مشاهده یک یوزپلنگ ماده و ۳ توله در میاندشت+فیلم

10:05 - 20 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۷۶۱۹
محیط بانان موفق به ثبت تصویر سه توله یوزپلنگ به همراه یک یوز ماده شدند.

به گزارش گروه جامعه ، بامداد امروز،۲۰ شهریور محیط بانان جاجرم یک یوزپلنگ ماده و سه توله اش را در پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده کرده و موفق شدند از آن‌ها تصویربردارى کنند.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/01']

 

مدتی است کم شدن جمعیت یوزپلنگ به ویژه یوزپلنگ ماده موجب نگرانی در باره آینده این گونه شده است. ثبت تصویر سه توله به همراه یوزپلنگ ماده در پناهگاه حیات وحش میاندشت نیز به دلیل نگرانی نسبت به جمعیت یوزهای ماده قابل توجه است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت را تنها زیستگاه دشتی یوزپلنگ آسیایی می دانند. این پناهگاه حیات وحش با مساحت ۸۴,۴۳۵ هکتار در استان خراسان شمالی و در ۱۰ کیلومتری شرق شهرستان جاجرم قرار گرفته و با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.


پناهگاه حیات وحش میاندشت در سال ۱۳۵۲ در جهت حفاظت از تراکم بسیار زیاد آهو، یوزپلنگ، قوچ و میش، حفظ پوشش گیاهی و حفاظت از آب و خاک منطقه خصوصا جلوگیری از هجوم شنهای روان طبق مصوبه شماره ۴۰ مورخه ۱۳۵۲/۹/۲۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش اعلام گردید.


به دلیل جمعیت مناسب آهو ها، میاندشت همواره یکی از مراکز مورد توجه زندگی یوزها بوده با این حال تا چند سال قبل یوزپلنگی در این پناهگاه مشاهده نشده بود و بیم انقراض آنها می رفت.


طی سالیان گذشته چندین بار تصاویر یوزپلنگ ها به صورت انفرادی یا خانوادگی در پناهگاه حیات وحش میاندشت ثبت شده است.

 

 

مشاهده یک یوزپلنگ ماده و ۳ توله در میاندشت

تصاویر تقابل دو یوزپلنگ با شتر یکی از عجیب ترین تصاویر ثبت شده در میاندشت است.

مشاهده یک یوزپلنگ ماده و ۳ توله در میاندشت
همچنین کوشکی، یوزپلنگ معروفی که این روزها به امید زادآوری همراه با دلبر در پارک پردیسان نگهداری می شود، مدت ها در این پناهگاه تحت اسارت زندگی می کرد.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *