دارو صادر کنیم تا مردم به تولیدات داخل اعتماد کنند

13:55 - 21 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۸۱۰۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس سابق سازمان غذا و دارو گفت: به منظور جلب اعتماد مردم به داروهای داخلی باید در زمینه دارو صادرات خود را افزایش دهیم.

دارو صادر کنیم تا مردم به تولیدات داخل اعتماد کنندبه گزارش خبرنگار جامعه ، در طی برگزاری مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته، رئیس سابق سازمان غذا و دارو در خصوص شرایط دارویی کشور گفت: در شرایط بحرانی مسئولیت سازمان غذا و دارو را بر عهده گرفتم و در شرایط مناسب این مسئولیت را تحویل داده‌ام. در این مدت بحث بحران نقدینگی و چالش حاصل از آن از جمله مباحث مهم تلقی می شود که زنجیره تأمین دارو را دچار چالش کرده است و اگر برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد این بحران شدیدتر خواهد شد که عامل ایجاد آن خارج از سیاست‌های دارویی بوده و شرایطی مشابه فشارهای ناشی از تحریم کشورها را برای ما ایجاد کرده است. بنابراین مسائل مربوط به نقدینگی باید هرچه سریعتر حل شود و بدهی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی سریع‌تر پرداخت شود.

دیناروند افزود: کیفیت از جمله ویژگی‌های صنعت داروسازی امروز است که از هر نظر نسبت به گذشته درشرایط بهتری قرار دارد که این امر تحت تأثیر ابعاد مختلفی قرار گرفته و شرایط تولید، نیروی انسانی ،‌ فناوری و تکنولوژی و استانداردهای عملیاتی را بیشتر مد نظر قرار می‌دهد.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو اظهار کرد: پس از تلاشهای زیادی که صورت گرفته است عضویت ایران در پروتکل پی آی سی اس در تایوان درحال تصویب است و این امر می‌تواند نقطه عطفی برای صنعت داروسازی ما محسوب شود.

وی گفت: برای رقابت در عرصه بین الملل باید کیفیت را افزایش داده تا در تراز جهانی قرار گیریم این درحالی است که در بازار کشورمان شرایط رقابتی دربین تولید کنندگان داروی داخلی وجود دارد تا سهم بیشتری را از بازار کسب کنند.

دیناروند اظهار کرد: در طی 4 سال گذشته دولت سیاست حمایت از تولیدات داروی داخلی را دنبال کرده است این درحالی است که در سال 95 بازار دارویی کشور 16 هزار میلیارد تومان بوده که 71 درصد آن مربوط به تولیدات داخل و 29 درصد آن مربوط به واردات است.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو بیان کرد: به ازای 2400 میلیارد تومان از این مبلغ نمی توانیم آن را رقابت در نظر بکیریم چون در این زمینه تولید کننده داخلی وجود ندارد در حالی که 1300 میلیارد تومن مربوط به داروهایی است که تولید داخل جدید بوده و در دی ماه 95 تولید و در طی 9 ماه قبل این روند وجود نداشته است.

وی عنوان کرد: در سال 91 سهم تولید از 65 درصد به 75 درصد در سال 95 رسید و تا قبل از برنامه ششم از مرز 75 درصد عبور خواهیم کرد بنابر این باید به فکر صادرات باشیم.

دیناروند گفت: در نظام سلامت درآمد ناخالص ملی حدود 13 تا 14 درصد سهم برای هزینه‌های دارویی در نظر گرفته شده است و دراین شرایط بالا رفتن این هزینه‌ها انتظاری دور از ذهن تلقی می شود چرا که نظام سلامت این اجازه را نمی‌دهد که هزینه دارویی افزایش یابد.

رئیس سابق سازمان غذا و دارواظهار کرد: با توجه به محدودیت سقف هزینه‌های دارویی تنها راه توسعه در این زمینه صادرات است و باید برای توسعه خود راه را برای حضور در کشورهای منطقه و دیگر کشورها بازکنیم.

وی افزود: بر اساس سند چشم انداز 1404 صادرات باید به تراز مثبتی برسد اما در حال حاضر 1.1 میلیارد دلار مربوط به واردات و 200 میلیون دلار مربوط به صادرات است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *