تاثیرپذیری شاعر از اجتماع دو سویه است/ سفارشی‌نویسی لزوما منفی نیست

15:30 - 12 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۵۴۱۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
شاعران جوان از اجتماع متاثر هستند و این تاثیرپذیری دو سویه است. شاعری که شعرش به کمال رسیده باشد، توانایی این را دارد که نه تنها تاثیر بگیرد، بلکه بر اجتماع نیز تاثیر بگذارد.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کاظم رستمی، شاعر، در آستانه برگزاری پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره تاثیر فضای اجتماعی بر شعر شاعران، اظهار کرد: در پاسخ به کسانی که از شعر ناب، شعر برای شعر و شعر بی مخاطب سخن می‌گویند؛ این جمله از قابوس‌نامه را می‌گویم که: «شعر از بهر مردمان گویند نه از بهر خویش.». اگر قرار بود برای خودمان شعر بگوییم، دیگر نیازی به انتشار اشعار نبود و هر کسی در خلوت خود شعر می سرود و می خواند.

وی ادامه داد: قائده کلی این است که شعر باید برای مخاطب باشد. معمولا شاعران متاثر از بخشی از اجتماع هستند و بخشی از جامعه هم مخاطب آن‌ها می‌شوند. شاعران کمی هستند که شعرشان طیف وسیعی از مخاطبان را در بر بگیرد. شاعر جوان هم از این قائده مستثنی نیست.

رستمی تصریح کرد: شاعران جوان هم از اجتماع متاثر هستند و این تاثیرپذیری البته دو سویه است. شاعری که شعرش به کمال رسیده باشد، توانایی این را دارد که نه تنها تاثیر بگیرد، بلکه بر اجتماع نیز تاثیر بگذارد و جریان ساز باشد. به طور مثال مثنوی شهادت قادر طهماسبی در دهه هفتاد جریانی به راه انداخت و این گونه تاثیرات متقابل نیز در فضای شعر کشور رخ می‌دهد.

این شاعر کشور با بیان این که بخشی از شعر اجتماعی، تفسیرهای متفاوتی در بین منتقدان دارد، عنوان کرد: به طور مثال اگر حادثه‌ایی مانند پلاسکو رخ دهد و شاعران متاثر شوند و در این زمینه شعر بسرایند کسی آن‌ها را متهم به شعر حکومتی و سیاسی نمی‌کند. اما بخشی از شعر که حاکی از جهت گیری ایدئولوژیک و سیاسی شاعر هم می‌تواند تفسیر شود؛ چنین برچسب‌هایی می‌خورد. وقتی منتقد با نظرگاه شاعر زاویه دارد، به او برچسب سفارشی نویسی می زند.

وی با تاکید بر این که سفارشی‌نویسی لزوما منفی نیست؛ افزود: خیلی از برجسته‌ترین آثار ادبی و هنری جهان بر اساس سفارش تولید شده اند. بسیاری از فیلم های سینمایی ماندگار، سفارشی بوده اند و بعدها تبدیل به تاریخ هنر شده‌اند. اگر هنرمند در هنر و تخصص خود، اصالت را حفظ کند و تمرکز اش بر روی ذات اثر هنری باشد و موضوع سفارش در پس آن قرار گیرد، هرگز اشکالی به وجود نمی‌آید و می توان اثری متعالی پدید آورد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *