رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استانداران دارای اختیارات مناسب برای گردش امور تصمیم‌گیری و تغییر در تمرکزگرایی باشند

8:01 - 31 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۸۱۶۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» در مجلس گفت: دولت باید استاندارانی نصب کند که در عین آشنایی کامل با امور اجرایی در استانها دارای اختیارات مناسب برای گردش امور تصمیم‌گیری و تغییر در تمرکزگرایی باشند.

بیگیاحمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره انتخاب استانداران بیان کرد: دولت با تجربه‌ای که در 4 سال گذشته پشت سرگذاشته عموماً استاندارانی را انتخاب می کند که همچنان به  آرامش فضای کنونی کشور کمک کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم استانداران در این دوره بتوانند در جذب سرمایه گذاری موفقتر عمل کنند.

علیرضابیگی تصریح کرد: دولت باید استاندارانی نصب کند که در عین  آشنایی کامل با اموراجرایی در استانها دارای اختیارات مناسب برای گردش امور، تصمیم گیری و تغییر در تمرکز گرایی باشند.

 وی گفت: استانداران باید بتوانند با شناخت نسبت به موضوعات مختلف اختیارات لازم از دولت مرکزی را داشته باشند و تصمیم بگیرند و با همین روحیه نسبت به فرمانداران شان رفتار کنند تا نشاط و تحرک بیشتری به استانداریها آمده و امورات با جدیت و توان بالاتری محقق شود و  از همه ظرفیت‌های دولت در اجرای منویات اساسی در استانها بهره ببرند.

استاندار پیشین آذربایجان شرقی تصریح کرد: اگر استانداران با یک روحیه فقدان ریسک، عهده دار این مسئولیت شوند و اختیارات لازم را نداشته باشند، مدیران عالی اتاق نشینی خواهند بود که مردم از توانایی اجرایی آنها هیچ بهره‌ای نخواهند داشت. در این میان تنها کسانی از خدمات آنها بهره مند می‌شوند که به آنها دسترسی دارند و این یعنی ایزوله شدن استانداران. اینکه تنها تعداد افراد مشخصی به استانداران دسترسی داشته و از مواهب قدرت و توانایی‌های دولت بهره مند شوند، زمینه رانت و فساد را محقق خواهد کرد.

عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» در مجلس تاکید کرد: دولت باید بداند که موفقیتش در جغرافیای مختلف کشور، مستلزم احترام گذاشتن به حقوق مردم و توجه به مطالبات آنها خواهد بود و مردم باید ببینند که اراده و خواست آنها درعملکرد دولت به ویژه نماینده عالی دولت که همان استانداران هستند، متجلی می‌شود.

علیرضابیگی درباره اینکه توسعه سیاسی می‌تواند یکی از مهمترین اقدامات استانداران باشد، افزود: توسعه سیاسی یک سیاست گذاری ملی است که از جانب دولت و متناسب با همراهی و هماهنگی که سایر قوا با دولت انجام می دهند درسطح ملی رخ می دهد اما از استاندار انتظار می‌رود که از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان استفاده کند و زمینه شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادها فراهم شود که مردم بتوانند احساس راحتی بیشتری کنند.

وی عنوان کرد: هرچه گردش امور و نحوه انجام وظیفه کارگزاران دولت روانتر شود، بخش خصوصی در حوزه اقتصاد بیشتر همراهی و پشتیبانی می کند.

استاندار پیشین آذربایجان شرقی درباره اینکه انتخاب استاندار بومی چه تأثیراتی در مدیریت استانها خواهد داشت، گفت: انتخاب استاندار بومی لازم هست ولی کافی نیست. یعنی چه بسا بودند استاندارانی که مدیران بومی بودند لکن گرفتار صف بندی‌ها و صورت بندی‌های منطقه‌ای شدند و نتوانستند اعتماد همه مردم را به استان جلب کرده و در کارشان موفق شوند.

علیرضابیگی اضافه کرد: استاندارانی باید انتخاب شوند که به سهولت امور و پیشرفت در سایر امور استانها از جمله جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، رونق اقتصادی و کشاورزی و انجام پروژه های زیرساختی را مهیا کند تا زمینه های به دست آوردن بازارهای جدید بین المللی درحوزه تولید امکانپذیر شود.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *