رونق تولید میگو در سال 95 / تحقق اقتصاد مقاومتی با سرمایه اندک

11:00 - 15 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۶۳۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
پرورش میگو یک صنعت راهبردی است و می‌تواند اراضی بدون استفاده ساحلی را به بزرگترین مراکز اشتغال مولد و ارزآور کشور تبدیل کند که مهاجرت معکوس از شهر به سوی روستا‌ها یکی از مشخصه‌های اصلی و بارز این صنعت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، نقش و جایگاه آبزیان در رژیم غذایی از گذشته حائز اهمیت بوده و امروزه آبزیان بعنوان یکی از منابع پروتئینی مورد توجه بشریت قرار گرفته است. علاوه بر نقش غذایی آبزیان از دیدگاه اقتصادی به ویژه از نظر اشتغالزدایی می‌تواند نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری ایفا کند.

در این میان تولید و صادرات میگو به کشور هرساله ارز قابل توجهی نصیب کشور می‌کند و اجرای طرح‌های پرورش میگو به دلائلی از قبیل نیاز به سرمایه اندک جهت تاسیس و راه اندازی مزارع در مقایسه با صنایع دیگر، وجود بازار مصرف و تقاضا در داخل یا خارج کشور، هزینه پائین تولید در مقایسه با دیگر رشته‌ها و سرعت بازگشت سرمایه در این صنعت در مقایسه با صنایع دیگر همواره با موفقیت همراه بوده است.

براساس نمودار‌های منتشره در سازمان شیلات در سال ۹۵، بالغ بر ۲۱ هزار و ۴۰۰ تن میگو در کشور تولید شده است که نسبت به سال ۹۴ با رقم ۱۷ هزار و ۷۹۵ تن تولید، رشد قابل توجهی داشته است.

همچنین بررسی آمار گمرک در سال ۹۵ حاکی از آن است که در این مدت ۱۵ هزار و ۴۹ تن میگو به کشور‌های مختلف صادر شده است.

با صادرات این حجم میگو در سال ۹۵ بالغ بر ۶۹ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۱ دلار ارز وارد کشور شده است که رقم ریالی آن ۲۲۱ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۷۳ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که میگو به بیش از ۱۰ کشور اروپایی و آسیایی صادر شده است که می‌توان به ارمنستان، اسپانیا، امارات متحده عربی، بحرین، فرانسه و لبنان اشاره کرد.

درحال حاضر استان‌های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان مناطق عمده تولید میگو در کشور هستند و درحال حاضر میگوی صادراتی ایران در داخل فرآوری و بسته بندی می‌شود و در برخی موارد بسته بندی، برچسب و کارتن محصولات صادراتی تحت نظارت برخی شرکت‌های متقاضی در داخل کشور صورت می‌گیرد.

با این تفاسیر پرورش میگو یک صنعت راهبردی است و می‌تواند اراضی بدون استفاده ساحلی را به بزرگترین مراکز اشتغال مولد و ارزآور کشور تبدیل کند که امنیت اجتماعی و مهاجرت معکوس از شهر به سوی روستا‌ها یکی از مشخصه‌های اصلی و بارز این صنعت است.

 

ارز آوری ۶۹ میلیون دلاری با صادرات میگو / اشتغالزایی با سرمایه اندک



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *