دشمن برنامه فریز تولید ایران را داشت که من ایستادم/ باید ظرفیت تولید گاز ما به ۷۰ میلیارد متر مکعب برسد

19:13 - 28 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۵۶۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر پیشنهادی نفت گفت: در کشور ما نفت تنها یک کالا نیست بلکه دارای ابعاد پیچیده سیاسی، اقتصادی، فنی و حتی امنیت ملی است و به همین دلیل است که دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی ایران بیش از هر موردی به تحریم و اشکال‌تراشی در عرصه صنعت نفت پای می فشارند.

زنگنهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بیژن زنگنه در جلسه عصر امروز (شنبه 28 مرداد) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کشور ما نفت تنها یک کالا نیست بلکه دارای ابعاد پیچیده سیاسی، اقتصادی، فنی و حتی امنیت ملی است و به همین دلیل است که دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی ایران بیش از هر موردی به تحریم و اشکال‌تراشی در عرصه صنعت نفت پای می فشارند.

وی افزود: از همین رو، کارمندان وزارت نفت را می توان به عنوان رزمندگان خط مقدم جبهه مبارزه با دشمنان قلمداد کرد.

زنگنه ادامه داد: برنامه روشن و منسجمی را خدمت نمایندگان مجلس دهم ارائه داده ام گرچه معتقدم وزیر نباید برنامه بدهد بلکه باید برای قوانین مصوب مجلس، راهبرد تعیین کند.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: سرمایه گذاری در صنعت نفت برای توسعه میدان های مشترک یکی از مهمترین اقدامات 4 سال آتی در صورت کسب رای اعتماد مجدد من از مجلس خواهد بود که این کار را با بکارگیری فناوری نوین، جذب سرمایه های خارجی و ایجاد اشتغال انجام خواهیم داد.

زنگنه گفت: سرمایه گذاری های 10 میلیارد دلاری صدها هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد خواهد کرد، صنعت نفت، صنعت اشتغالزا واثرگذاری است. اقدامات در زنجیره صنایع و اقدامات فنی مهندسی اموری است که برای پیشرفت بایستی به آنها بها دهیم.

وزیر پیشنهادی نفت اضافه کرد: اگر این امر محقق نشود منابع مشترک هدر و منابع موجود مان از بین می رود و افت تولید پیدا خواهیم کرد افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی است.

وی عنوان کرد: در سیاست های کلی نظام که در سال 79 ابلاغ شده است و مقام معظم رهبری آن را ابلاغ فرموده اند یکی از بندها اینست، افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود، گفته شده است افزایش تولید و افزایش ظرفیت داشته باشیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: برای برخورداری بیشتر از افزایش رتبه اقتصادی، ضعیت اقتصادی، امنیتی و سیاسی واقعا نفت یک مقوله ایست که نه تنها سیاسی نیست بلکه رابطه میزان تولید ما با بقیه کشورها به افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی بیشتر ما می انجامد .

وزیر پیشنهادی نفت گفت: اتمام فازهای پارس جنوبی رادر برنامه هایمان خواهیم داشت و فاز 11 انشالله در این چند سال تمام شود. واکاوی و نوسازی تاسیسات و احداث پایانه نفتی در دریای عمان و و اجرای جهش پتروشیمی دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری می خواهد. اگر نخواهیم خام فروشی کنیم باید تولید پتروشیمی داشته باشیم .

زنگنه تاکید کرد: در سال 76 که من در وزارت نفت بوده ام تولید پتروشیمی ما 1میلیارد دلار بود و سال 84 که من از وزارت نفت خارج شدم تولید پتروشیمی ما به 20 میلیارد دلار رسید و اگر پتروشیمی نبود ما به دشواری می توانستیم تحریم ها را پشت سربگذاریم. با برنامه ای که در توسعه ظرفیت تولید پتروشیمی داریم بناشده این مبلغ را به 40 میلیارد دلاربرسانیم.

وی اضافه کرد: برخی دوستان می گویند وزارت نفت در صادرات گاز کاری نکرده است وقتی ما در مصرف گاز داخلی مشکلاتی داشتیم چه توقعی بود که صادرات داشته باشیم؟ الان که برداشت از پارس جنوبی را آغاز کرده ایم حتما تا دوسال آینده ظرفیت تولید مان بیشتر شده و می توانیم صادرات این محصول رانیز در دستور کار قرار دهیم. باید ظرفیت تولید ما به 70 میلیارد متر مکعب برسد.

زنگنه با اشاره به گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها در دولت یازدهم اظهار کرد: از اول تاریخ تا شروع این دولت، 14 هزار روستا گازرسانی شده بود اما در این سه سال به 9 هزار روستا گازرسانی شد و 5 هزار روستا نیز در دست اجرا است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به معیشت نیروهای نفت، گفت: ما به نفت، اجازه دادیم که در عین حال که بنگاه اقتصادی است، دولتی بماند؛ من در سال 84 که وزارت نفت را ترک کردم، این وزارتخانه 120 هزار نیرو داشت و در سال 92 که بازگشتم، با وجود واگذاری پتروشیمی ها و کم شدن کار، اما وزارت نفت 220 هزار نیرو داشت؛ نیروهای قراردادی نفت وضعیت زندگی نامساعدی دارند و باید برای حل مشکلات آنها کمک کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت بیان داشت: افزایش تولید صادرات نفت، با مجموع سیاست های نظام انطباق دارد و در سال 79 مقام معظم رهبری افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود را ابلاغ کردند.

زنگنه با اشاره به طرح موضوع باشگاه نفت و نیرو در جلسه رای اعتماد خود، تصریح کرد: چهار سال است وزیر نفت هستم و صدها هزار میلیارد پول از زیر دست من خارج شده است اما آقای ابطحی به باشگاه نفت و نیرو چسبیده اند؛ باشگاه نفت و نیرو یک موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی است که در سال 91 توسط من و یکسری از دوستانمان ثبت شد؛ در آن سال در خواب هم نمی دیدیم که یک کسی مثل آقای روحانی در انتخابات پیروز شود و ما مجددا وزیر شویم.

وی ادامه داد: ما در باشگاه نفت و نیرو، یک عده را که در این حوزه تجربه داشتند و جمعشان به 200 نفر نمی رسید را دور هم جمع کردیم و ماهی یک بار، در آن سخنرانی برقرار کردیم؛ این موسسه با حق عضویت اعضا اداره می شود و پولی از دولت نمی گیرد؛ همچنین من در آنجا صرفا عضو هیات موسس هستم.

زنگنه گفت: اگر این امر خلاف قانون است؛ شما که 4 سال پیش می دانستید، آن را به قوه قضائیه و کمیسیون اصل 90 اعلام می کردید؛ اینکه امروز آن را به صورت یک کشف جدید مطرح می کنید، جای تعجب است؛ باشگاه نفت و نیرو چه تاثیری در سیاست گذاری نفت دارد؟ من علت نگرانی برخی دوستان را درک نمی کنم؛ مقرر کرده ایم که اموال این باشگاه در صورت انحلال با اجازه ولی فقیه به یک نهاد دانشگاهی تعلق گیرد.

وی با اشاره به فسخ قرارداد آزادگان گفت: طرف قرارداد وظایفش را انجام نمی داد و ما آن را قطع کردیم و کار را در آنجا شروع کردیم و تولیداتمان نیز افزایش یافت.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: گفته شد که 50 میلیارد دلار وام بی بهره به نفت داده اند! کجا وام بی بهره داده اند؟ این نزدیک 30 میلیارد دلار بود که به 50 و اندی میلیارد دلار تبدیل شده است؛ مگر بانک مرکزی به کسی وام بی بهره می دهد؟

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: من دست آقای ظریف را به خاطر خدماتی که به کشور کردند، می بوسم؛ ایشان دست ما را باز کرد و ما را از ته چاه درآورد تا ما بتوانیم تولید کنیم؛ اما دشمن برنامه فریز تولید ایران را داشت که من ایستادم؛ همانجا عده ای گفتند زنگنه می خواهد ارزان فروشی کند؛ اما من گفتم گردنم را هم بزنند حاضر نیستم از سهم ایران در بازار جهانی بگذرم؛ و سهممان را پس گرفتیم و این برای جمهوری اسلامی ایران افتخار بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *