دفاع مجدد روحانی از «وزرای پیشنهادی»/ راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست + فیلم

10:50 - 29 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۷۳۱
دسته بندی: سیاست ، عمومی
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت و مجلس همراه یکدیگر بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید را بر عهده گرفته اند، گفت: امروز شرایط ما شرایط آسانی نیست؛ راه صاف و ساده ای پیش روی ما نیست؛ در شرایط امروز دنیا، در اروپا و آمریکا و آفریقا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست چه برسد به ما در این منطقه پر آشوب.

روحانیبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، با حضور در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفت: مجلس شورای اسلامی همواره اصول قانونی و اخلاقی خود را مراعات می کند اما در این دوره شاهد بودیم که این رعایت بیشتر به چشم می آمد.

وی افزود: موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی مجلس همگی کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و مستندات، اظهار نظر کردند که جز این توقعی از نمایندگان ملت نمی رود.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه دولت و مجلس همراه یکدیگر بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید را بر عهده گرفته اند، گفت: امروز شرایط ما شرایط آسانی نیست؛ راه صاف و ساده ای پیش روی ما نیست؛ در شرایط امروز دنیا، در اروپا و آمریکا و آفریقا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست چه برسد به ما در این منطقه پر آشوب.

روحانی افزود: همه بودجه ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است که بر مبنای محاسبات اخیر به سازمان برنامه و بودجه گفتیم شرایط جدید را به همه وزرا ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه دولت در سال گذشته 45 هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی پرداخت کرد، گفت: این پرداخت در حالی صورت می گیرد که خود صندوق باید متکلف باشد و این موضوع به دولت مربوط نیست؛ امروز تقریبا هیچ صندوقی قادر به انجام تعهدات خودش نیست.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی، یعنی اینکه نمایندگان و وزرا کار را همراه دیگر شروع می کنند؛ وزرا نیازمند حمایتهای معنوی و مادی نمایندگان ملت هستند؛ حمایتهای مادی شامل قوانین و حمایتهای معنوی شامل تشویق کردن و روحیه دادن.

روحانی افزود: همه ما باید به نقدهای نمایندگان مجلس به برنامه وزرای پیشنهادی توجه کنیم و نقایص و اشکالات آن را مرتفع کنیم. 

روحانی با بیان اینکه بسیاری از نقدها و ایرادهای شما نمایندگان به وزرای پیشنهادی، وارد است و باید تصحیح شود اظهار کرد: وزرا باید برنامه‌هایشان را بر مبنای نقدهای نمایندگان اصلاح یا تکمیل کنند.

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم بگویم که وزرای معرفی شده بی نقص هستند؛ اما من تمام تلاشم را به کار گرفتم و با همه انها که لازم دیدم مشورت کردم تا بهترین‌ها را انتخاب کنم؛ خدا را گواه می‌گیرم اگر برای هر وزارتخانه‌ای فرد قوی‌تر و کارآمد تر پید می‌کردم تردیدی برای انتخابش به خود راه نمی‌دادم.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ گاه بر مبنای اینکه این فرد با من رفاقت داشته یاحتی در 4 سال دولت چگونه با هم کار کردیم یا اینکه از چه جناحی است فردی را انتخاب نکردم؛ دولت دوازدهم فرای اصولگرایی ، اصلاح طلبی وا عتدال گرایی است اما با همه توان خود به اصول و اصلاح و اعتدال اهمیت می‌دهد.

روحانی با بیان اینکه ما بهتر ازاین افراد معرفی شده برای تصدی وزاتخانه‌ها پیدا نکردیم، گفت: اگر چه طبق آیین نامه نمایندگان باید به تک تک وزرا به صورت جداگانه رأی دهند اما راحت‌تر این بود که رئیس جمهور هیئتی را به عنوان هیئت وزیران معرفی می‌کرد که به صورت جمعی نمایندگان به آن هیئت رأی می‌دادند.

وی با بیان اینکه امیدداریم هر چه زودتر دولت را شروع کنیم، بیان داشت: همه مصالح ومفاسد را باید کنار هم سنجید؛ وزیر اگر شروع به کار نکند رئیس جمهور ناچار است برای آن وزراتخانه برای دو یا سه ماه یکسرپرست معرفی کند و مجددا یک فرد جدید را برای وزارت به مجلس معرفی کند که خود به خود 4 الی 5 ماه کار به تأخیر می‌افتد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه اولویت اول ما سرعت در کار است ا فزود: امسال برای اولین بار بودکه مقام معظم رهبری در سخنان و خطبه‌های نماز عید فطر خود تأکید فرمودند که هر چه سریعتر دولت تشکیل شود؛ تأکید رهبری برای چیست؟ برای اینکه ما وظایف بسیار سنگنینی پیش رو داریم وباید کشور را متحول کنیم.

وی با بیان اینکه در 5 سال پیش از دولت یازدهم میزان اشتغال خالص صفر بود گفت: اینکه در یکسال در دولت یازدهم بیشس از 600 هزار نفر اشتغال خالص داشته باشیم، کار کمی نیست ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه ششم توسعه ما عقب هستیم؛ باید چکار کنیم که این اشتغال درست شود؛من با تک تک وزرایی که صحبت کردم بر روی مسئله اشتغال تاکید کردم و گفتم که شما باید کاری کنید که فرصت اشتغال بیشتری به وجود آید.

رئیس جمهور با بیان اینکه را ایجاد اشتغال جز امنیت و آزادی وآرامش جهت نیل به پیشرفت نیست، گفت: ما باید در افق 1404کشور پیشرفته باشیم. 12 سال از زمان رچشم انداز ر ااز دست داده ایم و 8 سال بیشتر باقی نماننده است؛ ما باید گام های بلندی را برداریم.

وی تصریح کرد: در مقطعی رو به روی ما قفل تحریم بود حالا این قفل تحریم باز شده است و راه برای ما باز است و همه با هم باید تلاش کنیم و اینجا دیگر بحث موافق و مخالف و 24 میلیون و 16 میلیو ن نداریم.

روحانی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال باید به جذب سرمایه و فناوری اهتمام داشته باشیم، تصریح کرد: تحول در کشور جز از طریق صادرات غیر نفتی ممکن نیست و ما نمی توانیم به درآمد نفتی متکی باشیم؛ همچنی بدون تکنولوژی نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم؛ با تکنولوژی می‌توانیم از یک میدان نفتی که قابلیت استخراج 50 هزار بشکه نفت را دارد 100 هزار بشکه نفت استخراج کنیم که نمونه این موضوع را تجربه کردیم و یک کشور اروپایی با یک تکنولوژی خاص این امکان را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه برای تحرک در منابع نفتی و گازی خود نیازمند تکنولوژی و سرمایه هستیم اظهار کرد: ما 200 میلیارد دلار برای نفت و گاز سرمایه می‌خواهیم و درحال حاضر بیش از 100 میلیارد پروژه در این بخش آماده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است، گفت: یکی از مهمترین وظایفی که برای وزارت خارجه دردوره جدید ترسیم کرده‌ایم فعالیت اقتصادی است؛ وزارت خارجه باید تسهیل کننده ورود فناوری و سرمایه خارجی به کشور باشد.

وی ادامه داد: همچنین وزارت خارجه باید در کنار برجام بایستد و اجازه ندهد که آمریکا ودشمنان ایران موفق شوند و در برابر آمریکا ورژیم صهیونیستی و برخی کشورهای کوچک منطقه بایستد و برای برجام سینه سپر کند.

وی اظهار کرد: بزرگترین ماموریت وزارت خارجه حراست از نهال نوپای برجام است و این وزارتخانه باید رو به روی آمریکا و آنها که در مقابل منافع ملی ایران هستند بایستد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه یکی از بزرگترین وظایف وزارت اقتصاد آوردن سرمایه و همچنین وزارتخانه‌های صنعتی رفع موانع جذب سرمایه است ، تصریح کرد: یکی از اهداف من از چینش این ترکیب برای دولت دوازدهم این بود که وزیران هم افزایی داشته باشند؛ من به فکر انتخاب 17نفر قهرمان ناهماهنگ نبودم.

رئیس جمهور گفت: علت اینکه من می گویم ای کاش مجلس به کل وزرا به صورت یکجا رای می‌داد به خاطر این است که یک تیم 17 نفره هماهنگ از وزرا برای دولت دوازدهم انتخاب شده است.

وی با اشاره به دلایل اصرار خود برای تصدی مجدد زنگنه بر وزارت نفت گفت: آقای زنگنه در ملاقات با من یک جوان را معرفی کرد و گفت من به عنون مشاور کنار او قرار می‌گیرم و شما او را به عنوان وزیر نفت معرفی کنید؛ این پیشنهاد در ابتدای امربرای من وسوسه انگیز بود؛ من یک مقدار فکر کردم سپس خطاب به آقای زنگنه گفتم آیا این جوان می‌تواند 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند؛ در این لحظه آقای زنگنه به تردید افتاد و من خطاب به او گفتم که من یک وزیری می‌خواهم که نامش برای جذب سرمایه برند باشد.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز نام آقای ظریف در دنیای سیاست فارغ از اینکه وزیر خارجه کدام کشوراست یک برند جذاب است و این موضوع برای حیثیت کشور ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به انتخاب آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی گفت: من وزیری می‌خواستم که با شهامت بگوید من هواپیما می‌خرم، بودجه کشور را نمی‌خواهم، خودم قرارداد می‌بندم و بازپرداخت آنها را نیز انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: درست است دنیا به دولت یازدهم اعتماد کرد و به دولت دوازدهم نیز اعتماد می‌کند اما وزیر در جای خود نقش ارزشمندی دارد و وزرا و معاون رئیس جمهور در نقش‌هایی که به آنها واگذار شده بی‌اثر نیستند.

وی با اشاره به انتخاب ربیعی نیز گفت: من وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد، آقای ربیعی در دل کار و کارگر پرورش یافته‌اند و اگر امروز ایشان حرفی می‌زنند کارگران که بزرگترین سرمایه ملی هستند و اقتصاد ملی بدون حضور و نشاط آنها موفق نمی‌شود به حرفهای ایشان اعتماد دارند.

روحانی با اشاره به تفکیک برخی وزارتخانه‌ها بیان کرد: در دولت قبلی برخی وزارتخانه‌ها را ادغام کردید ما از شما خواستیم که این وزارتخانه‌ها جداسازی شوند و لوایحی هم برای این منظور ارائه کردیم تا شما هرگاه صلاح می‌دانید این وزارتخانه‌ها را جدا کنید و ما هم وزیر جدید برای آنها معرفی خواهیم کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: آقای شریعت‌مداری یکی از افراد باتجربه است که به استان‌های زیادی سفر کرده و در همه سفرهای استانی قبل از من از پروژه‌ها بازدید می‌کرد و کارهای مربوط به آنها را انجام می‌داد و هم‌اکنون که بنا داریم مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را به ایشان واگذار کنیم که وزارتخانه بزرگی است و تجربه صنعت و معدن را نیز می‌خواهد من به ایشان گفته‌ام دراین حوزه‌ها معاونان قوی می‌خواهند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر باید مدیریت قوی داشته باشد و بتواند معاونانش را در وزارتخانه هماهنگ کرده و هماهنگی مناسبی نیز با هیئت دولت داشته باشد. مهم است در شرایط فعلی چگونه کار را پیش ببریم.

روحانی اضافه کرد: من با آقای ربیعی درباره چگونگی اداره شصتا و صندوق‌های زیرنظر ایشان بحث‌های زیادی داشتیم و بنا شد از یکی از چهره‌های بزرگ صنعتی برای مدیریت شصتا در این دولت بهره بگیریم تا این بار بزرگ از روی دوش ایشان برداشته شود.

وی با بیان اینکه بایستی بنگاه‌های اقتصادی سریع آماده شوند و در بازار به فروش برسند گفت: وزارتخانه‌ها باید سبک شوند و از این بار بنگاهداری که هیچ تناسبی با مسئولیت و فعالیت آنها ندارند، رهایی یابند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر در تحول بزرگی در اشتغال کشور می‌خواهیم باید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش متحول شوند، افزود: اولین سخنم با آقای بطحایی این بود که باید مهارت دانش‌آموزان در دوران تحصیلی را بالا ببرید تا جایی‌که در کلاس یازدهم و دوازدهم از بنگاه‌های اقتصادی به دنبال این دانش‌آموزان آمده و آنها را به محیط‌های کار ببرند.

وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان در دوران تحصیل یکی از برنامه‌های اساسی ما خواهد بود، اضافه کرد: وزارت علوم هم بایستی جامعه را فعال و آماده کرده تا بتوانیم مهارت‌های مورد نیاز در کشور را داشته باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در حکمی که این‌بار برای وزرا آماده کرده‌ایم یک پیوستی قرار داده‌ایم، البته یک مواردی برای همه وزرا عام است از جمله مسئله حقوق شهروندی،‌شفافیت، مبارزه با فساد، توجه به محیط زیست، اشتغال زنان و جوانان و همچنین استفاده از اقلیت‌های دینی و مذهبی که مورد تأکید است.

رئیس جمهور تأکید کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جوان هستند و انتخاب یک جوان اولین تجربه ماست، با توجه به اینکه گفته می‌شد در کابینه از جوانان استفاده کنید و علت انتخاب ایشان این است که امروزه مهم‌تر از بخش ارتباطات که از اصول مهم و زیربنایی است اما فناوری اطلاعات، فضای مجازی و سایبری هم مهم هستند.

وی گفت: همیشه برخی فکر می‌کردند و می‌کنند بین امنیت و آزادی سازگاری وجود ندارد، اینکه قانون بر استقلال، آزادی و امنیت در کنار هم و با هم سخن می‌گوید اما اینکه برخی می‌گویند اگر امنیت میخواهیم باید آزادی را کمی محدود کنیم ما این موضوع را قبول نداریم به‌خاطر اینکه آزادی و امنیت بایستی کنار هم باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما آزادی مسئولانه می‌خواهیم، تصریح کرد: ما امنیتی می‌خواهیم که روی دوش آگاهی و هوشیاری یک ملت سوار باشد. با حضور و مشارکت اجتماعی است که این امر محقق می‌شود.

روحانی افزود: من در شورای عالی فضای مجازی یک مدتی آقای جهرمی را می‌دیدم که از طرف آقای علوی و یک مدتی هم از طرف آقای واعظی به جلسات می‌آمدند و ایشان همیشه دو مسئله آزادی و امنیت را باهم می‌دیدند و این حرف ناحق است اگر کسی فکر کند ایشان آزادی را به مذبح می‌برد.

وی تأکید کرد: ما مسائل پیچیده و فراوانی در این بخش داریم و یک کسی باید در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد که به مسائل امنیتی وارد باشد تا بتواند از آزادی مردم و شبکه‌های اجتماعی و اشتغال مردم در فضای مجازی حراست کند، ما بایستی همه ابعاد مسئله را در نظر بگیریم.

رئیس جمهور با اشاره به انتخاب آقای علوی گفت: از ایشان خواستیم در وزارت اطلاعات ادامه فعالیت بدهند به‌خاطر اینکه ایشان جزو کسانی هستند که آزادی را هر روز پای درخت امنیت قربانی نمی‌کنند. من وزیر اطلاعاتی می‌خواهم که مردم و منتقدان از اسم وزیر و مأمورانش نترسند. فقط آدم‌های ضد منافع ملی از ایشان بترسند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات در برخی بخش‌ها خیلی موفق و در برخی بخش‌های نیمه موفق بوده و شرط ما این است که آقای علوی این نمه‌ها را نیز در این دوره اصلاح کند. وزارت اطلاعات در مبارزه با گروهک‌های تروریستی و امور ضدجاسوسی موفق عمل کرده است و عملکرد مناسب و حساب‌شده‌ای داشته است.

وی در ادامه با اشاره به خصوصیات وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی در کار خودش، مهارت، تجربه و تخصص کاملی دارد؛ او از همه پی‌اچ‌دی های کشاورزی جلوتر است؛ همه باز جناح های مختلف به ایشان اعتماد دارند؛ اگر وزارت جهاد کشاورزی نبود ممکن بود در سال 94 رشد ما منفی شود.

روحانی در خصوص وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان نیز اظهار کرد: آقای قاضی زاده در 4 سال گذشته اقدامات شایسته ای را در زمینه طرح تحول سلامت انجام دادند؛ البته ایراداتی به آن طرح وارد است و نیاز به اصلاحاتی دارد.

رئیس جمهور با اشاره به آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: آوایی فردی باسابقه و مجرب است و انتظار داریم روابط میان سه قوه را ایشان بهبود ببخشند.

وی در ادامه با اشاره به وزیر پیشنهادی دفاع عنوان کرد: انتظار ما از امیر حاتمی که در نیروهای مسلح، وزارت دفاع و ارتش خدمات فراوانی داشتند، این است که در ابتدا وحدت ارتش و سپاه را تقویت کنند و صنعت دفاعی را تا جایی که می شود به مردم واگذار کنند.

روحانی در خصوص رحمانی فضلی نیز گفت: وزارت کشور کار بسیار پیچیده و سنگینی است؛ وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است؛ رحمانی فضلی 2 انتخابات خوب را در 4 سال گذشته به سرانجام رسانده است؛ خواسته من از رحمانی فضلی، شایسته سالاری به جای جناح گرایی است؛ باید از معتدلین همه جناح ها استفاده شود.

رئیس جمهور افزود: توقع ما از آقای صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که هم خواست رهبری و هم خواست مردم را محقق کنند؛ امیدواریم با حضور ایشان شاهد نشاط بیشتر هنرمندان باشیم.

وی ادامه داد: از آقای کرباسیان که در زمینه اقتصاد تجارب فراوانی دارند، انتظار داریم در حوزه های جذب سرمایه گذاری خارجی، مالیات و خصوصی سازی، اقدامات موثری را انجام دهند.

روحانی در خصوص وزیر پیشنهادی نیرو نیز گفت: بی‌طف جزو چهره هایی است که توانایی به دوش کشیدن بار وزارت نیرو را دارد؛ او هم توانمند و هم با تجربه است.

وی در پایان با بیان اینکه منتظریم تا با رای اعتماد بالایی که نمایندگان به وزرای پیشنهادی می دهند، جلسه امروز هیئت دولت را با نشاط و قدرت برگزار کنیم، گفت: به رای 200 به بالا هم راضی هستیم.

 

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *