رعایت شئونات قضایی هم به نفع خود قاضی و هم در جهت اهداف دستگاه قضایی است

14:46 - 05 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۲۷۶۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیبس کل دادگستری استان لرستان گفت: رعایت شأن و جایگاه قضاوت به عنوان یک مسند خطیر اجتماعی می‌طلبد قضات با خود آگاهی و درک موقعیت اجتماعی از هرگونه رفتاری که خدشه بر این مسند خطیر وارد می‌آورد جلوگیری کنند. رعایت شئونات قضایی در تمامی ابعاد آن قطعا هم به نفع خود قاضی و هم در جهت اهداف دستگاه قضایی است.

رعایت شئونات قضایی هم به نفع خود قاضی و هم در جهت اهداف دستگاه قضایی استبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، جعفر بدری رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به  لزوم بهبود عملکرد سازمانی اظهار کرد: تعامل سازنده پرسنل، موجب بهبود عملکرد سازمانی خواهد شد. در اینباره روند جامعه پذیری کارکنان شامل سه مرحله می‌شود، پیش از ورود به سازمان، رویارویی و نهایتا شکل پذیری. این فرآیند تأثیر جامعه پذیری را بر بهره‌وری، تعهد پذیری نسبت به اهداف، سبک تصمیم گیری‌ها و نهایتا شیوه تکریم ارباب رجوع را مشخص می‌کند.

رئیس شورای قضایی ضمن اشاره به سختی کار در دادگستری تشریح کرد: حجم بالای کاری، دقت، سرعت، انتظار و اعتماد مردم به دستگاه قضایی بر مسئولیت تمامی پرسنل اعم از قضات، کارمندان، نیرو‌های خدماتی و انتظامی می‌افزاید و این در حالی است که استرس کاری نیز مزید برعلت می‌شود تا سختی کار در دستگاه قضایی دوچندان شود. جای هیچ شکی نیست رعایت عدالت کار بسیار سختی است که خوشبختانه پرسنل دادگستری لرستان با وجود تمامی مشکلات و کمبود‌ها با روحیه بالای بسیجی و تدین از عهده آن به نحوه مطلوب برآمده اند.

وی سپس تصریح کرد: رعایت شأن و جایگاه قضاوت به عنوان یک مسند خطیر اجتماعی می‌طلبد قضات با خود آگاهی و درک موقعیت اجتماعی از هرگونه رفتاری که خدشه بر این مسند خطیر وارد می‌آورد جلوگیری کنند. رعایت شئونات قضایی در تمامی ابعاد آن قطعا هم به نفع خود قاضی و هم در جهت اهداف دستگاه قضایی است.

این مقام قضایی بیان کرد: آشنایی قضات با تهدیدات و دوری از وسوسه‌های احتمالی جلوی بسیاری از پیش‌داوری‌های بی اساس را می‌گیرد. هرچند دستگاه قضایی وظیفه قضاوت بین مردم را دارد ولیکن خود دستگاه قضاء نیز از دیدگاه مردم قضاوت می‌شوند واین خود نشان از درجه اهمیت رعایت شئون اخلاق حرفه‌ای در دستگاه قضایی بوده و تأثیر آنرا در وجهه اجتماعی دستگاه قضایی دوچندان می‌کند.

رئیس کل دادگستری لرستان تاکید کرد: نقد سازنده اساس پیشرفت امور است و بهره گیری از نظام پیشنهادات کارکنان در مدیریت منابع انسانی راهگشای روشنی خواهد بود و همچنین نحوه اجرای دستورات را نیز اعتبار می‌بخشد، در این حالت دیگر مسله دستورات آمرانه مطرح نیست بلکه پایبندی افراد به افکار سازمانی مطرح می‌شود، کارکنان در روند جامعه پذیری به خرد جمعی احترام می‌گذارند و آنرا می‌پذیرند.

وی در ادامه بیان کرد: نیروی انسانی، مهمترین ثروت سازمانی است و مدیریت منابع انسانی از جمله کارآمدترین ارکان هرسازمانی محسوب می‌شود، نقش‌های برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، نظارت، کنترل و تحلیلگربازخورد وبسیاری دیگر از نقش‌های مدیریت پرسنل همگی گویای اهمیت و جایگاه مدیریت منابع انسانی در تحقق اهداف می‌باشد، این نقش در دستگاه قضایی به دلیل پیچیدگی‌های خاص فنی، نقش محوری را در تعیین خط مشی ها، راهبرد‌ها و برنامه‌های دستگاه قضایی داراست، بنابراین بسیار ضروری است که از دانش آموختگان مدیریت منابع انسانی دستگاه قضایی در جایگاه سازمانی خودشان قرار گیرند.

بدری خاطر نشان کرد: شایسته سالاری بر اساس تخصص و تعهد، بالا بردن انگیزه بر اساس توانمندی‌های انسانی، ادراکی و فنی، ارتقاء کارایی و اثربخشی و نهایتا بهبود بهره بروری مبتنی بر خلاقیت از جمله سیاست‌های مدیریت منابع انسانی در اجرای نقش‌های مدیریتی می‌باشد.

وی گفت: قطعا هرگاه این رویه به نحو شایسته اعمال شود، رضایت شغلی و بهبود فضای کار برای تمامی پرسنل اعم از قضات، کارمندان، نیرو‌های خدماتی و پرسنل سختکوش شورای حل اختلاف محقق می‌گردد، رضایت مندی حاصل برنامه ریز‌های مدیریتی در حوزه‌های مختلف منابع مالی، منابع انسانی و امکانات و استفاده از فناوری‌های نوین است.

رئیس کل دادگستری لرستان تصریح کرد: خوشبختانه در مجموعه قضایی استان لرستان، با برگزاری جلسات اخلاق حرفه ای، ارزشیابی، ارتقاء و انتصاب، کمیته‌های فرعی و ... شاهد روند رو به رشدی در رضایتمندی و ارتقاء انگیزه و بهره وری کارکنان برداشته شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *