ساماندهی خانه تاریخی آقا سلیم/ بودجه‌ها برای مرمت کامل کافی نیست

8:03 - 30 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۹۱۰
خانه تاریخی آقا سلیم در شهر آران و بیدگل مرمت و ساماندهی می‌شود.

ساماندهی خانه تاریخی آقا سلیم/بودجه ها برای مرمت کامل کافی نیستبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، خانه تاریخی آقا سلیم در عمق بافت تاریخی شهر آران و بیدگل قرار گرفته است. بافت تاریخی که طی سالهای اخیر شاهد تخریب و تغییرات گسترده بوده است. یکی از این تخریب های ناگهانی که منجر به فرو ریختن چندین خانه تاریخی و ایجاد خیابانی وسط بافت تاریخی این شهر شد، دقیقا پشت خانه تاریخی آقاسلیم اتفاق است.

 

پشت خانه آقا سلیم حالا معبر خاکی عریضی ایجاد شده که بقایای خانه های واجد ارزش که تخریب شده اند در اطراف آن نمایان است. از این معبر خاکی می توان بنایی قدیمی را دید که هر چند پشتش حالا خالی شده اما بر تاریخ تکیه زده است. خانه آقا سلیم بنای ارزشمندی در بافت تاریخی شهر آران و بیدگل سال هاست بدون رسیدگی رها شده است. خانه ای که اهالی می گویند جزییات معماری زیبایی دارد. درهای این خانه را تیغه های آجری چیده اند تا سارقان و معتادان بیش از این بنا را تخریب نکنند.

خانه آقاسلیم در فهرست آثار ملی ثبت است و قدمتش به دوره قاجار می رسد. این بنا طی ساخت و سازهای سال های اخیر اکنون با خیابان اصلی اختلاف سطح پیدا کرده است. این اختلاف سطح باعث پنهان شدن خانه آقاسلیم و فراموش شدن آن شده است.  

تاکنون چندین بار برای مرمت خانه تاریخی آقاسلیم اقدام شده است. اما این بنا نیازمند بودجه های بیشتری است. با حمایت برخی از اهالی دور این بنا دیوار کشیده شده اما نبود در ورودی باعث شده تا محوطه آن تبدیل به خوابگاه معتادان شود.

از سوی دیگر حسینیه روبروی این بنا با وجود قرار گرفتن در حریم این خانه ثبت ملی مدتی است که در حال ساخت و ساز و افزایش بنای خود است.

خانه آقا سلیم که گفته می شود مالک خصوصی دارد، وضعیت مناسبی نداشته و حالا قرار است توسط میراث فرهنگی ساماندهی شود.

ساماندهی خانه تاریخی آقا سلیم/بودجه ها برای مرمت کامل کافی نیست

جواد صدیقیان، مدیر میراث فرهنگی آران و بیدگل به می گوید: سالانه بودجه های مرمتی مشخص به ما تخصیص داده می شود و ما آنها را بین بناهای مختلف تقسیم می کنیم.

وی ادامه می دهد: این باز نیز بخشی از بودجه به مرمت خانه آقا سلیم اختصاص یافته است و قرار است بخش های آسیب دیده و دیواره های مرمت شوند.

صدیقیان با ناکافی دانستن این بودجه برای مرمت کامل بنا می گوید: سعی بر ساماندهی وضعیت این خانه داریم.پ

 

براساس اعلام اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل مبلغ 50 میلیون تومان برای مرمت این بنا اختصاص داده شده است.

ساماندهی خانه تاریخی آقا سلیم/بودجه ها برای مرمت کامل کافی نیست

ساماندهی خانه تاریخی آقا سلیم/بودجه ها برای مرمت کامل کافی نیست ساماندهی خانه تاریخی آقا سلیم/بودجه ها برای مرمت کامل کافی نیست



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *