مساجد و تصویرگری عبودیت و بندگی افراد/ دلایل دوری جوانان از مسجد‌

8:00 - 30 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۸۷۲
یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مساجد عبودیت و بندگی افراد را به تصویر می‌کشد، از دلایل دوری جوانان از مسجد‌ها سخن گفت.

سلمان محمدی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مسجد گفت: مسجد در دین اسلام و همچنین در روایاتی که از صدر اسلام تاکنون باقی مانده جایگاهی خاص و ویژه دارد و همواره اعمال عبادی مسلمانان در این مکان مقدس انجام شده است.

وی ادامه داد: درواقع مسجد محل سجده و مکانی است که اوج بندگی انسان‌ها در برابر خداوند متعال به معرض نمایش گذاشته می‌شود و می‌توان گفت مساجد نمونه‌ای بارز از عبودیت و بندگی افراد را به تصویر می‌کشند.

مساجد

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مساجد علاوه بر ابعاد عبادی، از ابعاد تربیتی و سیاسی نیز برخوردار هستند به گونه‌ای که انسان‌ها با پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود در این مکان مقدس می‌توانند به درجات عالی دست پیدا کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: از صدر اسلام و از زمان پیامبر اکرم (ص) تاکنون مساجد نقش مهمی در جهت‌دهی به رویداد‌های سیاسی و ارائه راهکار‌های تاثیرگذار در این زمینه ایفا کرده اند و این اهمیت را از آنجا متوجه می‌شویم که در زمان حضرت محمد (ص) برای مطرح کردن موضوعات مختلف سیاسی و عبادی مردم را با عبارت " براى نماز در مسجد جمع شوید" در این مکان مقدس گرد یکدیگر جمع می‌کردند.

محمدی اظهار کرد: مسجد‌ها به عنوان خانه خدا همیشه و در هر دوره‌ای پذیرای انسان‌ها با سلایق و شیوه‌های متفاوت بوده اند از این رو مومنان باید توجه داشته باشند که هیچ گاه خود را برتر از دیگری نبینند و خدای ناکرده بنده‌ای از بندگان خدا را نرنجانند.

مساجد

وی یادآور شد: متاسفانه در برخی موارد دیده می‌شود برخی از افرادی که برای به جای آوردن نماز و انجام دادن اعمال دینی و عبادی در مسجد حضور پیدا کرده اند، به صورت خواسته یا ناخواسته برخی از جوانانی را که تازه قدم در این مکان مقدس گذاشته اند را می‌رنجانند و با این رفتار باعث ایجاد نوعی حس زدگی و دوری آن‌ها نسبت به مساجد و مومنانی که در مساجد حضور پیدا می‌کنند، می‌شوند و شاید یکی از دلایلی که مساجد نسبت به صدر اسلام تا اندازه‌ای از به جای آوردن رسالت اصلی خود دور شده اند نیز همین موضوع باشد.

مساجد

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در مکه مکرمه و در کنار کعبه تمامی انسان‌ها و بندگانش را از هر قوم و نژادی که باشند، پذیرا می‌شود و هیچگاه بین یکی از انسان‌ها با انسان‌های دیگر تفاوتی قائل نمی‌شود از این رو دیگر افراد با در نظر گرفتن این رویداد باید همواره توجه کنند که هیچکس نسبت به دیگری برتری ندارد مگر در تقوا و با این رویکرد از رنجاندن دل بندگان خدا دوری کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *