لغو روادید اربعین نداریم/ آغاز صدور روادید از بیستم شهریور/ هزینه روادید 40 دلار است

15:11 - 05 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۳۲۳۲
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: مبلغ در نظرگرفته شده برای صدور روادید 40 دلار است که این اقدام از 20 شهریور آغاز می‌شود.

لغو روادید اربعین نداریم/ آغاز صدور روادید از بیستم شهریوربه گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ميزان، نشست خبری ستاد اربعين با حضور معاون امنيتی و انتظامی وزير كشور و رئيس ستاد مركزی اربعين حسينی در وزارت كشور برگزار شد.

حسين ذوالفقاری در خصوص لازمه رواديد در ايام اربعين گفت: تاكنون هشت هزار و 700 نفر برای حضور در پیاده وری اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند.

وی با اعلام اینکه مانیفست امسال صادر نمی شود، افزود: امسال صدور رواديد فقط به شكل فردی ويا در قالب خانواده ٥نفر صادر می شود و صدور مانيفست نداريم.

رئیس ستاد اربعین کشور، تاکید کرد: با مخالفت دولت عراق لغو روادید در اربعین امسال نداریم و هزینه هر ویزا 40 دلار است. 

حسین ذوالفقاری در ادامه نشست خبری ستاد اربعین گفت: راهپیمایی اربعین به‌عنوان یک موضوع مهم و حادثه‌ای بزرگ در کشور ما تلقی می‌شود که در حال حاضر با رواج بیشتری روبرو بوده است. در طی سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار نفر روادید برای زائران عتبات صادر شد که این حجم از جمعیت با وجود برنامه‌ریزی‌هایی دقیق مشکلاتی را به همراه داشت.

وی افزود: 13 کمیته در 31 استان دایر شده است که با طراحی برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری بتوانیم در جهت رفع مشکلات اربعین سال گذشته همکاری‌های لازم را ایجاد و نقایص را رفع کنیم.

معاون امنیتی، انتظامی و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل اساسی در سال جدید موضوع نظم، امنیت و مقررات مرزی است که این روند با حضور غیرمجاز بسیاری از افراد در مرز ایران در طی مراسم راهپیمایی اربعین سال گذشته با مشکلات بسیاری همراه بود. بر این اساس با توافقات انجام شده‌ ایران با کشور عراق مناطق مرزی به شکل قانونمندتری مدیریت و نظارت خواهد شد و داشتن گذرنامه و روادید را برای تمامی زائران الزامی اعلام می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در صورت رؤیت افراد فاقد گذرنامه و روادید، مأموران مرزی و انتظامی حاضر در مرزهای عراق و ایران برخورد جدی‌ای نسبت به خاطیان امر خواهند داشت.

ذوالفقاری در خصوص سنت و آداب مردم عراق در میزبانی زائرین راهپیمایی اربعین گفت: کشور عراق هرساله میزبان حجم بالایی از زائران اربعین حسینی است و ستاد اربعین حسینی مسئولیت نذورات مردم در خاک عراق را بر عهده دارد اما در راستای خدمت‌رسانی به زائرین کلیه همکاری‌های لازم در راستای اسکان، تغذیه و خدمات درمانی را با دولت عراق دارد و بر طبق توافقات اخیر در نظر داریم با ایجاد موکب‌های مشترک با کشور عراق نسبت به این امر اقدام نماییم.

وی در ادامه یادآور شد: برخی از مردم تصور می‌کنند راهپیمایی اربعین حسینی باید از جانب دولت به‌طور رایگان برگزار شود اما این تصور کاملاً اشتباه بوده و مردم باید با آگاهی کامل نسبت به هزینه‌های سفر در این مراسم شرکت کنند. با این وجود تمامی ارگان‌های مربوطه از جمله شهرداری و سپاه در راستای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی وظایف متعددی را بر عهده می‌گیرند و ما تلاش می‌کنیم تسهیلات لازم را برای سفر معنوی زائران به عتبات را فراهم کنیم.

معاون امنیتی، انتظامی و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: جمعیت شرکت‌کننده در مراسم راهپیمایی اربعین نسبت به ظرفیت مرز مهران بسیار بالا است بنابراین مرز خسروی به منظور کاهش ظرفیت مهران بازخواهد شد.

وی اذعان داشت: صدور روادید از 20 شهریور ماه آغاز می‌شود، در حال حاضر 8 هزار و 700 زائر در سامانه سما ثبت نام کرده و نسبت به حضور در مراسم اربعین حسینی اقدام کرده‌اند. بنابراین توصیه می‌شود تمامی مشتاقان به شرکت در این مراسم تا قبل از شروع اربعین نسبت به صدور روادید اقدام نمایند. لازم به ذکر است مبلغ در نظر گرفته شده برای روادید 40 دلار اعلام شده است.

ذوالفقاری عنوان کرد: براساس توافقات انجام شده با کشور عراق صدور روادید افراد آماده به خدمت در کشور عراق در طی راهپیمایی اربعین حسینی رایگان است.

وی در خصوص وضعیت شرکت اتباع افغانی و عراقی ساکن در کشور در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی گفت:  تمامی اتباع افغانی و عراقی مستقر در ایران که دارای کارت اقامتی هستند می‌توانند با مدارک هویتی خود و صدور روادید در راهپیمایی شرکت کنند.

معاون امنیتی، انتظامی و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: در محل خروج مرزی گیت‌هایی به منظور کنترل روادید و گذرنامه زائران مستقرخواهد شد و در نظر داریم برای سال‌های آینده روادید و گذرنامه الکترونیکی را به‌طور جدی‌تری در این راستا به‌کار گیریم.

وی در خصوص بحث بیمه و درمان زائران ایرانی در کشور عراق خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد شهید شده در مراسم اربعین سال گذشته فاقد بیمه بوده و خانواده‌های این شهدا را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. بر این اساس لازمه وجود بیمه برای زائران ایرانی از جمله اولین اقدامات ستاد اربعین حسینی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است تمامی بیمه‌ها تنها تا مرز اعتبار دارند و وضعیت درمان زائران در کشور عراق به‌طور سرپایی توسط هلال‌احمر انجام خواهد شد.

گفتنی است در صورت نیاز زائران ایرانی به بیمارستان‌های عراق بیمه ایران به‌عنوان بیمه مورد قبول معرفی شده است.

ذوالفقاری اذعان داشت: هزینه درمان سرپایی زائران در بیمارستان‌ها در مراسم اربعین حسینی امسال تا سقف 2 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین پرداخت غرامت فوت‌شدگان ناشی از اقدامات تروریستی 200 میلیون تومان اعلام می‌شود.

لازم به ذکر است غرامت مربوط به فوت زائران به هر علتی 30 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در سال گذشته این مبلغ تنها 15 میلیون تومان بوده است و غرامت نقص عضو کامل افراد بهایی 20 میلیون تومانی خواهد بود.

وی در خصوص هزینه‌های درمان گفت: هزینه‌های درمان بستری در بیمارستان‌ها 25 میلیون تومان برآورد شده است. این در حالی است که هلال‌احمر برای درمان سرپایی زائران در خاک عراق به ازای هر نفر مبلغ 13 هزار تومان دریافت می‌کند اما امسال با پیگیری‌های صورت‌گرفته این مبلغ به 6 هزار و 200 تومان کاهش یافته است.

معاون امنیتی، انتظامی و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی یادآور شد: بیمه زائرین از تاریخ 15 محرم تا 5 ربیع‌الاول اعتبار دارد که نسبت به سال گذشته این زمان افزایش یافته است.

وی در خصوص وضعیت امنیتی کشور عراق در مراسم اربعین حسینی گفت: با توجه به حملات تروریستی اخیر در کشور عراق طرح ویژه‌ای برای حفاظت‌های امنیتی از مرز خسروی در نظر گرفته شده است که این مرز به‌طور ویژه‌ای کنترل خواهد شد و تردد زائرین از این مسیر تنها به روزها محدود شده است.

همچنین کنترل و ایجاد فضای امنیتی در داخل خاک ایران به‌صورت ویژه‌ای انجام شده و مراقبت‌ها دقیق‌تر خواهد شد.

ذوالفقاری یادآور شد: براساس تجربه سال‌های گذشته مبنی بر حملات متعدد تروریستی در کشور عراق فضای امنیتی حاکم در روزهای اولیه و آخر مراسم راهپیمایی اربعین به‌طور محسوس‌تری انجام می‌شود تا میزان صدمات و خسارات را به حداقل رسانیم.

وی درخصوص وجود دستگاه‌های ام‌تی‌ان در کشور عراق گفت: به تمامی زائران توصیه می‌شود مبالغ لازم جهت سفر را به همراه داشته باشند چرا که تعداد دستگاه‌های ام‌تی‌ان موجود در کشور عراق محدود بوده و با توجه به حجم جمعیت در این کشور امکان خدمات‌رسانی به تمامی زائران وجود ندارد.

معاون امنیتی، انتظامی و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در پایان در خصوص توافقات سفارت عراق نسبت به حضور زائران ایرانی در این کشور افزود: هیچ‌گونه محدودیتی از جانب سفارت عراق جهت حضور زائران در این کشور وجود ندارد و تاکنون سعی شده است امکانات حمل‌ونقل، تغذیه، اسکان و درمان زائران بر مبنای ظرفیت جاده‌ها فراهم شود. بنابراین با توجه به روادید صادر شده آمادگی پذیرایی از زائران را اعلام می‌کنیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *