر ۶۳۴ هزار و ۱۹۷ تن انواع آبزی به صورت صید و آبزی پروری در کشور تولید شده است.

تولید بیش از ۶۳۴ هزار تن آبزی در سال ۹۵ + نمودار

با این تفاسیر آبزی‌پروری و صیادی در کشور از جمله مشاغلی است که نقش به‌سزایی در بحث اشتغالزایی دارد و بازار صادراتی این محصولات نشان می‌دهد که با افزایش تولید می‌توان اشتغالزایی بالایی در این زمینه داشت و با رشد صادرات ارز قابل توجهی نصیب کشورکرد.


برچسب ها: صید شیلات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *