اقتباس، راهگشاترین راه‌حل رفع کمبود متون نمایشی خوب است

15:30 - 30 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۱۱۷۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، اقتباس از آثار نمایشی را یکی از راهگشاترین راه‌حل جهت رفع کمبود متون نمایشی خوب و قوی دانست و تاکید کرد: اقتباس از همه حوزه‌ها بهترین محل پدیدآوردن ژانری جذاب است و این اقدام فقط در حوزه دفاع مقدس خلاصه نمی‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، یعقوب صدیقی جمالی نمایشنامه‌نویس و کارگردان در زمینه استفاده از آثار اقتباسی نمایشی به نکاتی اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر در حوزه نمایشنامه‌نویسی نقص و کمبود در کشور داریم؛ به ویژه کمبود متون نمایشی خوب که کاملا محسوس است و به نظرم امر اقتباس راهگشاترین راه‌حل در این زمینه است؛ چراکه به اعتقاد من شئون مختلف زندگی ما اعم از تلخی‌ها و شیرینی‌ها، جنگ‌ها و صلح‌ها و ... که به نوعی همه ما آن ها را در زندگی‌مان لمس کرده‌ایم، یکی از باورپذیرترین رویدادهایی است که می‌شود در قالب یک نمایشنامه خوب به آن ها پرداخت.

او در ادامه همین بحث اظهار کرد: به طور مثال، من شخصا به عنوان یک نویسنده وقتی بخواهم کار اقتباسی انجام بدهم، ممکن است جاهایی از داستان باورپذیر نباشد و به نوعی شخصی باشد اما آنچه به عنوان خاطره از آن اقتباس خواهد شد و شکل درام و داستانی به آن داده می‌شود، طبیعتا ملموس تر و قابل باورتر می‌شود. خوشبختانه یک مقطع 10 ساله‌ای در حوزه دفاع مقدس این تجربه خیلی خوب انجام شد و در زمینه اقتباس از خاطرات مربوط به این حوزه خوب استفاده شد که به نظرم محمل و زمینه بسیار خوبی را فراهم کرد. اکثر دوستانی هم که در این حوزه کار کردند آثار ماندگاری از خود بر جای گذاشتند. اما ناگفته نماند که این مقوله نمی‌تواند فقط در دفاع مقدس خلاصه شود بلکه همه حوزه‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی، هنری و ... بهترین محمل برای اینکه به ژانری جذاب تبدیل شوند، هستند.

صدیقی جمالی سپس درباره اینکه یک تئاتر اقتباسی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: تئاتر اقتباسی از اسمش معلوم است؛ به نظرم کمی باید نسبت به رویدادها و مرجع اصلی متعهد باشد، هرچند که خلاقیت‌ها و اختیارات خلاقانه نویسنده و صاحبان اثر نیز محترم است؛ اما کمی وفاداری به موضوع اصلی می‌تواند در این راه باعث موفقیت شود. نکته‌ای دیگر در همین زمینه که حتما باید رعایت شود، عدم جانبداری نویسنده از افراد دخیل در این رویداد است، یعنی اگر ما از یک واقعه‌ای اقتباس می‌کنیم مجاز نیستیم از افراد و رویدادها موضع‌گیری کنیم. به اعتقاد من این مخاطب است که با بازنمایی صادقانه، خودش بهترین قاضی و تشخیص‌دهنده نسبت به موازین برحق باشد.

این کارگردان همچنین درباره اینکه بهترین شیوه پرداخت در زمینه اقتباس از خاطره‌نگاری‌ها برای تولید نمایشنامه‌ای گیرا و جذاب چیست، توصیه کرد: مسلما نمایشنامه‌ها ارکان خودشان را دارند. درست است که خاطره‌نگاری بسیار جذاب و قابل باور است اما باید از شکل صرفا روایتی و نقل به مضامین نیز خارج شود و با رویکرد دراماتیزه شدن به سمت نمایشی جذاب برود که در آن تعلیق و هرآنچه که اصول فنی نمایشنامه‌نویسی دارد، به آن اشاره شود و این دیگر هنر نمایشنامه‌نویسان است که چگونه خاطره‌ها را از شکل صرفا روایتی و داستانی خارج کرده و آن ها را به داستان‌های قابل باور تبدیل کنند.

صدیقی جمالی در پایان اظهار کرد: برای همه همکاران که در بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره حضور دارند آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در حوزه هنری همان طور که با آمدن کوروش زارعی شکوفایی مجددی اتفاق افتاد، همین روال ادامه پیدا کند و سال‌های آینده پویاتر به کارش ادامه بدهد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *