شعر جوان متعهد است/ سفارشی سرودن به ادبیات لطمه نمی‌زند

13:30 - 31 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۱۵۶۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
شاعر، معتقد است: مسلما در سرودن اشعار سفارشی هم باید مطالعات شعری دقیق و رنج‌کشیدن باشد تا بتواند موفق شود.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، عبدالرحیم سعیدی‌راد در آستانه برگزاری جشنواره «شعر و داستان جوان سوره» درباره اینکه با توجه به تحولات گسترده جهان طی این سال ها، شعر جوان ما چطور با این وقایع پیش رفته است و آیا می‌توان تاثیر مسائل اجتماعی را در شعر جوان امروزمان دید، توضیح داد: با توجه به ارتباطات گسترده کشورمان و با وجود فضای مجازی، تقریبا در تمام نقاط کشور شرایط شعر جوان‌مان یکسان است و اینکه اساسا شعر جوان ما خیلی پویا و به روز است و شاعران جوان ما هم در تمام عرصه‌هایی که باید حضور جدی داشته باشند خیلی خوب توانستند خودشان را نشان بدهند و به خوبی وارد این عرصه شدند، حتی در برخی زمینه‌ها به جرئت می‌توان گفت جوانان ما گاه از شاعران پیش‌کسوت‌مان هم جلوتر هستند. به عنوان مثال، شهادت شهید محسن حججی نمونه بارز این اتفاق بود که واقعا دیدیم جوانان ما به لحاظ آماری و کیفی خیلی بیشتر از پیش‌کسوتان خودشان را نشان دادند و سراسر کشور موجی از اشعار خیلی زیبا در وصف این شهید بزرگوار سروده شد. من زمانی که اسامی شاعران را نگاه می‌کردم دیدم عموما اشعار توسط جوانان سروده شده بود.

او سپس تاکید کرد: همیشه تاکیدم به شعرای جوان این است که انجمن‌ها و گردهمایی‌های زیادی با هم داشته باشند و بتوانند اشعار یکدیگر را نقد کنند؛ چراکه این اصلی‌ترین کاری است که می‌تواند موجبات پیشرفت جوانان را فراهم آورد. به اعتقاد من، حتی اگر شاعران دو سه نفر هم بودند با هم قرارهای شاعرانه داشته باشند و برای اشعار هم به شکل تخصصی برنامه داشته باشند چون در هر صورت نقد شعر است که باعث پیشرفت می شود.

وی همچینین نظرش را درباره اشعار سفارشی و اینکه آیا می‌توان این گونه اشعار را نوعی آسیب تلقی کرد، دیدگاهش را چنین بیان کرد: به هرحال اشعار حتی اگر سفارشی هم باشند، بالاخره جرقه‌هایی زده می‌شود و هر قدر هم که شاعر باشیم و به ما سفارش شود تا زمانی که جوهره شعری نباشد، شعر جوشش نمی‌کند. مسلما درسرودن اشعار سفارشی هم باید مطالعات شعری دقیق و رنج‌کشیدن باشد تا بتواند موفق شود. بحث سفارشی بودن برخی اشعار همیشه در طول تاریخ بوده، خصوصا بعد از انقلاب اسلامی که بیشتر شاهد آن هستیم. وقتی ما می‌گوییم شعر، به هرحال یک‌سری مشخصات دارد که شامل خیال‌انگیزی، آرایه‌های ادبی و ... می‌شود و حتما باید رعایت شود؛ حال اگر در اشعار سفارشی صرفا بخواهیم ارزش کار را کم کنیم درست نیست. به عنوان نمونه بعد از 80 سال یک کتاب راجع به حماسه گوهرشاد تهیه شده است اتفاقا سفارش داده شد و خیلی هم خوب تهیه شده است، بنابراین سفارش کردن اشعار خیلی هم به ادبیات لطمه نمی‌زند.

سعیدی‌راد در پایان در پاسخ به اینکه آیا می‌توان شعر جوان امروز را شعری متعهد دانست و این تعهد آیا تفاوتی با شعر ارزشی و متعهد نسل نخست انقلاب اسلامی دارد، خاطرنشان کرد: به هرحال در دهه‌های مختلف با توجه به شرایط حاکم در کشورمان، نسل‌های مختلفی شکل گرفته است و قطعا نمی‌شود نسل اول انقلاب را با نسل چهارم مقایسه کرد. به نظر من هر دهه باید با شرایط خودش سنجیده شود. مسلما تعهد شعرای نسل اول ما از لحاظ موضوعی و ارزش‌های انقلاب اسلامی بیشتر بوده است. به عنوان مثال، دهه 60 دهه‌ای بود که در آن 8 سال جنگ تحمیلی شکل گرفت و به نوعی به جریان انقلاب اسلامی وصل بود. بنابراین طبیعی است که جوانان آن دوره که شور انقلابی داشتند شرایط آن موقع می‌طلبید که آن گونه باشند. در حال حاضر هم این گونه نیست که اشعار شاعران جوانمان بی‌تعهد باشد و این امر در اتفاق اخیر شهادت شهید حججی واقعا ثابت شد. این نشان می‌دهد که هرجا لازم باشد جوانان شاعر ما حاضر هستند و در دفاع از حق به پا می‌خیزند. به نظرم درمجموع شعر جوان ما متعهد است که گاه ناخالصی‌هایی هم پیدا می‌شود اما آنقدر نیست که آن را غیرمتعهد بدانیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *