وقتی همه چیز آمریکا را باد می‌برد

10:18 - 21 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۷۹۸۳
آمریکا، کدخدای خودخوانده جهان امروز درگیر حوادثی است که هرکدام به مثابه طوفانی جداگانه در حال کندن ریشه‌های به اصطلاح مفاخر این کشور است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، وقتی اراده خداوند به هشدار و تذکار تعلق بگیرد به اشکال مختلف نمود پیدا میکند. کن ف یکون در قاموس الهی وعده ای لا ریب فیه است که جز روان های پاک از آن عبرت نمی گیرند. آری، برگ درختان سبز پیش خداوند هوش، هر ورقش دفتریست، معرفت کردگار. لذا لازم است برای اینکه بدانیم کجا ایستاده ایم و دنیا به کدام سمت و سو می رود نگاه اعتبارمان را تیز تر کنیم.

در این دهکده جهانی که کوچکترین اتفاقات به سرعت به گوش همه جهانیان می رسد فرصت های زیادی برای تحلیل اوضاع زمان وجود دارد. شاید یکی از این فرصت ها تامل در سرنوشت به اصطلاح ابر قدرت هاست که پا در جای پای تکرار تاریخ گذاشته اند. آمریکا، کدخدای خودخوانده جهان، امروز درگیر حوادثی است که هرکدام به عنوان طوفانی جداگانه در حال کندن ریشه های مفاخر این ایالت کده است.

وقتی همه چیز آمریکا را باد می‌برد

در گزارش پیش رو تنها به تشریح برخی از طوفان هایی که بر سر ایالات متحده آمریکا خراب شده اند خواهیم پرداخت:

طوفان ایرما به علاوه عدم مدیریت شهری:

ایالات متحده آمریکا و به خصوص ایالت فلوریدا در سال های اخیر مخاطرات طبیعی فراوان زیادی را پشت سر گذاشته است و سونامی ها و طوفان ها در این منطقه رکورددار تخریب هستند. اینبار از طوفانی در آمریکا صحبت میکنیم که انگار قرار نیست سایه ی تخریب هایش را به این زودی از سر مردم آمریکا کنار بکشد.

قدرت طوفان از یک طرف و ناکار آمدی زیرساخت های امداد رسانی و پیشگیری از این نوع مخاطرات طبیعی از طرف دیگر گریبان دولت آمریکا و به تبع آن مردم ایالت های درگیر با طوفان را گرفته است. ابر قدرتی که درهمه جای دنیا ادعای کمک به آسیب دیدگان سوانح غیر مترقبه طبیعی را دارد امروز مانند همه اوقات دیگر در باتلاق شعارهای توخالی خود گیر افتاده است.

توفند "ایرما" یک طوفان بسیار شدید است که در حال حاضر جزایر لیوارد، پورتوریکو و فلوریدا را تهدید می‌کند. این قوی‌ترین طوفان از زمان طوفان ویلما در سال ۲۰۰۵ بر اساس معیار بیشترین بادهای پایدار و نیز قوی‌ترین طوفان از زمان طوفان دین در سال ۲۰۰۷ بر اساس شاخص فشار است.

ایرما شدیدترین طوفان ثبت‌شدهٔ اقیانوس اطلس در محدودهٔ خارج از دریای کارائیب و خلیج مکزیک و همچنین شدیدترین طوفان تاکنون‌رخ‌داده در سال ۲۰۱۷ است.

این طوفان دسته‌پنجمی با سرعت باد ۲۹۵ کیلومتر در ساعت موجب خسارت‌هایی سنگین در بارابودا، سن بارتلمی، سن مارتن، آنگویلا و جزایر ویرجین گردید.

طوفان دریایی ایرما، همراه با بادهایی به سرعت دویست و ده کیلومتر در ساعت، بامداد یکشنبه ۱۹ شهریور با عبور از مجمع الجزایر کیز، و شهر توریستی کی وست، جنوب ایالت فلوریدا را فرا گرفت و به پیشروی خود به داخل فلوریدا ادامه داد. این طوفان بخش بزرگی از میامی را زیر آب برده است.

بر خلاف پیش بینی قبلی، که گفته می‌شد شهر میامی در مسیر مستقیم ایرما است، این طوفان با عبور از نواحی غرب فلوریدا خسارت های گسترده ای ببار آورد. به گفته مقام های محلی برق نزدیک به پنج میلیون و هفتصد هزار نفر در پی عبور ایرما از ایالت فلوریدا قطع شده است.

مرکز طوفان‌های دریایی ایالات متحده، طوفان دریایی ایرما را با کاهش یک درجه از شدت آن، با رتبه چهار طبقه بندی کرده است.

طوفان مرکز تجاری میامی را شصت سانتی‌متر زیر آب برده است. دستکم یک جرثقیل بزرگ ساختمانی هم به دلیل وزش بادهای شدید، در این شهر سقوط کرده است.

به گفته مقامات شهری، بیش از 20 جرثقیل ساختمانی بزرگ در میامی فعال هستند. احتمال سقوط برج این جرثقیل‌ها موجب شده تا مقامات، این کارگاه‌های ساختمانی و ساختمان‌های اطراف آن‌ها را تخلیه کنند.

ارتفاع امواج در آبهای کم عمق در امتداد سواحل جنوب غربی فلوریدا، به حدود پنج متر افزایش یافته است که ممکن است هزاران خانه را زیر آب فرو ببرد.

مجموعه خسارتهای که البته با توان مدیریت بحران ِ ادعایی در آمریکا بشدت در تضاد است و زیر و روی واقعی مدیریت بحران نزد سیستم حاکمیتی این کشور را عیان کرده است.

طوفان ناکارآمدی سیاسی دونالد ترامپ:

انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا حامل پیام هایی بود که شاید مهمترین آن ها عدم تطابق ظاهر و باطن سیاست های مدیریتی آمریکا بود. دروغ بودن چهره فرهیخته ای که از مردم آمریکا نشان داده میشد هم بر رئوس فصول این پیام ها باید اضافه کرد.

نوع خاصی از انزوای سیاسی که در چند ماه ریاست جمهوری ترامپ بر وی و کشور تحت حاکمیت اش عارض شده نشان می دهد که ادا و اصول های منحصر به فرد دونالد تاجر نتوانسته است وی را محبوب کند و حتی بر حس انزجار سیاستمدران جهان نسبت به سیاست ورزی های آمریکا افزوده است.

اخلاق فردی نامطلوب، آداب معاشرت نازل، تصمیمات جنگ طلبانه، تندروی، عدم ثبات نظر، عهد شکنی علنی و ... نکاتی است که باعث شده غیر از چاپلوسان و مزدوران سیاستمدار دیگری به ترامپ ارادت ویژه ای نداشته باشد. بعضا فکر میکنیم اگر ثروت ترامپ را از وی جدا کنیم از وی به عنوان یک رئیس جمهور چه چیزی باقی خواهد ماند.

خروج بی منطق از معاهده زیست محیطی پاریس، دیوار کشی مقابل مکزیک، فروش جنگ طلبانه اسلحه به عربستان در حال جنگ، قانون عدم صدور روادید برای کشورهای خاص و ده ها تصمیم دیگر موید ادعای فوق است.

به هر حال طوفان نارضایتی سیاسی از ترامپ در حال بردن بیش از پیش آبروی جایگاه ریاست جمهوری آمریکاست. چیزی که قبلا با یک برچسب سطحی با کت شلوار های اتو کشیده ی رئیس جمهوری های قبل به عنوان ویترین حفظ می شد امروز با ندانم کاری های ترامپ تقریبا از بین رفته است.

طوفان چشم بادامی های کره شمالی:

رهبر جوان کره شمالی که ودیعه دار عهد پدری است، با آزمایش های موشکی و اتمی اش تبدیل به کابوس شب های هیئت حاکمه ایالات متحده شده است. آمریکایی که سر دسته جنایت کاران اتمی دنیاست با زورگویی توانسته بود جریانات هسته ای دنیا را به دست بگیرد ولی فکرش را نمی کرد کشور کوچک و به زعم خودش عقب افتاده ای به این تکنولوژی دست پیدا کند و از وی اینچنین حرف شنوی نداشته و در راستای استقلال و تمام ارضی خاکش سرکشی کند.

اگر یکبار از سلاح اتمی استفاده کرده باشید کابوس استفاده همان سلاح علیه خودتان زندگیتان را تباه خواهد کرد. لبخندهای کیم جونگ اون جوان بعد از موفقیت در هر آزمایش اتمی همان چین و چروک های روی پیشانی ترامپ است که چند ساعت بعد در حال تهدید کردن های پوشالی روی صورت وی میبینیم.

طوفان کره شمالی حیثیت و اقتداری توخالی آمریکا را با خود برد. رجز خوانی هایی که با گزینه های روی میز نظامی میشناختیم امروز تبدیل به زمزمه های گفتگو و طراحی مدلی از برجام برای کره شمالی شده است. یعنی عملا کره شمالی به همه خواسته های خود یعنی قدرت مطلق اتمی رسیده است و آمریکا سعی دارد با وی توافق کند. طوفان کیم جونگ اون ورق را از روی میز آمریکایی برگدانده است.

طوفان شرقی خاور میانه:

همانقدر که آمریکا به خاطر طوفان ایرما در فلوریدا و چند ایالت دیگر زمین گیر شده، طوفان شرقی دیگری سیاست های جنگ طلبانه و توسعه طلبانه نامشروع آمریکا را در خاورمیانه زمین کرده است. خاطرمان هست سال ها جنگ افروزی درمنطقه را. از افغانستان گرفته تا عراق آینه عبرتی بود برای هیئت حاکمه آمریکا که بدانند دوره کشور گشایی به سر آمده.

درست است که خسارات مادی و معنوی آمریکا به کشورهای مسلمان نشین افغانستان و عراق بیشمار است اما کسی که سرانجام عقب نشینی کرد آمریکا بود. با یک فاکتور بلند بالا از هزینه هایی که بر مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل شد.

شیوه جدید غرض ورزی های آمریکایی با جنگ نیابتی در منطقه پیش گرفته شد. سگ های دست آموزی به نام داعش با چاقوهای دسته آمریکایی در دستشان در حال انقراض هستند و نفس های آخرشان را میکشند. بماند که چاقو دسته خودش را هم بارها برید. بشار اسد بر مسند قدرت مانده است. سوریه هنوز سوریه است و نظام حکومتیش تغییری نکرده است. این یعنی آمریکایی ها آب در آون کوبیدند. خسارت های معتنا بهی که به سوریه وارد شده است که جبران آن ها سال ها طول میکشد؛ اما سوریه مقاومت کرد و در اصل آمریکا شکست خورد.

طوفان شکست های آمریکا با مقاومت مردم یمن علی رغم تلفات بسیار زیادی که داده اند کامل می شود. وحشی های عربستانی با سلاح آمریکایی رسما در حال جنگ با یمن هستند. ولی دوباره ارده الهی بر آن تعلق گرفته است که دست های خالی حریف اسلحه های سربی شوند...

طوفان نقض حقوق بشر:

جدیدترین دست آویز آمریکا برای تحت فشار گذاشتن تهدیدهای احتمالی صدرنشینی قدرتش، حربه حقوق بشر است. حقوق بشر به زعم سیاستمداران آمریکایی به معنای تمام کارهایی است که انجام دادنش توسط آن ها پسندیده اما ارتکابش به هر شکل دیگر حتی مشروع، توسط سایرین قبیح است. از دید آمریکایی ها حقوق بشر اقتضائات دیگری نیز دارد. مانند سکوت در مواقع مصلحت. یعنی اتفاقی سال هاست در فلسطین اشغالی و مدتی است در میانمار در حال رخ دادن است.

صدای جامعه جهانی از نسل کشی وحشیانه ایادی بودایی و مورد حمایت آمریکا در سرزمین میانمار در آمده است ولی دولتمردان مدعی حقوق بشر آمریکایی خودشان را به آن دیگر راه زده اند. سال هاست ذره ذره مسلمانان فلسطین زیر چکمه های صهیونیسم له می شوند و مواضع آمریکای مدعی حقوق بشر در این باره خنده و گریه دار است.

هیچ گاه به خیر آمریکایی های امیدی نبوده است ولی غرض با دست نشان دادن آبرویی است که مدت ها بر زمین ریخته است. طوفان نقض حقوق بشر و سکوت حقوق بشری تشت رسوایی آمریکایی ها را از بوم دهکده جهانی انداخته است.

معادله دیگر عوض شده است و باید پذیرفت که اینروزها روزهای جولان طوفان های آمریکا نورد است.

منبع: اتاق خبر

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *