رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مواضع متضاد پارلمان و سنای "افغانستان" در برابر استراتژی ترامپ

22:25 - 22 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۸۲۸۱
در حالیکه نمایندگان افغان در پارلمان با استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان اعلام مخالفت کردند اما رئیس سنای این کشور از استراتژی جدید ترامپ حمایت کرده و خواستار افزایش فشارهای نظامی بر مخالفان دولت کابل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل در حالیکه پارلمان افغانستان در نخستین روز کاری خود با استراتژی جدید واشنگتن اعلام مخالفت کرده است اما مسلمیار رئیس سنای افغانستان این استراتژی را اثرگذار دانسته و از سیاستمداران افغان خواسته تا از این استراتژی حمایت کنند.

فضل‌ الهادی مسلمیار رئیس سنای افغانستان دیروز در نشست این مجلس اعلام کرد، استراتژی جدید واشنگتن بر اسلام‌آباد اثرگذار بوده است و سیاستمداران افغان نیز باید از این استراتژی حمایت کنند.

با وجود اینکه نمایندگان افغانستان در پارلمان استراتژی جدید واشنگتن را عامل افزایش کشتار مردم و به درازا کشاندن جنگ خوانده بودند اما مسلمیار تاکید دارد که گروه طالبان تنها با افزایش فشارهای نظامی به روند صلح می‌پیوندد.

وی در ادامه تصریح کرد: تلاش‌های سیاسی بدون افزایش فشارهای نظامی نمی‌تواند گروه طالبان را به میز مذاکرات صلح بکشاند.

مسلمیار از رهبری حکومت وحدت ملی خواست تا همزمان با باز گذاشتن درهای صلح به روی طالبان فشارهای نظامی را بر این گروه افزایش دهد.

این در حالی است که معاون سنای افغانستان قبل از این نیز خواستار منحل شدن شورای عالی صلح شده بود.

«گل احمد اعظمی» عضو سنای افغانستان نیز معتقد است که آمریکا باید در زمینه‌سازی صلح با افغانستان کمک کند زیرا حل بحران افغانستان از طریق نظامی ممکن نیست.

وی معتقد است که در نتیجه فشارهای واشنگتن و موضع علنی ترامپ علیه اسلام‌آباد روسیه و چین نیز از وجود گروه‌های تروریستی در این کشور ابراز نگرانی کردند.

این سناتور افغان بر خلاف رئیس سنای افغانستان معتقد است که تروریسم یک پدیده جهانی است که کشورها نیز برای مبارزه با این پدیده باید با یکدیگر متحد شوند.

این در حالی است که نمایندگان افغان در پارلمان معتقد هستند که آمریکا برنامه‌ای برای صلح ندارد در حالیکه حل بحران جاری در افغانستان از طریق سیاسی امکان‌پذیر است.

بسیاری از کارشناسان و سیاستمدارن افغان با انتقاد از استراتژی جدید واشنگتن نسبت به بی‌توجهی ترامپ به دیپلماسی و مذاکره در استراتژی جدید آمریکا انتقاد کرده‌اند.

اخیرا نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز گفته بود که بدون تلاش‌های سیاسی حل بحران در افغانستان ممکن نیست.

با این حال مواضع سنا و پارلمان افغان نسبت به استراتژی جدید ترامپ در افغانستان در مقابل هم قرار دارند زیرا در حالیکه مسلمیار از این استراتژی حمایت کرده است تعداد بسیاری از نمایندگان پارلمان افغانستان با این استراتژی مخالفت کرده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *