لوازم التحریر بیگانه در صدر توجه مشتریان/ قیمت نمونه های داخلی کمتر از خارجی ها

11:48 - 05 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۳۱۰۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
با رسیدن به شهریورماه یکی از دغدغه های مهم در بین خانوار تهیه لوازم التحریر آنها برای شروع سال تحصیلی است و هرکس باتوجه به توان مالی، مکان خاصی را برای خرید انتخاب می کند که بازار بزرگ یکی از این نقاط است.

 به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، لوازم التحریر یکی ازملزوماتی است که در ایام مختلف سال مورد استفاده اقشار مختلف جامعه قرار می گیرد اما بازار این کالاها در شهریور ماه با نزدیک شدن به شروع مدارس داغ تر از روزهای دیگر سال می شود.

در این میان یکی از مکان های پرترددی که افراد برای خرید لوازم التحریر به آن مراجعه می کنند بازار بزرگ تهران است که واحدهای صنفی در آن نسبت به مغازه های سطح شهر قیمت نسبتا مناسب تری برای اجناس در نظر می گیرند.

بازاری که درآن برندهای خارجی به خاطر رنگ و لعابی که دارند بیشتر از برندهای داخلی طرفدار دارد و از این رو بازار لوازم التحریر را هم تحت تاثیر خود قرار داده اند.

از خیابان 15 خرداد به سمت بازار بین الحرمین رفته و در آنجا با یکی از فروشندگان لوازم التحریر که به صورت تک و عمده اجناس خود را عرضه می‌کند به گفت‌وگو می پردازیم.

این فروشنده در خصوص بازار لوازم التحریر در سال جاری و کالاهای موجود در بازار گفت: در حال حاضر مردم برای خرید لوازم التحریر به بازار می آیند به‌طور کلی فروش تا به امروز رضایت بخش بوده اما در روزهای پایانی شهریور مردم استقبال بهتری از این بازار دارند.

وی افزود: دانش آموزان به ظاهر لوازم التحریر نگاه می کنند و هر محصولی که به چشمان زیباتر باشد را خریداری می کنند از این رو بیشتر لوازم التحریر موجود در بازار از برندهای خارجی تشکیل می‌شود و اغلب وارداتی هستند.

با نگاه به محصولات این فروشگاه برخی از اجناس مانند جامدادی و مدادهای ایرانی نظرمان را جلب کرد و این فروشنده در رابطه با اجناس داخلی و فروش آن خاطرنشان کرد: برخی از اجناس ایرانی همچون جامدادی ها نسبت به نمونه خارجی از قیمت پایین تری برخوردار است از این رو کشش به سمت آنها بیشتر شده است.

وی افزود: درصورتی که سازندگان لوازم التحریر داخلی با توجه به سلیقه دانش آموزان تولید خود را انجام دهند بازار لوازم التحریر داخلی به نسبت قیمت مناسب آن وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

در این میان یکی از خریداران که به همراه دو فرزند خود برای خرید بازار بزرگ را انتخاب کرد بود در گفت‌وگو با عنوان کرد: قیمت ها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته و تنها برخی از اجناس فانتزی با قیمت های بالاتر به فروش می رسد.

این خانم با بیان اینکه فرزندانش بیشتر به خرید دفترها و لوازم خارجی تمایل دارند اظهار کرد: شکل و طرح دفترهای خارجی با شخصیت های کارتونی که دانش آموزان به آن علاقه دارند هماهنگی دارد از این رو در نگاه اول آنها را انتخاب می کنند.

همچنین با گذر از کوچه پس کوچه های بازار برخی از دست فروشان با در دست داشتن مداد رنگی و دفتر و اعلام قیمت هایی کمتر از مغازه ها کسب و کاری برای خود به راه انداخته بودند اما تعدادشان نسبت به سال های گذشته کمتر بود و یکی از مغازه دارها از نظارت تعزیرات بر این دست فروش ها گفت که نسبت به سال های قبل بیشتر شده است.

 در این میان با نگاه به فروشگاه های عرضه نوشت افزار دیگر خبری از لوازم التحریر های اسلامی نبود و یکی از فروشندگان استقبال کم از این نمونه تولیدات را دلیلی بر نبود آنها در بازار دانست .

با قیمت گرفتن از چند فروشگاه مطلع شدیم که لوازم التحریر فروشی ها در بازار در صورت خرید عمده 10 درصد تخفیف بروی اجناس اعمال می کنند و همین امر افراد زیادی را برای خرید به بازار می کشاند.

در این میان میانگین خرید دفتر های ساده مقوایی 100 برگ در بازار بین هزار و 500 تا 2 هزار تومان، دفتر 80 برگ هزار و 200 تا هزار و 500 تومان، 60 برگ بین هزار تا هزار و 200 تومان و چهل برگ بین 700 تا هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت دفتر های جلد سخت 100 برگ نیز با توجه به کیفیت از 4 هزار تومان شروع شده و جلد تلقی بین 3هزار تا 4 هزار تومان قیمت دارد.

در بازار میداد رنگی از تنوع بالایی برخوردار بود و میانگین قیمت 24 رنگی faber castell در بین فروشگاه ها حدود 27 هزار تومان و 12 رنگی حدودا 15 هزار تومان به فروش می رسد.

در این بین مداد مشکی و قرمز 12 عددی faber castell حدودا 8 هزار تومان به فروش می رسد در بازار پاک کن و تراش با توجه به تنوع بالا قیمت های متفاوتی دارد.

 با این تفاسیر با وجود تنوع بالا لوازم التحریر ایرانی و خارجی و رقابت آنها، همچنین قیمت مناسب نمونه‌های داخلی و حمایت از تولید داخل این مردم هستند که تصمیم می گیرند اجناس داخلی را خریداری کنند یا با وجود قیمت های بالاتر اجناس خارجی از آنها استفاده کنند اما این نکته نیز حائز اهمیت است که تولید کنندگان در کنار کیفیت محصولات باید سلیقه دانش آموزان را نیز در نظر بگیرند تا از فروش بیشتری برخوردار شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *