کمبود این ویتامین ها میگرن را تشدید می کند

18:45 - 29 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۹۳۰
یک روانپزشک گفت: «در حال حاضر 10 درصد مردم جهان مبتلا به میگرن هستند و زنان ۳ برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند.»

به گزارش گروه فضای مجازی ، نینا سلامت‌بخش، روانپزشک گفت: «هنوز بعد از سال‌ها تحقیق علت ایجاد سردرد میگرنی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما با این حال از میگرن در تقسیم‌بندی بیماری‌های سایکوسوماتیک  یا روان‌تنی نامبرده شده است.»

 

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر 10 درصد مردم جهان مبتلا به میگرن هستند و زنان ۳ برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند. سردرد میگرن، ماهیت عودکننده دارد و به‌طور متوسط فرد یک تا ۲ حمله را در ماه تجربه می‌کند و از آن به عنوان یک بیماری ناتوان‌کننده، مزمن و پیشرونده که اثرات مهمی در زندگی فرد می‌گذارد، یاد می‌شود.»

 

این روانپزشک با اشاره به اینکه گاهی شدت حمله آنقدر زیاد است که فرد چاره‌ای جز مراجعه به اورژانس ندارد به‌خصوص زمانی که تهوع و استفراغ نیز جزو علایم باشد، گفت: «از عوامل تحریک‌کننده شروع حمله که می‌تواند در برخی از افراد، محرک شروع حمله میگرن باشد می‌توان به الکل، کافئین، تیرامین موجود در انواع پنیر، فنیل اتیلامین موجود در شکلات تلخ و همچنین افزودنی‌های موادغذایی مانند کنسروها، انواع سوسیس، کالباس، انواعی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی و بی‌خوابی، گرسنگی و استرس اشاره کرد. البته بین حملات میگرن و سیکل عادت ماهیانه نیز ارتباط وجود دارد.»

 

وی با بیان اینکه کمبود برخی از ویتامین‌ها نیز با افزایش حملات میگرنی همراه است، توضیح داد: «اخیرا نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که پی‌درپی دچار حمله میگرنی و حملات شدیدتر می‌شوند، سطح ویتامینD ، ویتامین B2، فولات و منیزیم در بدن آنها پایین است. بنابراین توصیه می‌شود علاوه بر مصرف میوه و سبزی تازه برای عدم کمبود ریزمغذی‌ها، طبق پروتکل وزارت بهداشت  حتی در صورت عدم وجود کمبود ویتامین D، یکبار در ماه از مکمل آن استفاده شود.»

 کمبود این ویتامین ها میگرن را تشدید می کند

دکتر سلامت‌بخش در نهایت خاطرنشان کرد: «در صورتی که با اصلاح سبک زندگی و عوامل تغذیه‌ای شعله‌ورکننده میگرن و عدم وجود کمبود ویتامین‌های ذکر شده مرتبط با میگرن، حملات شدید و طول کشنده یا تعداد حملات سردرد بیشتر از یکبار در هفته باشد، حتما باید درمان نگهدارنده طولانی‌تر توسط روانپزشک یا نورولوژیست انجام  شود. علاوه بر این، با توجه به قرابت ژنتیکی میگرن با اختلالاتی مثل پانیک (حمله هراس) و اختلال بایپولار (دوقطبی)؛ فرد باید از این جهات نیز بررسی شود.»

 

منبع: سلامانه



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *