پشت‌پرده پافشاری کره‌شمالی بر آزمایش‎های هسته‌ای؛ اقدامات جنون‎آمیز یا دفاع مشروع در برابر محاصره نظامی؟

7:30 - 13 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۵۴۷۱
همزمان با ششمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی و واکنش‎های پس از آن آخرین امیدهای پایان مسالمت‌آمیز تنش در شبه‌جزیره کره بر باد رفت و شاید اکنون مناسب‌ترین سؤال این باشد که چه عواملی موجب شد این منطقه روزبه‌روز پرتنش‌تر شود و در حال حاضر کاملا در وضعیت جنگی قرار گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ، تلویزیون دولتی کره‌شمالی اعلام کرد که این کشور روز یکشنبه یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده‌است، اعلان این خبر تأیید و نشانه‌ای از این واقعیت بود که اوضاع شبه‌جزیره کره بیش از هر زمان دیگری با سرعت به سوی یک جنگ تمام عیار بین طرفها درگیری در حرکت است.

تنش کره‌شمالی و آمریکا


در اینکه تنش بین کره‌شمالی از یک سو و آمریکا ومتحدانش از سوی دیگر روزبه‌روز بیشتر می‌شود و گویا دیگر هیچ اراده‌ای برای پایان‌دادن مسالمت‌آمیز به این تنش وجود ندارد شکی نیست اما آنچه که بیش از همه در تصویرسازی این بحران در رسانه‌های مسلط غربی حائز اهمیت است این است که مقامات کره‌شمالی آدم‎های کله‌شق و مجنونی هستند که به آخر خط رسیده‌اند و تنها راه بقای خود را چسبیدن به بمب‎های هسته‌ای و موشکی می‌دانند و گویی با هر آزمایش موشکی و هسته‌ای جان تازه‌ای می‌گیرند.


آنچه که امپراطوری رسانه‌ای غرب به عمد نادیده می‌گیرد و یا برای خالی‌نبودن عریضه اشاره‌ای گذرا به آن دارد، طرف دیگر ماجراست؛ تبلیغات رسانه‌ای غرب به سردمداری آمریکا چندان توجهی به تحرکات تحریک‌آمیز آمریکا در مرزهای کره‌شمالی ندارند و هیچ‌گاه به این سؤال نمی‌پردازند که چه باعث می‌شود که دولت کره‌شمالی هرازگاهی دست به آزمایش موشکی یا هسته‌ای می‌زند و چرا تمام پیام‎های هشدارآمیز مقامات کره‌شمالی همیشه به سمت آمریکا نشانه می‌‌رود؟

تنش کره‌شمالی و آمریکا


واقعیت این است که آمریکا طی سال‎ها و ماه‌های گذشته به شدت حضور نظامی خود را در مرزهای کره‌شمالی افزایش داده و مقامات ارشد این کشور نیز آشکارا از سرنگونی دولت کره‌شمالی نیز صحبت می‌کنند و بارها پیشنهاد پیونگ‌یانگ برای برگشت به میز مذاکره و حل‌وفصل مسائل با گفتگو البته در شرایطی برابر و کناررفتن سیاستهای خصمانه آمریکا علیه کره‌شمالی را رد کرده و به تلویح و آشکار تنها راه‌ حل تنش موجود در شبه‌جزیره کره را راه‌حل نظامی می‌دانند.

تنش آمریکا و کره شمالی


با وجود اینکه دولت‎های چین ،روسیه و دیگر کشورهای جهان همچنان تنها راه‌حل به پایان‌دادن به تنش در شبه‌جزیره کره را گفتگو و راهکارهای دیپلماتیک و فشارهای سیاسی می‌دانند، دونالد ترامپ و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در روزهای اخیر اعلام کردند که دوره گفتگو با کره‌شمالی به پایان رسیده‌ است.


بنا به گزارش پایگاه «اکسپرس» هم‌اکنون نیروهای نظامی آمریکا حضور گسترده و سنگینی در مناطق پیرامونی کره‌شمالی به ویژه در ژاپن و کره‌جنوبی دارد و طی ماه‌های گذشته شمار نیروها و تجهیزات نظامی خود را در منطقه به‌شدت افزایش داده‌است.

تنش کره‌شمالی و آمریکا


در حال حاضر نزدیک به 40 هزار نیروی آمریکا در ژاپن حضور دارند؛ اوایل سال جاری نیروی هوایی آمریکا برای نماش قدرت و به منظور ترساندن «کیم جونگ اون» رئیس کره‌شمالی حجم زیادی بالگرد، جت‌های جنگنده تاکتیکی و هواپیماهای شناسایی را به نیروهای خود در منطقه اضافه کرد.


افزون بر این ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا که بیشترین نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا در این ناوگان حضور دارند در خاک کشور ژاپن مستقر هستند.

تنش کره شمالی و آمریکا


ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» آمریکا نیز در ماه‌های اخیر به منطه پرتنش کره اعزام شده‌ است، ناو «رونالد ریگان» بمب‌افکن‎هایی را با خود حمل می‌کند که مؤثرترین و چالاک‌ترین نیروی جنگنده در جهان محسوب می‌شوند.


در ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا همچنین 14 ناوشکن و کروزر حضور دارد که برخی از آنها مجهز به رهگیرهای موشک بالستیک هستند و همچنین مجموعه‌ای از موشکهای بلندبرد «توموهاک» نیز در اختیار نیروهای آمریکا در شبه‌ جزیره کره است.


افزون بر این 12 زیردریایی مجهز به نیروی هسته‌ای در ناوگان آمریکا در ژاپن حضور دارد که در صورت آغاز جنگ با کره‌شمالی نیروهای آمریکایی از آنها استفاده می‌کنند.

تنش کره شمالی و آمریکا


آمریکا همچنین علاوه بر اعزام صدها تانک و خودروی زرهی به مرزهای کره‌شمالی، سامانه دفاع موشکی پیشرفته «تاد» را نیز علی‌رغم مخالفت‎های شدید دولت چین و کره‌شمالی در شبه‌جزیره کره مستقر کرده‌ تا موشک‎های شلیک‌شده احتمالی کره‌شمالی را در نیمه‌ راه منهدم کنند.


در شبه‌جزیره گوام که کره‌شمالی تهدید کرده چهار موشک را به سمت آن شلیک خواهد کرد، آمریکا حضور نظامی سنگینی دارد و تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را در این بخش از قلمرو مستقر کرده‌‌ است.

تنش کره شمالی و آمریکا


گزارش «ایندیپندنت» تنها به بخشی از تجهیزات و نیروهای نظامی آمریکا در مرزهای کره‌شمالی اشاره کرده است؛ اگر به این حضور نظامی گسترده آمریکا در منطقه شبه‌جزیره کره رزمایشهای مشترک همیشگی آمریکا و کره‌جنوبی در منطقه را نیز اضافه کنیم شاید تصویر بهتری از اوضاع شبه‌جزیره کره به دست آید و اینکه شرایط جنگی کنونی در شبه‌جزیره کره نتیجه چه سیاستهای خصمانه‌ای است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *