آخرین وضعیت پرونده «حادثه قطار تبریز- مشهد»؛ ۹ ماه گذشت

12:32 - 09 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۴۴۸۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت پرونده «حادثه قطار تبریز - مشهد» گفت: گزارش نهایی این پرونده به زودی تقدیم هئیت رئیسه مجلس می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حادثه «آتش سوزی پلاسکو» پس از گذشت ۷ ماه از این حادثه، روز گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد.

البته به گفته محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران، این گزارش از ۴۰ روز پیش تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده بود و در نوبت قرائت در صحن قرار داشت.

پس از قرائت این گزارش، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اظهار نظر درباره آن پرداختند.
 
آخرین وضعیت پرونده «حادثه قطار تبریز- مشهد»؛ ۹ ماه گذشتای کاش
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم «تبریز، آذرشهر و اسکو» و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش آتش سوزی و فرو ریزش ساختمان پلاسکو گفت: لازم است از اقدام مدیران عملیات اطفای حریق حادثه پلاسکو که در ساعت‌های اولیه توانستند با سپر قراردادن جان خود و تخلیه محل، تلفات بیشتر احتمالی این حادثه را کاهش دهند، تقدیر شود.

وی با بیان اینکه گزارش جامع کمیسیون عمران نیز باید مورد قدردانی قرار گیرد، تصریح کرد:‌ ای کاش در سایر موارد نیز گزارش‌هایی که در صحن قرائت می‌شود به صورت جامع باشد.

فرهنگی در اثنی سخنان خود به «گزارش حادثه قطار تبریز - مشهد» که قرار است کمیسیون عمران مجلس درباره آن نیز گزارش تهیه کند، اشاره کرد و گفت: درخصوص قطار تبریز- مشهد که در منطقه سمنان دچار سانحه شد، گزارشی به عنوان گزارش اولیه در صحن علنی مجلس قرائت شد و قرار بود که گزارش جامع آن نیز درصحن قرائت شود که‌ای کاش همانند حادثه پلاسکو، دولت و مجلس به حادثه قطار تبریز- مشهد نیز توجه می‌کردند.

تلخی حادثه
فرهنگی تصریح کرد:میزان تلفات حادثه قطار سه برابر حادثه پلاسکو بود و تلخی آن در حافظه مردم تبریز خواهد ماند، از این رو سهل انگاری‌های صورت گرفته در این حادثه باید مدنظر قرار می‌گرفت.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اینگونه حوادث وظایف سنگین مراجع داوری نیز بسیار حائز اهمیت است، اما در این حادثه مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: در حوادثی مانند پلاسکو، مسئولیت‌هایی متوجه دستگاه‌های مرتبط با موضوع است.

نماینده مردم تبریز، اسکو، آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون ناظر به تقسیم مسئولیت‌ها است، بیان کرد: در این گزارش وظیفه وزارت راه و شهرسازی مورد غفلت واقع شده است. همچنین خسارت‌های وارده نیز باید جبران شود.
 
آخرین وضعیت پرونده «حادثه قطار تبریز- مشهد»؛ ۹ ماه گذشتگزارش اولیه
منظور نماینده مردم «تبریز، آذرشهر و اسکو» از گزارش اولیه «حادثه قطار تبریز - مهشد»، گزارشی است که صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران ۲۴ آذر ۹۵ یعنی ۱۹ روز پس از حادثه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.

در بخش شرح این گزارش به نقل از خانه ملت آمده بود: قطار شماره ۴۸۰۲ تبریز ـ. مشهد با ۱۳ واگن در ساعت ۶:۳۲ روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در محور تهران ـ. مشهد قبل از ایستگاه هفت‌خوان و به دلیل ایراد ترمز ناشی از برودت هوا و نقص فنی احتمالی متوقف شده و به اپراتور مرکز کنترل اعلام وضعیت می‌کند. قطار شماره ۳۲۴۲ سمنان ـ. مشهد با ۵ واگن در ساعت ۷:۱۴ همان روز و در دو ترک قبل از قطار تبریز ـ. مشهد متوقف شده و با کارشناس کنترل مرکزی CTC وارد مذاکره می‌شود. نهایتاً دستور حرکت در تراک‌های قرمز همراه با خاموش نمودن سامانه کنترل اتوماتیک قطار، به قطار سمنان ـ. مشهد اعلام می‌شود. این قطار ساعت ۷:۱۸ حرکت خود را آغاز نموده و پس از ورود به قوس محل توقف قطار تبریز ـ. مشهد که به دلیل وجود تپه‌های مجاور، فاقد دید مستقیم مناسب بوده، در ساعت ۷:۲۲ و با سرعتی حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد نموده که تعدادی از واگن‌های انتهایی قطار تبریز ـ. مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق غیرقابل‌کنترل می‌شود. متأسفانه در این سانحه تعدادی از هم‌وطنان در اثر ضربه برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند.
 
آخرین وضعیت پرونده «حادثه قطار تبریز- مشهد»؛ ۹ ماه گذشتضعف مدیریت
پس از قرائت گزارش اولیه کمیسوین عمران درباره «حادثه قطار تبریز - مشهد» نیز تعدادی از نمایندگان مجلس به اظهار نظر پرداختند. نائب رئیس دوم مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت پس از قرائت گزارش گفت: بر اساس گزارش کمیسیون و گزارشات دیگر، بروز حادثه مربوطه دلایلی داشته، یکی از دلایل خراب بودن دستگاه کنترل بود که ظاهرا گاهی چراغ قروز بوده، ولی چون تکرار شده، اپراتور‌ها فکر کردند که این مسئله اشتباه است و خیلی جدی نگرفته اند. یکی دیگر از دلایل این بود که آموزش ضمن خدمت اپراتور‌ها جدی نگرفته شده بود، همچنین بی مسئولیتی اپراتور‌های قبلی و بعدی که خیلی راحت از کنار موضوع گذشتند که این مسئله باز به مدیران بالا دست برمی گردد. از طرف دیگر متأسفانه کمک رسانی به حادثه دیدگان نیز بسیار ضغیف بوده که البته سایر دستگاه‌ها هم در اینجا مسئول هستند، اما این حادثه در کل نشان دهنده ضعف مدیریت در وزارت راه و شهرسازی است، البته ممکن است که وزارتخانه در برخی حوزه‌ها موفق بوده، اما اینجا مقصر است و حتما باید پاسخ بدهد تا اینکه حوادث این چنینی تکرار نشود.
 
آخرین وضعیت پرونده «حادثه قطار تبریز- مشهد»؛ ۹ ماه گذشت


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *