بهره‌وری انرژی در قعر جدول/ ضربه بهره‌وری پایین به رشد اقتصادی

11:28 - 05 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۳۰۹۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بهره وری کم انرژی در ایران به عنوان پاشنه آشیلی برای اقتصاد کشور به حساب می آید که در نهایت تاثیر خود را در رشد اقتصادی نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، شدت مصرف انرژی یکی از شاخص‌های بررسی کارایی مصرف به حساب می آید که بالا بودن آن نشان دهنده نشانگر مصرف بالای انرژی است.

در شرایط کلی، مصرف انرژی در ایران نسبت به تولید ناخالص ملی بسیار بالا است. طبق محاسبات صورت گرفته مصرف انرژی کشور ما چندین برابر کشورهایی با جمعیت مشابه و تولید ناخالص ملی نزدیک به ما را دارد. این در شرایطی است که بزرگترین منبع درآمد کشور به صادرات انرژی اختصاص دارد و مصرف بالا آن آثار مخربی برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

از دلایل مصرف بالا انرژی در کشور می توان به فرهنگ مصرف اشاره کرد که در کشور ما متاسفانه ضعیف است که این عامل ریشه در خلا آموزش دارد.

در کنار فرهنگ مصرف نبود استانداردهای بالا در وسایل انرژی بر و قیمت پایین حامل های انرژی از عوامل دیگری است که باعث افزایش مصرف شده است.

رویا طباطبایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در این خصوص گفت: مدت‌ها است که در سازمان محاسباتی صورت گرفته و هر بنگاهی که بخواهند بهره‌وری انرژی خود را محاسبه کنند می‌تواند از کمک‌های فنی و مشاوره‌ای سازمان بهره‌مند شود.

وی در ادامه افزود: از نظر وسایل برقی مورد استفاده در منازل و ادارات باید به سمت استفاده از وسایل برقی با درجه A و یا A+ و A++ و A+++ باشیم. این وسایل شاید در ابتدا گران قیمت‌تر از سایر وسایل مشابه خود باشند ولی در طول زمان با صرفه‌جویی در مصرف انرژی تفاوت قیمت ابتدایی خود را جبران می‌کند.

طباطبائی در ادامه تصریح کرد: باید به ذات فعالیت بنگاه‌ها نیز توجه کرد زیرا برخی از تولیدی‌ها به ذات انرژی‌بر هستند که در این صورت ایران با سیاستی می‌تواند این رشته فعالیت‌ها را کاهش دهد و جایگزین آن در حوزه‌هایی فعالیت کنند که کمتر در کشور انرژی نیاز دارند. به‌طور مثال فولادسازی‌ها مصرف انرژی بالایی دارند به همین دلیل در برخی از برهه‌های زمانی کشورهایی که خود توانایی تولید فولاد را داشتند رو به واردات این کالا از کشورهای دیگر کردند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در خصوص میزان بهره وری در زمینه های مختلف انرژی تصریح کرد: آمار ریز و دقیق در خصوص گروه‌های مختلف انرژی و محاسبه بهره‌وری آنها صورت نگرفته است و امکانات آماری این اجازه را به ما نداده است که با جزئیات تمام مسائل را بررسی کنیم.

به طور قطع در کنار مسائلی همچون افزایش پتانسیل های حوزه صنعت، انرژی و سایر حوزه های اقتصادی باید به دنبال افزایش بهره وری زیرشاخه های اقتصادی باشیم تا سهم 35 درصدی بهره وری از رشد 8 درصدی اقتصاد عملیاتی شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *