سهم 50 درصدی چینی‌ها از بازار نوشت افزار/ نیاز به حمایت از تولید داخل

8:30 - 20 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۷۳۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 30 درصد از نوشت‌افزار در داخل تولید می‌شد، گفت: در سال جاری این رقم به حدود 40 تا 45 درصد رسیده است.

موسی فرزانیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص وضعیت بازار نوشت افزار در در آستانه سال تحصیلی جدید بیان کرد: در سال جاری از لحاظ تولید نوشت افزار و واردات این کالادر بازار هیچگونه مشکلی وجود ندارد و کمبودی در بازار راکد این بخش وجود ندارد.


وی با اشاره به حمایت مسئولین از تولید داخل نوشت افزار تصریح کرد: خوشبختانه حمایت‌های خوبی از سودی مسئولین در بحث تولید داخل صورت گرفته و تولید داخل نسبت به سال گذشته حدود 40 تا 45 درصد درصد رش داشته است.

رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی در ادامه افزود: یکی از مشکلات تولید‌کنندگان تسهیلات بانکی است که با سودهای حدود 25 درصد به آنها اعطا می‌شود، سود بالای تسهیلات حاشیه سودی برای تولید‌کنندگان باقی نمی‌گذارد و قدرت تولید را از آنان می‌گیرد.

فرزانیان تصریح کرد: در اوایل دهه 70، حمایت از تولید افزایش یافت و سخت‌گیری‌هایی در مورد خروج ارز در راستای حمایت از تولید صورت گرفت که این مسائل منجر به رونق تولید شد، اما متاسفانه پس از چند سال واردات جای خود را به تولید داد و حمایت از تولید فراموش شد.

وی با اشاره به اهمیت حمایت از تولید داخل اظهار کرد: حاشیه سود تولید‌کنندگان نوشت افزار بسیار پایین است و در صورت عدم حمایت این صنف،تولید‌کنندگان نمی‌توانند حضور مستمری داشته باشند.

رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی گفت: در حال حاضر نیمی از واردات نوشت افزار از چین و بقیه هم از کشورهای اندونزی، تایلند و ویتنام انجام می‌شود.

فرزانیان در توضیح کیفیت تولید نوشت افزار داخلی تاکید کرد: تولیدات نوشت افزار ایرانی کاملا با کیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و در صورت حمایت‌های لازم قطعا می‌توان بخش قابل توجهی از نیاز داخل را از طریق تولیدات داخلی تأمین کرد.

وی در انتها خاطر نشان کرد: در حال حاضر 95 درصد دفتر مورد نیاز در داخل می‌شود اما بخشی از کاغذ آن از طریق واردات تأمین می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *