سهم 30 درصدی نماد‌های بازار پایه از بازار سرمایه/لزوم ارتقای فرهنگ شفافیت نماد‌های بورسی

11:01 - 29 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۷۳۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیر عامل فرابورس با اشاره به سهم ٣٠ درصدی بازار پایه از بازار سرمایه گفت: ارتقای فرهنگ شفاف سازی نماد‌های بورسی از الزامات بازار سرمایه به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگارگروه اقتصاد ، امیر هامونی در نشست خبری بررسی آخرین وضعیت تابلو‌های معاملاتی بازار پایه در خصوص شرایط نماد‌ها در بازار پایه بیان کرد: بازار پایه در احکام دایمی قانون برنامه‌های توسعه‌ای تعبیه شده، یعنی شرکت‌های سهامی عام خارج از بازار سرمایه معامله نشوند؛ چراکه اگر از چتر حداقلی بازار خارج شوند، دچار مسائل مالکیت، احراز هویت مالک و نحوه قیمت گذاری می‌شود که کنترل آن مشکل خواهد بود و بازاری غیرشفافی شکل می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: از سال ٩٠ که این بازار تشکیل شد، ساز و کار مقدماتی این بازار شکل گرفت و این بازار با شرکت‌های سهامی عامی شکل گرفت که در بورس پذیرش نمی‌شدند؛ هم اکنون نیز ١٦٠ شرکت در این بازار فعال هستند که ٥٣ تا شرکت‌های اخراجی بورس هستند و حدود ١٠٠ شرکت نیز آن‌هایی هستند که در هیچ بازاری فعال نبودند؛ بنابراین از شرکت‌های بسیار شفاف تا غیرشفاف که تا ٥ سال مجامع خود را برگزار نکرده بودند؛ در این بازار حضور دارند.

مدیر عامل فرابورس در توضیح سهام معامله شده در بانک‌ها اظهار کرد:اوراقی که در بانک‌ها معامله می‌شود بازار سیاه است و اگر این اوراق در بورس معامله می‌شد بهتر بود؛ بنابراین بازار پایه به همین منظور شکل می‌گرفت تا شرکت‌هایی که از بورس اخراج می‌شدند، به این بازار بیایند.

هامونی در توضیح تعداد دفعات معاملات در بازار پایه تصریح کرد:تعداد دفعات تاخیر و نوع گزارش حسابرسی و میزان شفافیت نیز برای قرار گرفتن یک شرکت در تابلوی ب. و ج. تاثیرگذار است و فرصت شش ماهه در نظر گرفته شد تا خود را به استاندارد برسانند؛ در حالیکه ١٤ شرکت تابلوی ب. استاندارد‌ها را رعایت کردند و در تابلو ب. باقی ماندند و ١١ شرکت نیز از تابلوی ب. به ج. منتقل شده اند.

وی تاکید کرد: از یازده شرکت، چهار نماد باز هستند و هفت نماد متوقف هستند و این خاصیت بازار ج. است که سهام قابل معامله باشد؛ در حالیکه این شرکت‌ها وضعیتی داشته اند که باید نماد آن‌ها بسته می‌ماند، ولی به لحاظ اینکه سهامداران بتوانند سهام را معامله کنند در بازار ج. این امکان فراهم می‌شود که نماد باز بماند.

 

وی با بیان جریان راه اندازی بازار پایه گفت: بازار پایه با مقررات جدیدی که پارسال مصوب شد به سه دسته پایه الف، ب. و ج. تبدیل شدند؛ الف. شامل فرابورس، بورس، بورس کالا و انرژی و شرکت سپرده گذاری مرکزی و برای تشخیص مرز بین تابلوی ب. و ج. معیار‌هایی طراحی شده که شامل شفافیت و نقد شوندگی است و شرکت‌ها دسته بندی می‌شوند. معیار افشا گزارش مقبول یا مشروط است در تابلوی ب. و آن‌هایی که گزارش ندارند یا مردود هستند در تابلوی ج. قرار می‌گیرند.

مدیر عامل فرابورس یادآور شد:در سال جاری برخی از شرکت‌های اخراجی از تابلوی الف. به ب. رفته اند و وضعیت خوبی دارند؛ بنابراین این بازار فضای خوبی وارد شده است.

هامونی در توضیح اقدامات فرابورس بیان کرد: روی کدال مدیران ناشران باید گزارش خود را ثبت می‌کردند؛ بنابراین برنامه داریم که تمامی اعضای هیات مدیره شرکت‌ها با پیامک اطلاع رسانی، مطلع شوند که در موعد زمانی مقرر اطلاعات را در کدال ثبت کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *