سفر به مصر بدون ویزا+عکس

6:06 - 20 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۷۴۲۰
کویر مصر یکی از تماشایی‌ترین کویرهای ایران است که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند خصوصا اگر فصل گرما رو به پایان باشد و با خنکی هوا گرمای کویر دلچسب می‌شود.

به گزارش گروه فضای مجازی ، کویر پهنه ای وسیع و زیبا اما بی ادعا، سرزمینی که رسیدن به آن آرامش می خواهد و هیاهو در آن جایی ندارد. اینجا سکوت با آفتاب تابان و شب‌های مهتابی اش هم پیمان است. گرما و سرما در کویر همه تماشاییست برای رسیدن به کویر باید سراپا گوش و چشم بود. اینجا فریاد باد شنیدنیست و سوسوی ستارگان دیدنی ...

جایی دور از هیاهو و اضطراب شهرها کویری قرار دارد که تنها شاید دوستداران کویر نام آن را شنیده باشند، کویری در نزدیکی اصفهان در خور و بیابانک به نام کویر مصر.

کویر مصر یکی از تماشایی ترین کویرهای ایران است که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند خصوصا اگر فصل گرما روبه پایان باشد و با خنکی هوا گرمای کویر دلچسب شود.

پس از پشت سر گذاشتن جاده و گذر از مناطق کویری به روستایی می رسیم که نامش مصر است جایی که روستانشینانی مهمان نواز در میان شنهایی روان سکنی گزیده اند و از طریق کشاورزی و دامداری روزگار می گذرانند.

این روستا که بخشی از سلسله جبال کوههای فلات مرکزی از سمت غرب، جنوب غربی وجنوب شرق آن را احاطه کرده اند آنقدر زیباست که گردشگران و کویرنوردان را به خود می خواند.

با کمی فاصله گرفتن از روستا دیگر تنها چیزی که به چشم می آید، پهنه ای به رنگ خاک است که سراسر پوشیده از شن های روان است. شن هایی سبک که با وزش باد بر روی هم انباشته می شوند و تپه ای می سازند تا بتوان به بالای آن رفت و عظمت کویر را به تماشا نشست.

اگر بگوییم این کویر با دیگر کویر ها فرق دارد سخن گزافی نیست . در کویر مصر می توان هم سوار بر شتر کویرگردی کرد و هم با دوچرخه و موتورهای چهار چرخ تپه های شنی را بالا و پایین رفت.

آفرود فعالیت هیجان انگیزی دیگری است است که برای انجام آن به خودروهای دو دیفرانسیل احتیاج دارید. این فعالیت در مناطق جنگلی، کوهستانی و کویری طرفداران بسیاری دارد. اگر خودروی دو دیفرانسیل ندارید و مایل هستید این تجربه ی هیجان انگیز را برای خود رقم بزنید می توانید در کویر مصر از ماشین های آفرود که دارای راننده هم هستند استفاده کنید.

علاوه بر تمامی این جاذبه ها در کویر مصر می توان بازدیدی هم از دریاچه نمک سلکنون مصر داشت. قسمت هایی از منطقه که نسبت به بقیه پایین تر است و حالت فرورفتگی در زمین دارند را چال می نامند. در سال ۱۳۵۵ سیلی در این منطقه رخ داد و دریاچه ای بزرگ در این منطقه به وجود آورد و از آن پس اهالی آن را سیل کنون و به صورت محلی سلکنون خواندند.

چال سلکنون واقع در شمال مصر و جنوب کویر مرکزی واقع شده و تپه های شنی، آن را در بر گرفته اند. داخل این گودال هیچ گونه گیاهی نمی روید زیرا خاک کف سلکنون از جنس خاک های قلیایی است. باتلاقی کوچک در چال وجود دارد و شیبی در حدود۳۰ درجه و پوشیده از سنگریزه دیواره چال را تشکیل می دهد.

برای رسیدن به چال سلکنون باید روستای مصر را پشت سر گذاشت و به سمت شمال حرکت کرد. با گذر از روستای فرحزاد، دو راهی چال سلکنون را خواهید دید. پس از طی ۳ کیلومتر دو راهی دیگری وجود دارد که مسیر شمالی آن به چال سلکنون و مسیر شمال شرقی به دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و تخت شورو می رسد.

نیزار مصر هم دیگر جاذبه این منطقه است. سیلی که در سال ۱۳۵۵رخ داد و دریاچه ای که حاصل این سیل بود به مرور زمان خشک شد و جای خود را به نیزاری زیبا بخشید. نی ها گاهی به ۴ متر نیز می رسند و جایی مناسب برای عکسبرداری از حیات وحش کویر مصر را به وجود می آورند چرا که نیزار امروز ، محل آبشخور حیات وحش کویر است. نیزار مصر در ۶ کیلومتری شمال شرقی مصر و ۲ کیلومتری شرق فرحزاد واقع شده است.

برای رفتن به این نیزار دو راه وجود دارد. می توان از هر دو روستای امیرآباد و فرحزاد به این نیزار رسید. از هر کدام از این دو روستا که بروید باید تپه های شنی را پشت سر بگذارید و احتیاج به خودروی دو دیفرانسیل دارید.

بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران با زمینی پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمکی شکل منظره ای شگفت انگیز و زیبا را به وجود آورده است که در زمستان با خاک رس در هم می آمیزند و به رنگ سیاه در می آید ، اما در تابستان زمینی است سراسر به رنگ سفید . نمک موجود در خاک منطقه اجازه رویش هیچ پوشش گیاهی را نمی دهد. خور در قسمت مرکزی تا جنوبی کویر مرکزی ایران واقع شده و از کم ارتفاعترین نقاط در فلات ایران می باشد.عمق نمک در این دریاچه بسیار نازک ( ۵تا ۱۰سانتی متر) است.

برای رسیدن به این دریاچه می توانید از مسیر آسفالته شهرستان خور به طبس استفاده کنید و بعد از طی مسافت ۵۰ کیلومتر به قسمت جنوبی دریاچه برسید.

همچنین تخت عباسی نیز دیگر جاذبه این منطقه است.کویر تخت به جایی گفته می شود که در ارتفاعی بالاتر از بقیه مناطق، صاف و هموار ، و بلندترین نقطه آن منطقه باشد. بادهای شدیدی که نوک قله می وزند تپه ها راصاف و هموار می کنند و خاک های نرم را با خود می برند و قلوه سنگها و سنگریزه ها را برجای می گذارند. از بالای تخت عباسی چال سکنون و روستای مصر و فرحزاد قابل مشاهده است. هیچ گونه گیاهی در تخت عباسی نمی روید. در گذشته از تخت ها در کویر برای جهت یابی و مسیریابی استفاده می کردند.

تخت عباسی در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و شمال شرقی روستای مصر واقع شده است. برای رسیدن به آن باید با خودروی دو دیفرانسیل از روستای مصر به سمت شمال راهی شوید. با پشت سر گذاشتن روستای فرحزاد و ورود به دو راهی چال سلکنون حدود ۳ کیلومتر را طی کنید تا به دوراهی دریاچه چال سلکنون برسید. پس از عبور از دیواره شنی می توانید دریاچه نمک سلکنون و تخت عباسی را در قسمت شرق ببینید. با طی ۲ کیلومتر به سمت شمال شرقی به تخت عباسی می رسید.

مردمان کویر هرآنچه را که زیبا و دلنشین باشد، عروس نام می نهند. تخت عروس یکی از زیباترین مناطق کویری ایران می باشد که اگر برفراز آن قرار گیرید می توانید از جنوب ، روستای مصر و چال سلکنون و از شمال تپه های شن های روان را تماشا کنید. خاک آن از جنس کارن، ماسه و خاکهای آهکی است. گیاهانی مانند اسفند، تاق، نسی و ترخ پوشش گیاهی تخت عروس را تشکیل می دهند.

برای رسیدن به این جلوه ی تماشایی باید از خودروهای دو دیفرانسیل استفاده کنید و از روستای مصر به سمت شمال بروید. با پشت سر گذاشتن روستای فرحزاد و ورود به دو راهی چال سلکنون حدود ۳ کیلومتر را طی کنید تا به دوراهی دریاچه چال سلکنون برسید. با عبور از تپه های شنی می توانید دریاچه نمک سلکنون و تخت عباس در قسمت شرق ببینید. پس از طی ۶ کیلومتر به سمت شمال به تخت عروس می رسید.

ریگ کله نام یک بیابان در نزدیکی روستای مصر است که در جنوب جاده خور به مصر قرار دارد. تپه های ماسه ای مرتفع که به صورت در هم ارتفاع گرفته اند، در سراسر آن به چشم می خورند. در ریگ کله چندین قیف ماسه ای را می توان دید و شکل متفاوت آن را با سایر قسمت های کویر لمس کرد. سیل سال ۱۳۵۵ درست از این منطقه و از کوه های جنوبی به سوی روستای مصر سرازیر شد. در نتیجه ی این سیل ۳ گدار ( گذرگاه ) در این منطقه به وجود آمد که مشهور ترین آنها گدار کلاغ می باشد و مورد بازدید برخی گردشگران است.

بلندترین تپه ماسه ای در ریگ کله حدود ۲۲۷ متر ارتفاع دارد و از تپه های ماسه ای بلند ایران به شمار می رود. برای دسترسی به ریگ کله باید با خودروهای دو دیفرانسیل از ۵ کیلومتری روستای امیر آباد به سمت جنوب حرکت کرد و به این منطقه رسید.

گفتنی است که در نزدیکی روستای مصر روستاهای دیگری هم قرار دارد که هر کدام با داشتن جاذبه های مختلف سفری لذت بخش را برای شما فراهم می کنند.

روستاهای گرمه، فرحزاد و امیرآباد از این جمله اند.نخلستان های زیبا و مناظر کم نظیر در این روستا ها بسیار دیدنی است. اگر به گرمه رفتید سراغ فیش اسپا (ماساژ ماهی ) نیز بروید. در این محل پای خود را در آب قرار دهید تا ماهی ها به سراغتان بیایند و کمی از خستگیتان بکاهند.

 

برای رسیدن به این روستا می توان از تورهای گردشگری استفاده کرد اما اگر ترجیح می دهید با خودروی شخصی به آنجا بروید، باید از تهران به سمنان و دامغان رفته و سپس به طرف جنوب و از جاده معلمان به سمت جندق و روستای مصر و فرحزاد رفت. همچنین می توان از اصفهان نیز به سمت نایین و بعد روستای جندق و مصر رفت.

منبع: شهر فردا

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *