هشدار؛ مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید! / نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص/ بعد از ورزش غذا بخورید

12:02 - 22 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۸۳۹۱
مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید، نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص، بعد از ورزش غذا بخورید و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید، نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص، بعد از ورزش غذا بخورید و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آنها پرداخته است.

مراقب عوارض مصرف بیش از حد «کله پاچه» باشید!

سلامت آنلاین: بسیاری از کشورها تمایلی به خوردن کله پاچه ندارند، اما در ایران اغلب آن را به عنوان یک غذای مقوی و لذیذ به ویژه در وعده صبح‌ می‌دانند، اما باید در نظر داشت که این غذا یک منبع غنی از کلسترول، اسید چرب، اسید نوکلئیک، پریمیدین و پورین است و مصرف آن خیلی توصیه نمی‌شود. افرادی که سالم هستند به ویژه جوانان در صورت تمایل به مصرف کله پاچه بهتر است حداکثر یک‌بار در ماه آن را مصرف کنند، لازم به ذکر است افرادی که میل به خوردن این غذا دارند، بهتر است از قسمت‌هایی که چربی کمتری دارد بیشتر استفاده کنند تا قسمت‌های چرب آن. مغز و چشم در این غذا، از چربی بیشتری نسبت به پاچه و زبان برخوردار است، بنابراین توصیه می‌شود، افراد از زبان و پاچه که دارای پروتئین بیشتری نسبت به سایر قسمت‌های آن است، مصرف کنند. استفاده از غذاهای چربی مانند کله پاچه در برخی موارد برای کودکان که نیاز به تامین کلسترول در بدن دارند غذایی مفیدی محسوب می‌شود، اما برای بیماران به ویژه بیماران کلیوی، قلبی و افرادی که اوره بالایی دارند، همچنین مبتلایان به فشار خون به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. افراد مذکور و کسانی که به دلیل اختلالات کلیوی مشکل دفع پروتئین دارند و همچنین بیماران قلبی و دیابتی باید کله پاچه را از برنامه غذایی خود به دلیل داشتن چربی و پروتئین بالا حذف کنند. لازم به ذکر است بسیاری از سکته‌های قلبی و مغزی به دلیل مصرف مداوم غذاهای بسیار چرب نظیر کله پاچه اتفاق می‌افتد.

هشدار؛ مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید! / نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص/ بعد از ورزش غذا بخورید


اگر جزو این گروه‌ها هستید، نمک بیشتری مصرف کنید!

جام جم: مصرف بسیار کم نمک به هیپوناترمی یا زیاد شدن سطح آب خون منجر می‌شود. مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شد، نشان داد کسانی که روزانه کمتر از 3000 میلی‌گرم سدیم مصرف می‌کنند با ریسک افزایش مشکلات قلبی و مرگ زودرس مواجهند. مصرف نمک، کمتر یا بیشتر از میزان مورد نیاز می‌تواند مشکلاتی برای سلامت ایجاد کند. میزان نمک مصرفی مورد نیاز روزانه، مورد بحث کارشناسان قرار دارد. تحقیق سال 2015 نشان داد، 2300 میلی گرم در روز می‌تواند نقطه شروع مطمئنی برای همه افراد باشد. ورزشکاران معمولا آب زیادی می‌نوشند و به دلیل تعریق زیاد، نمک زیادی از دست می‌دهند. این شرایط می‌تواند به هیپوناترومی منجر شده و عوارضی مانند سرگیجه، ضعف و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. کم شدن نمک بدن همچنین به برهم خوردن تعادل الکترولیت‌ها و بیماری‌های شدیدی منجر می‌شود. اگر به دلیل شرایط کاری یا زندگی در مناطق گرم زیاد عرق می‌کنید یا به طور کلی عادت به تعریق زیاد دارید، احتمالا باید بیشتر از حد معمول نمک مصرف کنید. اگر جزو پاک گیاهخواران هستید، احتمالا بدون آن که متوجه باشید، روزانه کمتر از 500 میلی گرم سدیم مصرف می‌کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند برای تعیین دقیق میزان نمک مصرفی از اپلیکیشن‌هایی که میزان مصرف را کنترل می‌کنند استفاده کنید. اگر از کسانی هستید که به دلیل توجه زیاد به تناسب اندام از نفخ هراس دارید و آب مقطر مصرف می‌کنید، احتمالا دریافتی نمک‌تان نزدیک به صفر است. بهتر است بدانید هرچند مصرف آب و نمک به تجمع آنها و ایجاد نفخ منجر می‌شود، اما نفخ مانند چربی ماندگار نیست و با فعالیت بدنی و تعریق از بدن دفع می‌شود.

هشدار؛ مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید! / نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص/ بعد از ورزش غذا بخورید


بی‌خوابی و روش‌های درمان اختلال خواب

بی‌خوابی از آن آشفتگی‌هایی است که تقریبا همه افراد درجاتی از آن را در مقطعی از زندگی خود تجربه می‌کنند. البته از نقطه‌نظر پزشکی، بی‌خوابی معمولا یک اختلال جدی نیست. ولی همین کمبود خواب می‌تواند روند طبیعی زندگی ما را به هم بریزد و با ایجاد خواب آلودگی روزانه، به عملکرد ضعیف در مدرسه یا کار منجر شود و خطر ابتلا به حوادث را افزایش دهد. اگر بی‌خوابی به مدت طولانی تجربه شود، می‌تواند به مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب ختم شود. به هر گونه مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در خلال شب و همراه با ناتوانی یا اشکال در به خواب رفتن دوباره، بیدار شدن خیلی زود در صبح و خوابی که باعث تجدید قوای فرد نشود، بی‌خوابی گفته می‌شود. البته گاهی مشکلات خواب فرد به طور مستقیم با وضعیت سلامت و بیماری او ربطی ندارد (در بی‌خوابی اولیه). گاهی نیز مشکلات خواب فرد به‌طور ثانویه به علل دیگری مانند یک بیماری مربوط است. از این رو می‌توان بی‌خوابی را به دو دسته روحی، روانی و با علل پزشکی و بیماری‌ها تقسیم کرد. نباید تا زمانی که احساس نیاز به خواب ندارید وارد رختخواب شوید و از رختخواب فقط برای خواب استفاده کنید نه برای خواندن، تماشای تلویزیون و غذا خوردن. نباید بیش از 20 دقیقه در رختخواب بیدار بمانید. اگر بعد از 20 دقیقه بیدار ماندید، باید اتاق خواب را ترک کنید و فعالیت‌هایی مانند خواندن یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش انجام دهید. نباید کارهایی انجام دهید که شما را وادار به بیداری می‌کند؛ مانند غذاخوردن دیر هنگام یا تماشای تلویزیون. اختلالات خواب ممکن است بلافاصله بهبود نیابند. با این حال، خواب‌آلودگی در طول شب‌های متوالی خود باعث تسهیل فرآیند به خواب رفتن در شب‌های بعد می‌شود.

هشدار؛ مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید! / نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص/ بعد از ورزش غذا بخورید


راهکارهای ساده‌ای که سلامت روحی را تقویت می‌کنند

براساس تحقیقی که در دانشگاه سیدنی انجام شد کسانی که روزانه مصرف سبزیجات بیشتری دارند، استرس و افسردگی را کمتر تجربه می‌کنند. حالت بدنی درست، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و با افسردگی مقابله می‌کند. قوز کردن به طور طبیعی می‌تواند باعث ایجاد حالت ضعف و ترس شود و افسردگی و کاهش اعتماد به نفس را به دنبال داشته باشد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کسانی که بیشتر به افراد نیازمند کمک پولی می‌کنند شادتر از کسانی هستند که کمتر این کار را انجام می‌دهند. مطالعات محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد استفاده از گل‌های تازه در محیط، سطح انرژی و شور و شوق را افزایش می‌دهد و در فرد حس رضایتمندی از زندگی ایجاد کند. براساس مطالعات، مصرف کاکائو و شکلات تاثیرات مثبتی بر روحیه و عملکرد شناختی افراد به جا می‌گذارند. مطالعات نشان می‌دهد آشپزی به عنوان یک فعالیت خلاقانه درشرایطی که احساس خوبی ندارید، می‌تواند احساس شادی را در شما افزایش دهد.

هشدار؛ مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید! / نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص/ بعد از ورزش غذا بخورید


اشتهایتان را با این گیاهان دارویی سرکوب کنید

عصرایران: افزایش مصرف فیبر یکی از ساده‌ترین روش ها برای کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری محسوب می شود. اما این اقدام ممکن است برای کنترل اشتها کافی نباشد. و بر همین اساس است که به استفاده از گیاهان دارویی نیاز خواهید داشت. برخی گیاهان دارویی هورمون های گرسنگی را متعادل می سازند و احساس سیری را تقویت می کنند. چای یربا ماته به صورت گسترده در آمریکای جنوبی مصرف می شود. این نوشیدنی حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که عملکرد ذهنی، گوارش، و سطوح انرژی را بهبود می بخشند و اشتها را کنترل می کنند. چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی های جهان است و شواهدی وجود دارند که نشان می دهند می تواند اشتها را نیز سرکوب کند. آیا می دانستید که گریپ فروت یک ماده غذایی چربی سوز محسوب می شود؟ گریپ فروت حاوی ترکیباتی است که سوخت و ساز را بهبود می بخشند و اشتها را تنظیم می کنند. زعفران یک ادویه نارنجی رنگ است که از گلی به نام Crocus Sativus تهیه می شود. زعفران از گذشته های دور برای مقاصد پزشکی و آشپزی مورد استفاده قرار می گرفته است. پژوهش ها نشان داده اند که عصاره زعفران می تواند مصرف تنقلات و میان وعده ها را کاهش دهد و خلق و خو را بهبود ببخشد. همچنین، این مساله ثابت شده است که زعفران توانایی مبارزه با افسردگی و غذا خوردن های احساسی را دارد.

هشدار؛ مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید! / نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص/ بعد از ورزش غذا بخورید


برخلاف باور رایج، بعد از ورزش غذا میل کنید

باشگاه خبرنگاران: پس از ورزش، باید حتما غذا خورد تا بدن به ترمیم و بازسازی خود بپردازد. خوردن غذا یا میان وعده سالم و مغذی، مواد خام لازم را که سلول‌ها برای بازسازی خود به آن‌ها نیاز دارند در اختیار بدن قرار می‌دهد و برای اینکه بهترین نتیجه را از ورزش خود بگیرید، پس از ورزش باید از خوراکی‌هایی استفاده کنید که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، پروتئین خالص و چربی‌های سالم باشند. میوه مانند شیرینی خاصیت چاق کنندگی دارد و برای کنترل وزن نیازی به اجتناب کامل از مصرف میوه نیست؛ حتی برخی از تحقیقات حاکی از آن است که میوه‌ها در مقایسه با سبزیجات، قدرت بیشتری در کاهش وزن دارند، اما نباید در مصرف آن‌ها زیاده روی کرد. برخی از چربی‌ها در کنار خاصیت چاق کنندگی باعث سیری هم می‌شوند بنابراین در وعده‌ها و ساعات بعد، افراد غذای کمتری می‌خورند. چربی‌های منابع گیاهی مانند روغن زیتون، آووکادو و مغز‌ها، هورمون ضداشتها را افزایش می‌دهند که این نوع چربی‌ها سبب کاهش التهاب در بدن و افزایش متابولیسم می‌شوند.

هشدار؛ مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید! / نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص/ بعد از ورزش غذا بخورید


غذاهایی که دندان‌هایتان را لکه‌دار می‌کنند

تبیان: چای و قهوه، هر دو سرشار از تانینس هستند و به همین دلیل است که یکی از عوامل لکه‌دار شدن دندان‌ها محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید بدون اینکه مجبور شوید چای و قهوه را کنار بگذارید، از لک شدن دندان‌هایتان پیشگیری کنید، دندانپزشکان توصیه می‌کنند از فنجان‌های درپوش‌دار استفاده کنید. قبلاً توصیه می‌شود با نی، قهوه یا چای بنوشند، البته می‌توانید این کار را بکنید اما به شرط آنکه اهمیتی به چین و چروک‌های دور دهانتان ندهید. چون نوشیدن با نی، یعنی اینکه مجبورید لب‌هایتان را ورچیده کنید و انجام روزانه‌ی این حرکت در درازمدت می‌تواند چین و چروک‌هایی اطراف دهانتان ایجاد کند. رنگ قرمز درخشان سس پاستا و قابلیت اسیدی گوجه فرنگی‌های آن می‌تواند موجب لکه‌دار شدن دندان‌هایتان شود. توصیه می‌کنیم پاستایتان را با چاشنی‌هایی چون بروکلی، اسفناج و یا سایر سبزیجات سبزرنگ میل کنید، چون این سبزیجات مانند نوعی لایه‌ی محافظ روی سطح دندان‌ها عمل کرده و مانع این می‌شوند که سس، به دندان‌های بچسبد و در نهایت آن‌ها را لک کند. تمشک، توت سیاه، تمشک آبی، توت زمینی و ... همه می‌توانند از درخشندگی دندان‌هایتان کم کنند. لکه‌های ایجاد شده توسط بری‌ها، معمولاً برای پاک شدن به نبرد خاصی نیاز دارند! بنابراین بهتر است از بروزشان پیشگیری کنید. دندانپزشکان توصیه می‌کنند نوشیدن آب فراوان حین خوردن بری‌ها و همچنین فوراً بعد از خوردنشان، می‌تواند از بروز لک پیشگیری کند. رنگ زیبای خوراک کاری می‌تواند به مرور زمان دندان‌هایتان را زرد کند. اگر عادت دارید وعده‌های زیادی از خوراک کاری یا ادویه‌های ترکیبی زردچوبه و پودر کاری و ... استفاده کنید، ممکن است دندان‌هایتان دیگر سفید و درخشان نباشند. درست مانند توصیه‌ای که در مورد سس پاستا به شما کردیم، می‌توانید با کمک سبزیجات و میوه‌های تازه همراه با کاری، و البته نوشیدن آب، از بروز لکه‌ها و زرد شدن دندان جلوگیری کنید.

هشدار؛ مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید! / نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص/ بعد از ورزش غذا بخورید


آیا دوش‌گرفتن با «آب سرد» برای بدن مفید است؟

تسنیم: شست‌وشو با آب سرد فقط در برخی شرایط خاص مجاز است. شست‌وشو با آب سرد برای افراد گرم‌مزاج و جوان مناسب است همچنین دوش گرفتن با آب سرد برای کودکان و پیران جایز نیست؛ با توجه به اینکه کودک حرارت زیادی دارد ولی زیادی رطوبت در کودکان قدری کیفیت گرمی را کاهش می‌دهد و در سالخوردگان نیز به‌علت ضعف حرارت غریزی جایز نیست. شست‌و‌شو در آب سرد باید در فصل تابستان و در زمان گرم روز (ظهر) باشد زیرا در زمان سرما باعث کاهش حرارت غریزی می‌شود همچنین گوشت بدن در زیادی و کمی معتدل باشد، چون در فرد لاغر سرما به‌زودی به باطن بدن نفوذ می‌کند، فرد غذایی که موجب فساد هضم شود، نخورده باشد زیرا فساد هضم باعث صعود بخارهای فاسد می‌شود. فردی که مبتلا به نزله (ترشحات پشت‌حلقی) و زکام (سرماخوردگی) است نباید بدن را با آب سرد بشوید چرا که زیرا مانع تحلیل مواد حبس‌شده در سر و در نتیجه تشدید این بیماری‌ها می‌شود, شست‌وشو با آب سرد پس از ورزشهای قوی، سنگین و طولانی جایز نیست.

هشدار؛ مراقب عوارض مصرف بیش از حد کله پاچه باشید! / نمک زیاد مصرف کنید اما با شرایط خاص/ بعد از ورزش غذا بخورید

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *