حاضر نیستیم به بهانه حمایت از تولید داخلی هزینه زیادی بدهیم/ تامین دارو از بازار رقابتی

13:14 - 21 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۸۰۸۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به بهانه حمایت از تولید داخل حاضر به پرداخت هزینه بالا نیستیم و ترجیح می‌دهیم نیاز خود را در تأمین دارو از بازار رقابتی برطرف کنیم.

حاضر نیستیم به بهانه حمایت از تولید داخلی هزینه زیادی بدهیم/ تامین دارو از بازار رقابتیبه گزارش خبرنگار جامعه ، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه سومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته ضمن بازدید از این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های تولیدی و صنعتی کشور نمایشگاه ایران‌فارما است که با سابقه‌ای طولانی از استقبال 500 شرکت داخلی و خارجی بهره‌مند شده است.

وی افزود: خوشبختانه هر سال در زمینه تولید دارو قدم‌های خوبی برداشته می‌شود این در حالی است که سیاست‌های ما در این زمینه مراقبت از مردم است و در وهله اول سلامت و توانمندی مالی مردم در راستای کاهش آسیب به آنها مورد اهمیت قرار می‌گیرد.بنابراین در بخش‌های داخلی که وظیفه ارائه خدمات را بر عهده دارند حمایت‌های ما از تولید داخلی صورت ‌می‌گیرد اما این بدان معنا نیست که در قبال کیفیت بالا قیمت نیز افزایش یابد و به جیب مردم آسیب وارد شود.

 هاشمی خاطرنشان کرد: در مقابل هزینه‌های بالای دارو مجبوریم وارد بازار رقابتی شویم و از این راه نیاز خود را تأمین کنیم و ما از نظر کیفیت و قیمت تاکنون مراقبت‌های لازم را داشته‌ایم و حاضر نیستیم به هر قیمتی به علت حمایت از تولید داخل از منافع مردم بگذریم و این سیاست را در طی 4 سال گذشته در این زمینه تجربه کرده‌ایم.

وی اذعان داشت: تولیدکنندگان باید در جهت ارتقای کیفیت بازارهای خارجی را هدف خود قرار دهند و استانداردهای خود را براساس استانداردهای بین‌المللی تنظیم کنند همچنین در این راستا از  بیمارستان‌ها، مراکز خصوصی و دولتی تقاضا داریم در امر تولید داخلی دارو، تولیدکنندگان را مورد توجه قرار دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برگزاری این نمایشگاه منجر به معرفی تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود و امیدواریم در سایه طرح‌های جدید از بازار کسب و کار بین‌المللی بتوانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی در خصوص گلایه شرکت‌ها از تعویق در مطالبات خود افزود: یکی از گرفتاری های جدید ما در دولت تعویق در مطالبات شرکت‌ها است که متأسفانه پرداخت معوقات طولانی شده است که با تمهیدات ریاست جمهوری و سازمان برنامه باید زمان این معوقات به حداقل برسد.

هاشمی خاطرنشان کرد: ما به بیمه‌ها طلبکاریم و صنعت دارو به بخش خصوصی نیز طلبکار است بنابراین امیدواریم منابعی که باید از اول پیش‌بینی می‌شد در اختیارشان قرار گیرد چرا که اشکال کار در این بوده است که از قبل در بودجه سلامت پیش‌بینی‌های لازم صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: با صحبت‌های انجام شده در آینده شاهد به حداقل رسیدن زمان پرداخت معوقات هستیم و در غیراین‌صورت به گفته نمایندگان صنفی این اتفاق یک آسیب جدی تلقی شده و تا زمان بهبودی مدت زمان زیادی را از دست می‌دهیم در این راستا بازار بین‌المللی را نیز دچار آسیب کرده و مشکل‌آفرین می‌شویم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *