رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «نفت» چه گفتند؟/ زنگنه چه گفت؟

19:24 - 28 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۵۷۴
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر پیشنهادی «نفت» پانزدهمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «نفت» چه گفتند؟/ زنگنه چه گفت؟به گزارش گروه سیاسی ، بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی «نفت» پانزدهمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

فرصت افزایش فروش نفت ایران محصول دیپلماسی ظریف است نه دستاورد زنگنه
هدایت الله خادمی در نشست علنی امروز (شنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت گفت: در 4 سال گذشته بارها در رسانه ها مطرح شده وزارت نفت 50 میلیارد دلار بدهکار شده؛ یعنی 50 میلیارد دلار وام بدون بهره برای اجرا کردن پروژه های اساسی به وزارت نفت ارائه شده است، یعنی 50 میلیارد دلار فاینانس داخلی صورت گرفته است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با بخشی از منابع مالی مذکور، فازهای 12 ، 15 و 16 پارس جنوبی تا شهریور 92 به میزان 93 درصد پیشرفت داشته و فازهای 17 و 18 در حدود 85 درصد پیشرفت داشت و فازهای 19 ، 20 و 21 بالای 66 درصد و بعد از گذشت یک سال از حضور زنگنه در وزارت نفت تکمیل شده و باعث شده برداشت از مخازن مشترک پارس جنوبی برای اولین بار با قطر برابر یا بیشتر شود، بنابراین سوال این است که فاینانس داخلی چه اشکالی داشته است؟

وی ادامه داد: مردم محروم شهرستان های ایذه و باغملک با عبور 200 کیلومتر رودخانه کارون در منطقه خود 20 سال است که آب شرب ندارند و همه دولت ها آمدند و رفتند و نتوانستند 300 میلیون دلار یا از طریق داخل یا فاینانس خارجی پرداخت کنند تا مردم مجبور به کوچ نشوند.

خادمی با قدردانی از رئیس جمهور، جهانگیری، نوبخت و وزیر نفت، افزود: امیدواریم در این منطقه پروژه های متعددی کلنگ زنی شود. بزرگنمایی غیرواقعی تولید نفت و صادرات در قبل و پس از تحریم صورت گرفته است و بنده به عنوان کارمند وزارت نفت با 30 سال سابقه و همچنین تجربه مدیرعامل در شرکت های نفتی و حضور در کمیسیون انرژی، این نکته را بیان می کنم که کشور افزایش تولید نداشته، بلکه برگشت به تولید داشته که این دو کاملا با هم متفاوت است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده بیان کنیم دقیقا مثل این است که تصمیم گرفته ایم به مسافرت برویم و شیر آب و گاز را می بندیم و زمانی که از مسافرت بازگشتیم، شیرها را باز می کنیم. در واقع این موضوع مثل مثال مذکور است، البته برای اینکه چاه های نفت صدمه نبیند و از تولید بازنمانند، تولید چرخشی از چاه ها خواهیم داشت که این یک کار روتین است و در شرایط عادلانه انجام می شود.

وی ادامه داد: یک توان بالفعل وجود داشت و نفت براساس آن صادر می شد که بر اثر تحریم نتوانستیم نفت را به فروش برسانیم، اما با همت دولت و تیم دیپلماسی تحریم ها برداشته شد و نفت به فروش رسید، بنابراین باید از تیم دیپلماسی، رئیس جمهور و دکتر ظریف تشکر کنیم. بنده فکر می کنم آقای ظریف در اینجا مظلوم واقع شده است.

خادمی گفت: بزرگترین دستاورد وزارت نفت با وزیری که از سه دهه تجربه وزارت برخوردار است، متاثر از دیپلماسی وزارت خارجه است، بنابراین نباید بازگشت به تولید به حساب وزارت نفت گذاشته شود، بلکه باید به حساب نظام و وزارت خارجه گذاشته شود که چنین فضایی را ایجاد کردند که اجازه فروش نفت حاصل شد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنامه ارائه شده از سوی زنگنه همان برنامه سال 92 است که سازمان نظارت مجلس این برنامه را مورد بررسی قرار داد و آمایش سرزمینی در آن لحاظ نشده و فقط 28 درصد برنامه های پیشنهادی با اسناد بالادستی منطبق است.

وی بیان کرد: وزیر نفت قبلا اشاره کرده بود که تا سال 94 به خودکفایی در بنزین دست خواهیم یافت اما الان روزانه حدود 10 میلیون لیتر وارد کشور می شود و همچنین اشاره شده بود که مدیریت مصرف سوخت سامان می یابد، اما میزان مصرف بنزین به بیش از 80 میلیون لیتر در روز رسید و همچنین وزیر نفت بیان کرده بود که تا سال 96 میزان تولید نفت و میعانات گازی را به 5.7 میلیون بشکه در روز برسانیم، ولی انجام نشد و نتوانستید پرونده پارس جنوبی را تا پایان دولت یازدهم ببندید.

خادمی گفت: زنگنه اظهار کرده بود ژنرال ها را جایگزین گروهبان ها می کنم که البته به این ادبیات نیز ایراد وارد است و در صنعت جایگاهی ندارد، اما معاون و قائم مقامی که در وزارت نفت بوده اند استعفا دادند و رفتند، شاید منظور از ژنرال ها همان تعداد زیادی از نمایندگان بازمانده از انتخابات مجلس است که هیچ تخصصی در حوزه وزارت نفت ندارند، می باشد. البته تعداد دیگری نیز شاید منتظر استخدام در 3 سال دیگر هستند و هم اکنون درصدد تهیه مقدمات هستند.

وی خطاب به زنگنه گفت: فقط یک نفر که از نظر شما ژنرال نفتی بوده تا مطرح شود که چه کسی ژنرال است. همچنین از این پس نمایندگان مجلس را استخدام نکنید تا نمایندگان مجلس به رسالت ذاتی خویش یعنی نظارت ادامه دهند و به فکر مردم محروم باشند. همچنین از روسای قوا درخواست می کنم جلوی مفسده و رانت دوطرفه را بگیرید. اگر امید به استخدام ها نبود آن وقت وزرای پیشنهادی بهتر صداقت آرا موافقان و مخالفان دیده می شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قرار بود پالایشگاه 480 هزار بشکه ای زیرآب تا سال 96 به بهره برداری برسد، اما در مرحله خاکبرداری متوقف شده، همچنین اظهار داشتید پالایشگاه آناهیتا و فارس را فعال می کنید، اما یک درصد نیز پیشرفت نداشته، همچنین اظهار کرده بودید قصد افزایش ضریب پالایش به 3 میلیون بشکه را دارید ولی در عمل پالایشگاه خوزستان، آناهیتا و هرمز را نیز از مدارس خارج کردید.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خطاب به زنگنه افزود: همچنین گفتید اولویت تان تزریق گاز به مخازن نفتی است ولی میزان تزریق به نسبت قبل با کاهش روبرو شده است. همچنین اظهار داشتید ارتباط دانشگاه با وزارت نفت را کلید می زنید اما اینگونه نشد، میدان نفتی فرزاد رها شد و از خام فروشی نیز جلوگیری نشد و پیمانکاران در عسلویه چند ماه است حقوقی دریافت نکرده اند، باید در صورت کسب رأی اعتماد واقعیت ها را ببینید و افراد منافع طلب را از نفت دور کنید.

شائبه حضور زنگنه در یک باشگاه خصوصی نفتی
سید محمدجواد ابطحی در نشست علنی عصر امروز (شنبه، 28 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با بیژن زنگنه به عنوان وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز روز 28 مرداد بود؛ سالروز کودتای ننگین آمریکایی که نشانه اعتماد به آمریکا و مقامات آمریکایی بود. "آزموده را آزمودن خطا است"؛ گویا این شعر "مژدگانی که گربه عابد شد" بار دیگر باید در کتب درسی آورده شده و برای خود نیز مرور کنیم.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با یادآوری بخشی از فرمایشات امام خمینی(ره) در 20 شهریور 59 افزود: امام در جمع اعضای کابینه دولت شهید رجایی می فرمایند که اگر بنا باشد به جای اینکه اقتصاد مردم را اصلاح و نقاط ضعف این کشور را بررسی کنید و به جای اینکه بر سر مسند نشسته و با فحاشی به یکدیگر از مشکلات مردم غفلت کنید، در مسیر قدرت های بزرگ و خواسته های آن ها حرکت کرده لذا این ممکلت مخروبه مانده و صدای مردم درمی آید؛ شما نیز عمال آمریکا هستید. منتها متفق نبوده یک عاملی وجود دارد که مستقیما از سفارت آمریکا دستور می گیرد و یک عامل دیگر برای او کار می کند و خودش نمی فهمد.

ابطحی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمودند اگر شما به مصالح مردم و کشور کاری نداشته و تنها مشمول این باشید که من چطور بوده و شما چطور هستید و مردم با من بوده یا با شما هستند، همان بوده که آمریکا می خواهد و شما از عمال آمریکا خواهید بود.

وی با بیان اینکه تعارض منافع در بخش کسب و کار و مدیریت استراتژیک وجود دارد، اظهار کرد: زمانی که مدیریت دولتی با مدیریت خصوصی در یک بخش شریک شد این موضوع ظن فساد آورده و باید توجه کرد که مدیریت خصوصی برای سود بیشتر تلاش می کند اما مدیریت دولتی باید بودجه خود را از جای دیگر تأمین کند و نمی توان به مدیریت دولتی گفت شما خودتان برای تهیه بودجه تلاش کنید چراکه وارد حوزه اقتصاد شده و کار خراب می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه گره اصلی فسادهای نهادینه شده عدم توجه به تعارض منافع در حوزه قانونگذاری، اجرا و نظارت بر اجرای قانون است، افزود: در حوزه قانونگذاری، اجرا و نظارت بر اجرای قانون تعارض منافع نادیده گرفته شده است و براساس اصل 141 قانون اساسی رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزرا و کارمندان دولت نمی توانند بیش از یک شغل داشته باشند و هرگونه شغل دیگری داشته باشند از جمله مدیریت عامل یا عضویت در هیأت مدیره انواع شرکت های خصوصی خلاف قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه باشگاهی به نام اندیشه ورزان نفت و نیروی ایرانیان وجود دارد که زنگنه باید به صورت شفاف بیان کند که خودش، معاونانش و رئیس دفترش در این باشگاه چه می کنند، ادامه داد: این باشگاه یک مؤسسه خصوصی بوده که سال 94 افتتاح شده است و تصمیمات راهبردی نفتی در این باشگاه اخذ می شود و مدعی و مدعی علیه نمی توانند یک وکیل داشته باشند چراکه فسادآور است و تکلیف آن باید مشخص شود.

ابطحی تصریح کرد: این موضوع تضاد منافع ایجاد می کند. آقایان می توانند باشگاه ایجاد کنند اما در باشگاه حضور نیابند در حالی که رئیس شرکت ملی نفت ایران رئیس دفتر زنگنه در این باشگاه حضور دارند بنده نمی خواهم تهمت بزنم اما قانون اساسی تأکید کرده که مدیران دولتی نباید در بخش خصوصی حضور داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه زنگنه اظهار کرده که اینجا جای گروهبان ها نبوده و گروهبان ها باید به دنبال کار خود بروند و ژنرال ها روی کار بیایند، افزود: زنگنه 28 ساله بوده که معاون وزیر فرهنگ و ارشاد شد، 30 ساله بوده که وزیر شده؛ وی از چه زمانی ژنرال شده است.

وی ادامه داد: جوانان باید رشد کنند و به آن ها میدان داده شود. زنگنه هم اکنون باید به مجلس آمده و نماینده مجلس شود و یا در مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات خود را بیان کند اما در مدیریت اجرا کار باید به جوان ها سپرده شود.

ابطحی اظهار کرد: با وقوع انقلاب اسلامی جوانان 22 ساله تا 30 ساله به کار گرفته شدند اما اکنون فارغ التحصیلان نفت پشت در مانده و فردی که در دانشگاه صنعتی اصفهان قبول می شده به امید استخدام به دانشگاه صنعتی نفت رفته اما استخدام نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سوالی مبنی بر اینکه چرا زنگنه در سال 92 تصمیم گرفته پول خوراک پتروشیمی ها را به ارز مبادله ای بگیرد در حالی که پیش تر در خارج از کشور دریافت می شد، تصریح کرد: چرا در سال 92 به صورت شبانه قرارداد میدان آزادگان با چینی ها فسخ شده و اکنون مجبور شده در تمامی میدان ها از جمله آزادگان همان شرکت چینی را شریک کنید اگر بد بود چرا در دریا می خواهیم با این شرکت قرارداد منعقد کنیم. 

خودکفایی در تولید بنزین پاک تا پایان سال ۹۶
مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی عصر امروز (شنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت، در خصوص مواردی که نماینده مخالف درباره باشگاه نفت گفت: باید تأکید کنم که وزیر نفت به هیچ وجه به دنبال حضور در این باشگاه نیست. وی حدود یک سال پیش تأکید کرد که به دنبال واگذاری باشگاه نفت هستم زیرا باشگاه‌داری کار سخت و دشواری است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه در گذشته در حوزه نفت شرایط بحرانی در کشور وجود داشت به طوری که کمتر از یک میلیون بشکه نفت در کشور تولید می شد اما وزیر پیشنهادی نفت با حضور در بازارهای جهانی مشتریان نفت ایران را پیدا کرده و در حال حاضر دو و نیم بشکه نفت به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته برداشت‌های کمی از پارس جنوبی صورت می‌گرفت، تصریح کرد: امروز افتخار دولت و وزارت نفت این است که برداشت‌های قابل قبول‌تری از پارس جنوبی صورت می‌گیرد بنابراین به نمایندگان مخالف باید تأکید کرد که مگر شما نبودید که همین چندی پیش بیانیه تشکر از روحانی و زنگنه را امضا کردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر به بیش از 9 هزار روستا گازرسانی انجام شده است، گفت: این زحمات و تلاش‌ها حاصل اقدامات کارشناسی و علمی وزیر پیشنهادی نفت بوده است به طوری که حتی گازرسانی به استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان در گذشته جزو آمال‌ها و آرزوهای ما بود این در حالی است که امروز گاز به زاهدان رسیده است.

لاهوتی با اشاره به اینکه هم اکنون در بحث پتروشیمی با 24 درصد رشد، میزان تولید از 40 میلیون تن به 50 میلیون تن رسیده است، افزود: به طور حتم تا پایان سال 96 کشور در تولید بنزین پاک به خودکفایی می‌رسد، بنزینی که هر جا سخن از تحریم بود مورد اشاره کشورهای اروپایی و غربی بود. همچنین در خصوص قرارداد توتال مقرر بود که 65 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری شود که خوشبختانه از این میزان 5 میلیارد دلار آن در حال شکل گیری است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از سال 92 روزانه 6 میلیون لیتر گاز وارد کشور می شد اما در حال حاضر 13 میلیون لیتر گاز صادر می شود.

گازرسانی به ۷۸ شهر و ۹ هزار روستا در ۴ سال گذشته
قاسم احمدی لاشکی در نشست علنی عصر امروز (شنبه، 28 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر نفت گفت: ضمن تبریک به مناسبت روز عکاس و یادآوری تشییع 19 شهید دفاع مقدس و شهید مدافع حرم در روز گذشته در مشهد و چالوس، وزرای پیشنهادی باید بدانند که کار سخت و سنگینی در پیش داریم و باید پاسخگوی خون این عزیزان باشیم.

نماینده مردم نوشهر و چالوس درمجلس شورای اسلامی یادآور شد: زنگنه وزیری است که آمارها به گونه ای دیگر وی را معرفی می کند، زنگنه از سال 50 تا 56 به عنوان کارشناس عمران از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد اما از امتیازات ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: زنگنه 5 سال وزیر جهاد سازندگی، 9 سال وزیر نیرو و 12 سال وزیر نفت بوده است. در صورتی که امروز نیز مجددا موفق به اخذ رأی اعتماد شود 30 سال از عمر خود را تجربه تصدی در وزارتخانه های مختلف دارد.

احمدی لاشکی با اشاره به اظهارات مخالفان این وزیر پیشنهادی گفت: مخالفان موضوعات را مطرح نکردند که نشان دهنده رأی منفی آن ها به زنگنه باشد، در حقیقت قبل از بحث اوپک و دریافت رأی اعتماد، زنگنه خود برندی در مجموعه های مختلف است.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: تولید نفت خام از 2.8 میلیون بشکه در آغاز دولت یازدهم به 3 میلیون و 900 هزار بشکه رسیده به طوری که روزانه یک میلیون و 270 هزار افزایش داشته، در حوزه صادرات نفت نیز از 1.2 به 3 میلیون بشکه رسیده که به معنی افزایش بیش از 2.5 برابر است.

وی ادامه داد: در حوزه گازرسانی در مدت سه و نیم سال گذشته، 78 شهر جدید و بیش از 9 هزار روستا گازرسانی شده است لذا آمارها و وضعیت و برنامه ها نشان از ارزیابی دقیق مشکلات است.

احمدی لاشکی معتقد است: در برنامه های مدون این وزیر به سرمایه گذاری در حوزه دریای خزر نیز توجه شده، هرچند در 4 سال گذشته نیز دریای خزر و 3 استان شمالی برجسته دیده شد. براساس آمارهای مکتوب معاونت نظارت مجلس نیز حدود 48 درصد برنامه های این وزارتخانه همسو با قوانین فرادستی و 40 درصد منطبق بر قوانین و 13 درصد در حوزه تشکیلات و ساختار وزارت نفت بوده که هیچ مغایرتی با قوانین ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه های وزیر نفت منطبق بر سیاست های ابلاغی رهبری، مصوبات برنامه ششم و اختیارات وزارت نفت تدوین شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه زنگنه قانون دان و قانونمند است، گفت: براساس جلساتی که با رؤسای کمیسیون های انرژی، برنامه بودجه و هیات نظارت در حوزه هیدروکربنیک داشته ام برنامه های وزیر پیشنهادی نفت هیچ مغایرت قانونی ندارد و عملکرد ایشان مثبت ارزیابی شده است.

عملکرد وزارت نفت اعجاب ناظران بین‌المللی را برانگیخت
شهاب نادری در نشست علنی امروز (شنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت گفت: دفاع از زنگنه دفاع از کارآمدی و پاکدستی است، زیرا مطابق نظر مراجع نظارتی پاکدست ترین وزیر در کابینه دولت ها بوده است.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی افزود: دفاع از زنگنه دفاع از ظرفیت قوم کرد است و نشان می دهد اعتماد به اقوام خروجی‌هایی همانند زنگنه دارد.

وی بیان کرد: مکتب اعتماد به نفس، عقده گشایی ملی و مکتب برجام نفتی از جمله اقداماتی است که زنگنه انجام داده و کشور را از هر محدودیتی در زمینه نفتی خارج کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظریف و زنگنه جزو وزرایی هستند که در زمان مسئولیت شان یک مکتب را به وجود آوردند و منشأ کارهای خیر برای کشور بوده اند.

نادری با بیان اینکه تدبیر زنگنه سبب شد تا عقده ملی به وجود آمده در زمینه برداشت کمتر از میادین مشترک با افزایش برداشت، تبدیل به غرور ملی شود، متذکر شد: لازم می دانم که به آقای خادمی که به عنوان مخالف صحبت کردند تذکر دهم که مجلس را متهم به رانت خواری و اعطای امتیاز وزیر نفت نکند.

وی ضمن رد اظهارات خادمی درخصوص وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: نمایندگان مجلس خالصانه در زمینه کابینه تلاش کردند و بیان اختلافات شخصی و بیکار شدن ایشان از حفاری های شمال، اختلافات شخصی در دوران کاری است و شایسته نیست در تریبون مجلس این موضوعات اعلام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به ابطحی دیگر مخالف وزیر نفت ادامه داد: امروز در ارتباط با صلاحیت وزیری اعلام موافقت می کنم که تمام عمرش را در شرایط دوران دفاع مقدس، ایام سازندگی و شرایط بحرانی تحریم ها گذرانده است.

نماینده مردم اورامانات با بیان اینکه زنگنه مردی از تبار کرمانشاه قهرمان و فردی آشنا برای توسعه و آبادانی کشور است، گفت: امروز وجدان عمومی جامعه به توانایی های زنگنه در عرصه توسعه صنعت نفت اذعان دارد.

نادری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی نفت برای دولت دوازدهم در وزارتخانه های جهاد سازندگی، نیرو و نفت خدمات مهمی داشته است، گفت: آقای ابطحی توجه داشته باشید که همه مسئولان کشور آمریکا را محکوم می کنند و این کشور را شیطان بزرگ می دانند، اما سوال اینجاست که سخنان شما به گونه ای است که ایجاد ابهام می کند و لازم است توجه کنید که مسئولان کشور خدمتگزاران به مردم هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی زنگنه اخیراً مانع از نتیجه گرفتن توطئه آمریکایی و سعودی برای کاهش سهم ایران در اوپک شد، گفت: علی رغم کاهش قیمت نفت، مدیریت و تجربه زنگنه در وزارت نفت مانع از کاهش سهم ایران در اوپک شد.

وی افزود: زنگنه چهره ای نام آشنا در عرصه سازندگی بین المللی است و در دنیا انرژی و سازمان اوپک چهره ای شناخته شده می باشد که می توان در وصف او گفت فردی با قابلیت قدرت چانه زنی بالا می باشد.

نادری متذکر شد: بی انصافی است که قدردان تلاش زنگنه در افزایش تولید، افزایش صادرات نفت و بازپس گیری سریع سهم از دست رفته فروش نفت در شرایط پسابرجام نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ضمن تشکر از عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم گفت: تولید و صادرات نفت که راهبردی ترین کالای کشور است، در دولت یازدهم افزایش چشمگیری داشته و عملکرد وزارت نفت پس از برجام اعجاب تمام ناظران بین المللی را برانگیخته است.

وی افزود: برنامه های زنگنه در ایجاد شبکه های گازرسانی شهری و روستایی فوق العاده بوده و بیش از 9 هزار روستا و 78 شهر گازرسانی شده و افزایش تولید و توسعه پتروشیمی و صادرات محصولات پتروشیمی جزو عملکردهای اساسی وزیر نفت بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور تولید می شود، گفت: 47 درصد برنامه های وزارت نفت با اسناد بالادستی منطبق است و 40 درصد این برنامه ها همسوی با اسناد بالادستی است که می توان گفت در مجموع 87 درصد برنامه وزیر پیشنهادی نفت با اسناد بالادستی همسو و منطبق می باشد.

زنگنه سایه شوم تهدید گازی ترکمنستان را از شمال کشور دور کرد
اسدلله قره خانی در نشست علنی عصر امروز (شنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: باورم بر این بود در این مرحله معرفی وزرا شاید نیازی برای صحبت نماینده موافق در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت نباشد چرا که کارنامه درخشان 26 ساله دوره وزارت قوی ترین سند بر صلاحیت و شایستگی آقای زنگنه برای کابینه دوازدهم است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل مطرح شدن برخی مسائل از سوی همکاران ضرورت دیدم برای روشن شدن زحمات این مدیر خدوم با استفاده از تجربیات و حضور در کمیسیون انرژی به منظور آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی مطالبی را عرضه کنم، گفت: در زمستان سال 86 دولت ترکمنستان همزمان با ورود موج سرما با استفاده از قطع گاز قصد باج خواهی از ایران را داشت که در این راه موفق بود؛ اما دوباره در زمستان سال 95 مجدداً با قطع گاز قصد باج خواهی دیگری را داشت که آقای زنگنه با انجام جلسه‌ای با نمایندگان شمال کشور طلب همکاری برای خروج از بحران را داشت و قول انتقال گاز از عسلویه به شمال ایران را تا تیرماه سال 96 داد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از خطوط لوله دامغان، ساری، نکا برای اولین بار در زمان مقرر، سایه شوم تکرار مجدد تهدید گازی ایران توسط جمهوری ترکمنستان برای همیشه از سر مردم شمال کشور دور شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رسیدن به ظرفیت برابر بهره برداری در میدان گازی پارس جنوبی با قطر یک مطالبه ملی و آرزوی دست نیافتنی بود که تبدیل به عقده شده بود، بیان کرد: در شروع کار آقای زنگنه در دولت یازدهم سهم ایران از میدان پارس جنوبی 280 میلیون مترمکعب گاز بود که با فعالیت‌های گسترده و از جمله افتتاح 5 فاز 17 تا 21 در پایان سال 95 سهم ایران از این میدان به 575 میلیون مترمکعب در روز برابر با قطر شد.

قره خانی با اشاره به اینکه زمانی که برجام به سرانجام رسید آقای زنگنه گفت توان افزایش تولید نفت از یک میلیون بشکه در روز را به 2 میلیون بشکه داریم که دنیا باور نکرد و این ادعا را به سخره گرفت، ادامه داد: اما در یک زمان کوتاه عقربه های تولید نفت ایران رقم های بالاتر از2 میلیون بشکه را نشان می داد که جهانیان آن را نپذیرفتند و توطئه دیگری را برنامه‌ریزی کردند که به وسیله آن طرح فریز نفتی و کاهش سهم ایران از کسب درآمد نفتی را داشتند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آقای زنگنه با دیپلماسی نفتی خواسته‌های آنها را نپذیرفت و ظرفیت ایران را در تولید نفت روی رقم 2 میلیون بشکه تثبیت کرد که همچنان این میزان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بعد از برجام شرکت‌های بزرگ و کوچک نفتی که بعد از تحریم‌ها ایران را ترک کرده بودند به سمت ایران سرازیر شدند، تصریح کرد: در این مرحله وزارت نفت با تجربه در قراردادهای گذشته و به منظور صیانت از منافع ملی قصد انعقاد قرارداد جدید نفتی تحت عنوان IPC را گرفت، اگرچه در ابتدا نواقصی وجود داشت و تقریباً یک و نیم سال طول کشید اما در نهایت عدم مغایرت IPC با اسناد بالادستی و قوانین وزارت نفت اعلام شد و برای اجرا توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ گردید.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پس از تعیین تکلیف IPC و مبنا قرار گرفتن آن برای قراردادهای نفتی مذاکرات با شرکت‌های توتال و CNPCI چینی آغاز شد و نهایتاً به توافق رسیدند که در دل آن استفاده از حداکثر توان تولید، انتقال دانش فنی، اعمال مدیریت حاکمیتی، استفاده از حداکثر توان تولید و رازداری کاملا مشهود است.

قره خانی اضافه کرد: ساب نفتی که در یک زمان تعطیل و تصمیم گرفته شد لوله های موجود در این بخش به منظور دیگری به کار برده شود با پهلو گرفتن اولین کشتی نفتی ترکمنستان دوباره احیا شد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت نفت به عنوان پیشگام اقتصاد ایران نقش موثری در توسعه و رشد اقتصادی ایران را دارد، خاطرنشان کرد: به منظور افزایش ظرفیت بازیافت، اکتشاف و استخراج نفت در شمال کشور، جلوگیری از خام فروشی، رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه، امیدوار هستیم نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی نفت رأی اعتماد بدهند.

نفت جایگاه سیاسی و امنیتی با دیگر کشورها را رقم می‌زند/ صادرات گاز به ۷۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد
بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 28 مردادماه) با تشریح برنامه های خود برای وزارت نفت در دولت دوازدهم گفت: هنگامی که از نفت صحبت می شود، صحبت از یک کالا نیست بلکه نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بازرگانی خارجی، فنی و حتی امنیت ملی بوده و در مسیر توسعه اقتصاد غیرمتکی به نفت هم سهم صنعت پتروشیمی نقش تعیین کننده دارد.

زنگنه ادامه داد: قریب به 98 درصد از انرژی اولیه از نفت و مشتقات آن تهیه و بخش عمده منابع ریالی کشور هم به طور مستقیم وغیرمستقیم از طریق نفت تامین می شود؛ این اهمیت عظیم نفت در کشور موجب شده دشمنان ما در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریم و اشکال تراشی بر علیه صنعت نفت پای بفشارند و صنعت نفت و همکاران ومدیرانش رزمندگان به معنایی خط مقدم مبارزه با دشمن هستند.

وی یادآور شد: در این روزها که فرصت بیشتری داریم که در اختیار نمایندگان مجلس باشیم، در فراکسیون ها و کمیسیون ها و اجتماعات مختلف بر نکاتی مانند توسعه میدان های مشترک، تسریع در انعقداد قراردادهای نفتی، پرهیز از خام فروشی، حمایت از ساخت داخل، مدیریت نیروی انسانی تاکید شد.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: برنامه ارائه شده برنامه ای روشن و منسجم است که در این برنامه با آنچه که معاونت نظارت ریاست مجلس بررسی کرده است 47 درصد برنامه پیشنهادی با احکام بالادستی منطبق و 40 درصد همسو و هیچ موردی مبنی بر مغایرت برنامه های با اسناد بالادستی یافت نشده و در برنامه به 13 درصد از موارد اشاره نشده؛ نه اینکه مغایرتی وجود دارد.

زنگنه یادآور شد: در برنامه ای که ارائه کردم اگر ملاحظه کنید در چند صفحه آخر اساسا به برنامه ششم و اهدافی که در برنامه ششم در مورد نفت است توجه شده است و اگرچه در عرف آیین نامه نوشته شده که وزیر باید برنامه ارائه دهد اما وزیر نمی تواند برنامه ارائه دهد و برنامه آن چیزی است که در قانون تصویب و به ما ابلاغ می شود و ما موظف به اجرای آن هستیم و در واقع آنچه که ما ارائه می کنیم راهکارها و راهبردهایی است برای اجرای اهداف کمی و کیفی که در برنامه های مصوب قانونی مجلس و بودجه های سنواتی ذکر می شود بنابراین تمامی اسناد بالادستی را که از سیاست های مقام معظم رهبری باشد تا قانون برنامه ششم و موارد دیگر را ذکر و به آنها تاکید کردم.

وی ادامه داد: مهمترین چیزی که در نفت باید به آن توجه شود سرمایه گذاری در صنعت نفت است؛ سرمایه گذاری برای توسعه میدان های مشترک در واقع میدان های مشترکی داریم که در برنامه هم به صراحت آوردیم که تمامی آنها باید در طول این 4 سال تعیین تکلیف شوند و هیچ میدان مشترکی نباید بلاتکلیف بمانند و در واقع سرمایه گذاری است که باید انجام شود.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: در برنامه خود به عقد قراردادهای جدید نفتی باهدف توسعه این میدان ها و افزایش ضریب بازیافت از مخازن با به کارگیری فناوری های نوین و جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد اشتغال اشاره کرده ام.

زنگنه یادآور شد: اگر بخواهیم صنعت نفت پیش رود طبق همین برنامه ای که شما همه ما را متعهد به اجرای آن می دانید 200میلیارد دلار در صنعت نفت ایران طی 5 سال باید سرمایه گذاری و از این مقدار نزدیک 130 میلیارد دلار منابع خارجی باید جذب شود و اگر بخواهیم این منابع خارجی را جذب کنیم و به همراه سایر منابع در بخش های بالادستی و پایین دستی رونقی می توان در اقتصاد کشور ایجاد کرد.

وی یادآور شد: اگر به دنبال ایجاد تحرک در خوزستان هستیم باید طرح های توسعه میدان های نفتی و طرح های افزایش بازیافت نفت در میدان های در حال بهره برداری اجرا شود و این سرمایه گذاری های ده ها میلیارد دلاری صدها هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: درست است که نفت یک صنعت اشتغال زا در دوران بهره برداری نیست اما در دوران اجرای طرح ها به شدت صنعت اشتغالزایی است در زنجیره خدمات فنی و مهندسی و این چیزی است که باید برای آینده کشور انجام شود و در غیر این صورت منابع مشترک هدر رفته و منابع موجود از بیین رفته و با افت تولید روبرو خواهیم شد.

زنگنه یادآور شد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با هدف افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی است؛ در سیاست های کلی نظام که در سال 79 ابلاغ شده یک بندی داریم که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند و بر اساس آن افزایش ظرفیت تولید صیانتی نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: این امر یعنی نفت مقوله ای اقتصادی نیست بلکه رابطه ما با دیگر کشورها را از نظر قدرت و جایگاه سیاسی و امنیتی رقم می زند.

وزیر پیشنهادی نفت یادآور شد: در بخش دیگری از راهکارها گفتیم که اتمام فازهای پارس جنوبی که تمام شود و فاز 11 در مرحله تخلیه طبیعی و بازسازی و نوسازی تاسیسات نفتی که ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری می خواهد.

زنگنه یادآور شد: در سال 76 که وارد وزارت نفت شدم تولید پتروشیمی یک میلیارد دلار بود که در سال 84 که از وزارت نفت خارج شدم با طرح هایی که به اجرا رسید تولید پتروشیمی ها نزدیک به 20 میلیارد دلار رسید و اگر پتروشیمی نبود تحریم ها را به دشواری می توانستیم از سر بگذرانیم؛ طی این سال ها نزدیک به 9 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ها افزوده شد و با برنامه ارائه شده به بالای 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به اینکه طرح های متعدد در حال انجام است، گفت: یکی از این طرح ها که در منطقه بهبهان برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت در حال اجرا است، تنها سه میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط بخش غیردولتی به همراه داشته است. LNG 3100 در دهلران و 3200 در غرب کارون در حال انجام است که هر کدام نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه برای جلوگیری از سوزاندن گاز همراه نفت داشته اند و ادامه پیدا خواهند کرد تا گازهای همراه نفت نسوزد.

وی ادامه داد: نقش آفرینی جدی در صادرات گاز صورت گرفته هر چند گفته شده تاکنون وزارت نفت در حوزه صادرات نفت کاری نکرده در حقیقت با توجه به احتیاجات گازی در داخل کشور نمی توانستیم به موضوع صادرات بپردازیم اما هم اکنون که تولید و برداشت از پارس جنوبی 2 برابر شده و ظرف 2 سال آینده نزدیک 170 میلیون مترمکعب گاز جدید اضافه خواهیم کرد می توان به صادرات بپردازیم.

زنگنه افزود: هم اکنون 10 میلیارد مترمکعب صادرات گاز داریم که طی 4 سال آتی به 70 میلیارد متر مکعب خواهیم رساند. در حوزه طرح های ساخت داخل نیز کارهای بزرگی انجام گرفته که عقد قرارداد بالای 600 میلیون دلار با شرکت خارجی برای ساخت لوله های بدون درز و مقاوم به خوردگی است. با این قرارداد ظرف 3 سال سازنده این لوله ها خواهیم شد.

وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم قراردادهای دیگر برای ساخت مته، تجهیزات درون چاهی و غیره را یادآور شد و گفت: گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها نیز در دولت دوازدهم دنبال خواهیم کرد، از اول تاریخ تا شروع دولت یازدهم 14 هزار روستا گازرسانی شد اما از آغاز دولت یازدهم تاکنون 9 هزار روستا گازرسانی شده و 5 هزار روستا نیز در دست اجرا است.

وی یادآور شد: شبکه گازرسانی به روستاها طرح های بین شبکه، طرح های بهینه سازی مصرف سوخت و تربیت مدیران نفتی و نیروهای نفتی از دیگر برنامه های این وزارتخانه در 4 سال آتی خواهد بود.

زنگنه معیشت نیروهای نفتی را یادآور شد و گفت: معیشت کارکنان نفت نیازمند توجه بسیار است، این افراد مشابه کارکنان یک اداره کل نیستند، از این رو اجبار کردیم مجموعه های نفتی در عین اینکه بنگاه اقتصادی هستند، دولتی باقی بمانند لذا با قواعد مشابه شرکت ها باید کار کنند.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه در سال 84 تمام نیروهای رسمی و قراردادی این وزارتخانه 120 هزار نفر بود، افزود: بعد از آنکه در سال 92 مجددا این وزارتخانه را عهده دار شدم تعداد نیروهای رسمی و قراردادی به 220 هزار نفر رسید در حالی که تمام پتروشیمی ها و پالایشگاه ها واگذار و کارها به میزان قابل توجهی کاسته شده بود.

وی با تاکید بر مسئله مسئولیت های اجتماعی نفت گفت: خوشبختانه از اولین دفعات است که نمایندگان مناطق نفت خیز از وزیر نفت حمایت می کنند این نشان از علاقه مردم بوده لذا باید به بهبود وضعیت زندگی آن ها توجه شود.

زنگنه با اشاره به اینکه حمایت از بورس و جذب سرمایه و اشتغال از دیگر برنامه های این وزارتخانه است، تاکید کرد: این اقدامات جز با همدلی و هماهنگی و همراهی تحت رهبری مقام معظم رهبری امکان پذیر نیست لذا باید در راستای صیانت از منافع ملی با یکدیگر همراه شویم.

وزیر پیشنهادی نفت رأی اعتماد وزرا در 4 سال گذشته را یادآور شد و گفت: در آن زمان به افرادی چون آقایان زاکانی و نادران که به عنوان مخالف بنده صحبت کردند، یادآور شدم اجازه دهید مخالف یکدیگر باشیم اما متنفر نباشیم از همین رو در مسیر کار در وزارتخانه در مواردی از این افراد و آقای توکلی کمک خواستم که خوشبختانه مردانه در مسائل و مشکلات کمک کردند از این رو لازم است در حیطه صیانت از منافع ملی همکاری کنیم.

به گزارش خانه ملت، وی با اشاره به اینکه 9 بار رأی اعتماد گرفتم، گفت: رأی اعتماد در این روزها بسیار لذت بخش تر است زیرا همه نمایندگان در چارچوب اصول مدنی و قانونی به عنوان موافق و مخالف صحبت می کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *