رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عرضه نوشت افزار‌هایی با رنگ و بوی بیگانه در آستانه بازگشایی مدارس/ لزوم معرفی شهدا و مفاخر کشورمان به دانش آموزان

13:00 - 31 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۱۲۸۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
با توجه به اینکه زمان زیادی تا آغاز زمان بازگشایی مدارس باقی نمانده، وجود نوشت افزار‌هایی با رنگ و بوی بیگانه در بازار باعث تعجب و تاسف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، در آستانه فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی وارد فروشگاه بزرگ و معروف فروش لوازم التحریر می‌شوم، در بدو ورود شلوغ بودن محیط فروشگاه بیش از هر چیز دیگری توجهم را جلب می‌کند به همین جهت سعی می‌کنم مسیر عبورم را از سمتی انتخاب کنم که مجال بیشتری برای گام برداشتن داشته باشم.

تجمع کودکان در سمت راست این فروشگاه توجهم را جلب می‌کند به همین جهت به این سمت حرکت می‌کنم و در قفسه‌های اختصاص داده شده به این قسمت دفتر‌های رنگارنگی را می‌بینم که برای نوشتن مشق و کشیدن نقاشی تهیه شده‌اند و با توجه به اینکه در آستانه فرارسیدن فصل بازگشایی مدارس هم قرار داریم، بچه‌ها با شور و اشتیاقی وصف‌ناپذیر به این محیط فرهنگی اقتصادی قدم گذاشته‌اند.

نوشت افزار

در این بخش از فروشگاه با خانم محسنی مادر یکی از بچه‌هایی که برای خرید به این محل آمده، صحبت می‌کنم و نظر او را درخصوص تصاویری که بر دفترها نقش بسته جویا می‌شوم. او اینچنین توضیح می‌دهد: موضوعی که بیش از سایر موارد توجهم را به خود جلب می‌کند، عرضه دفتر‌های مشق با تصاویر شخصیت‌های کارتونی خارجی است در حالی که این تصاویر برگرفته از کارتون‌های تولیدی کشور‌های خارجی است و هیچگونه تناسب و سنخیتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد.

در کنار این مادر از پدر این کودک که همراه خانواده‌اش برای خرید و استقبال از فرارسیدن ماه مدرسه به این فروشگاه آمده صحبت می‌کنم. آقای محسنی می‌گوید: زمانی که محصولات آموزشی مورد استفاده بچه‌های کشورمان در مدارس را لوازمی با تصاویر شخصیت‌های خارجی تشکیل دهند، به مرور شاهد رسوخ فرهنگ بیگانه در ذهن و قلب این دانش آموزان هم خواهیم بود.

وی همچنین ادامه داد: به عنوان نمونه زمانی که یک کودک ۷ ساله مدت ۶ ساعت در مدرسه را با تماشای عکس کارتون‌های معروف خارجی سپری کند، خواسته او در منزل تبدیل به تماشا و سپس پیگیری کردن نسخه‌های جدید این کارتون‌ها می‌شود و همین موضوع ساده‌ترین شکل ابتلای فرزندان به فرهنگ بیگانه غربی است.

نوشت افزار

به سمت دیگری از این فروشگاه می‌روم و با دختری که همراه با برادر کوچکتر خود برای خرید لوازم التحریر به این مکان آمده صحبت می‌کنم. خانم سهرابی که خود یک معلم مقطع دبستان است با ابراز ناراحتی و نگرانی از طرح‌های خارجی نقش بسته روی محصولات آموزشی، تصریح کرد: نکته‌ای که بیش از هر موضوع دیگری تعجب‌آور و حتی تاسف‌بار است، این است که محصولات نوشت افزار با تصاویر شخصیت‌های قهرمان و مفاخر ایران زمین در فروشگاهی با این وسعت جایگاهی ندارد.

این معلم همچنین توضیح داد: به طور یقین تاریخ ایران اسلامی به ویژه تاریخ ادبیات ایرانی سرشار از زمینه‌های لازم جهت استفاده در تولیدات مختلفی همچون دفتر‌های مشق و یا دیگر محصولات مربوط به تحصیل است. در راستای معرفی هرچه بهتر و عمیق‌تر شخصیت‌های تاثیرگذار کشورمان بهتر است تولیدکنندگان با استفاده از نظرات کارشناسان و همچنین شخصیت‌های فرهنگی، از تصاویر بزرگان ایرانی استفاده کنند و افرادی مانند شهدای مدافع حرم و شهدای هشت سال دفاع مقدس ، شهدای هسته‌ای و شخصیت‌های تاریخی تاثیرگذار را در قالبی دلنشین و سازگار با روحیه کودکان و با استفاده از رنگ های زیبا هرچه بهتر و کامل‌تر به فرزندان این خاک معرفی کنند، چراکه وقتی خوراک داخلی به کودکانمان بدهیم، دشمن از آن سوی مرز‌ها در زمینه پیش بردن اهداف شوم خود موفق نخواهد بود.

نوشت افزار

در کنار این معلم، با برادرش محمد امین که 8 ساله‌ است و چند دفتر را برای خرید انتخاب کرده و آن‌ها را در دستانش گرفته کمی صحبت می‌کنم و نظر او را درباره محصولات عرضه شده در این فروشگاه جویا می‌شوم. محمد امین می‌گوید: مادر و پدر من از ابتدا کارتون‌های ایرانی را برای تماشا کردن مناسب‌تر می‌دانستند اما با این وجود گاهی اجازه تماشای کارتون‌های خارجی را هم به من می‌دادند.

این کودک 8 ساله خاطرنشان کرد: کالاهایی که در این فروشگاه عرضه شده، جذابیت خیلی زیادی دارد اما خواهرم می‌گوید این کالاها با فرهنگ ما سازگار نیست. وقتی از خواهرم درباره ناسازگاری این محصولات با فرهنگ ایران سوال می‌پرسم، او می‌گوید ما شخصیت‌های بزرگ بسیار زیادی داریم که می‌توانیم روی جلد دفترها و نوشت افزارهایمان از تصاویر آن‌ها استفاده کنیم اما این اتفاق این روزها کمتر رخ می‌دهد.

پس از صحبت کردن با افراد در رده‌های سنی مختلف در این فروشگاه، به سمت در خروجی می‌روم و با احساس غرور به خاطر داشتن مفاخر در تمامی عرصه‌های تاثیرگذار و با ابراز امیدواری به تولید محصولات آموزشی با رنگ و بوی فرهنگ ایرانی، از این فروشگاه خارج می‌شوم.

گزارش از بهاره کنجکاوفرد



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *