مادر امام جواد (ع) را چقدر می شناسید؟!

21:03 - 31 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۱۷۷۴
خیزران (سبیکه) مادر امام جواد علیه السلام، از خاندان ماریه قبطیه همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) بود.

مادر امام جواد (ع) را چقدر می شناسید؟!به گزارش خبرنگارگروه فضای مجازی ، خیزران (سبیکه)، مادر امام جواد علیه السلام، از خاندان ماریه قبطیه همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) بود. وی از نظر فضایل اخلاقی در درجه والایی قرار داشت و جزو برترین زنان عصر خود بود. پیامبر اکرم (ص) در روایتی، سبیکه را خیرة الاماء (بهترین کنیزان) نامیده‌اند.

امام هفتم سال‌ها پیش از آن که این بانو به خانه امام رضا (ع) وارد شود، برخی از خصوصیات وی را بیان فرمودند و توسط یکی از یاران خود (یزید بن سلیط) برایش سلام فرستادند.

امام رضا (ع)، از خیزران (سبیکه) به عنوان بانویی منزه و پاکدامن و با فضیلت یاد می‌کردند و می‌فرمودند: «سبیکه در قداست و پاکی شبیه حضرت مریم (س) است و پاک و پاکیزه آفریده شده است.»

خیزران مادر امام جواد (ع) از خانواده ماریه قبطیه، همسر رسول الله (ص) و اهل نوبه است. او را سبیکه نوبیه نامیده اند. کنیه‌اش ام‌الحسن و نام‌ دیگرش ریحانه است.

اهل نوبه، مسیحی بودند و به دنبال شکست آنان از مسلمین، سبیکه (خیزران) در زمره اسرا به عنوان کنیز فروخته شد. خیزران از برترین و فاضل‌ترین و پرهیزکارترین زنان عصر خویش به شمار می رفت.

او این شرافت و مقام را یافت که همسر امام رضا و مادر امام جواد علیه السلام شود. این موقعیت نشانگر منزلت و ارزش او در درگاه الهی است. رسول خدا (ص) درباره او و فرزندش امام جواد علیه السلام فرمود: «بأبی ابن خیرة الاماء النوبیة الطیبة» پدرم فدای پسر بهترین کنیزان باد که اهل نوبه و پاکیزه و مطهر است.

 

منبع: کتاب بانوان عالمه و آثار آنها، ص 31

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *