موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «فرهنگ و ارشاد اسلامی» چه گفتند؟/ صالحی چه گفت؟

14:46 - 28 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۴۹۴
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر پیشنهادی «فرهنگ و ارشاد اسلامی» سیزدهمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «فرهنگ و ارشاد اسلامی» چه گفتند؟/ صالحی چه گفت؟به گزارش گروه سیاسی ، عباس صالحی وزیر پیشنهادی «فرهنگ و ارشاد اسلامی» سیزدهمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

عدم ارائه برنامه در حوزه اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد
خدیجه ربیعی در نشست علنی امروز (شنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: دکتر صالحی شخصیتی متدین و بزرگوار هستند که ارتباط خوبی با بخش فرهنگ جامعه و علمای عظام دارند و این خصایص ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تصدی بر وزارت حساس و مهم فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سختی کار در حوزه فرهنگ از تعدد تعاریف ارائه شده توسط جامعه شناسان که به بیش از 500 تعریف می‌رسد کاملا مشخص است چرا که فرهنگ شاخصه‌ اصلی تمدن است و دشواری فعالیت در این حوزه برای نظام اسلامی ایران دوچندان است، تأکیدات پیشوایان دین و بزرگان نظام کاملاً موید این مطلب است. بر این اساس حساسیت مسئولت فردی که تصدی این وزارتخانه را قرار است عهده دار شود از سایر وزرا بسیار بیشتر است.

ربیعی با بیان اینکه برنامه ارائه شده عباس صالحی را بررسی کرده است به دلایل مخالفت خود اشاره کرد و افزود: مخالفت من ناشی از بررسی نتایج حاصل از بررسی است.

وی خطاب به عباس صالحی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شما به خوبی به چالش‌های حوزه فرهنگ اشاره کرده‌اید اما در برنامه خود راهکارهای عملی ارائه نداده‌اید، مشکلات عرصه فرهنگ به دلیل تعدد دستگاه‌ها بسیار است اما شما مشخص نکرده‌اید برنامه ارائه شده می‌تواند قانون را حاکم کند به طوری که دستگاه‌های موازی بر امور تأثیر نگذارد و اگر دستگاهی با سیاست‌های وزارتخانه مخالفت کرد برخورد شما چه خواهد بود؟

وی ادامه داد: آقای صالحی به این موضوع که دستگاه‌های فرهنگی به چه شکل می‌خواهند به هم افزایی برسند تا سبب تعدد تصمیم‌گیری در عرصه فرهنگ نشود، با توجه به اینکه دکتر صالحی ارتباط بسیار مناسبی با علمای عظام بخش فرهنگی جامعه دارد اما اشاره نکردند چگونه می‌خواهد سبک زندگی اسلامی ایرانی را در سطوح مختلف جامعه پیاده کند.

عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شأن نظام نیست، گفت: با توجه به اقتدار کشور ایران انتظار بود آقای دکتر صالحی در بخش فرهنگی ، حداقل میان کشورهای فارسی زبان و اسلامی ساز و کارهای عملیاتی ارائه می‌داد تا مظاهر فرهنگی ما را کشورهای دیگر به نام خود مصادره نکنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در برنامه ارائه شده توسط آقای صالحی در بخش وظایف عمومی وزارتخانه حدود 40 درصد خلاء وجود دارد ضمن آن که در بخش سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری 49 درصد خلاء دیده می‌شود آن هم در مباحث مهمی همچون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با توجه به تأکیدات رهبری است.

ربیعی خطاب به وزیر پیشنهادی فرهنگ با بیان اینکه برنامه شما در حوزه اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد چیست؟ تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان در پیچ و خم اخذ مجوز از وزارت فرهنگ، فرصت‌های رقابت‌های بین‌المللی در عرصه فناوری‌های دارای زمینه فرهنگی را از دست می‌دهد چرا که شما برنامه و ساز و کار عملیاتی ارائه نداده‌اید.

وی در این خصوص خطاب به عباس صالحی ادامه داد: در حمایت از مجوزهای ارائه شده به شرکت‌های توزیع‌کننده‌ محتوا و نظارت و ساماندهی توزیع‌کنندگان فاقد مجوز چه ساز و کاری دارید، سیاست‌های کلی توزیع ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مسئله بسیار مهمی است که جنابعالی در این خصوص برنامه‌ای ارائه نداده‌اید و علیرغم تأکیدات رهبری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که فرمودند؛" تمام قوا باید در این مهم اهتمام بورزند" نیز برنامه‌ای در سیاست‌های کلی مبارزه با ومواد مخدر ارائه نشده است در حالی که موثرترین راه برای پیشگیری با آسیب‌های اجتماعی و بسترسازی از طریق حوزه فرهنگ است.

عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه در شرح وظایف قانونی وزارتخانه منطبق با برنامه ششم 50 درصد خلاء وجود دارد و 43 درصد خلاء برنامه مرتبط به قانون احکام دائمی آن هم در مقوله مهمی به نام عدالت فرهنگی است، اضافه کرد: آقای دکترصالحی به عنوان یک شخصیت ارزشی در خصوص مقوله مهم ترویج و تقویت فرهنگ و جهاد و شهادت و تجارب حاصل از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز برنامه‌ای ارائه نکرده‌اید، با توجه به اینکه شما متولی بخش کتاب و کتابخوانی هستید در برنامه ارائه شده به مقوله بسترسازی جهت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته که از الزامات برنامه ششم توسعه است، برنامه و ساز و کار عملیاتی ارائه نداده‌اید.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی یکی از دغدغه‌های جامعه هنری را عدم توجه کافی به هنرهای نمایشی همچون تئاتر و موسیقی و مراسم آیینی خواند و گفت: این هنرها می‌توانند هنرمندان برجسته‌ای را تربیت کند، درخشش جامعه هنری فضای عمومی جامعه را درخشان می‌کند، همچنین از شما انتظار دارم ان‌شاء ‌الله در توضیحات خود دیدگاه خود را درباره مرجعیت فرهنگی و هویت فرهنگی به طور دقیق بیان کنید.

سید عباس صالحی روابط منحصر به فردی با علما دارد
سیده فاطمه ذوالقدر در نشست علنی امروز (شنبه، 28 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: یاد و خاطره امام و شهیدان را گرامی می داریم که آرامش امروز نتیجه ایثارگری آن ها است همچنین گرامی می داریم ایام بازگشت آزادگان و گرامی می داریم یاد آیت الله هاشمی هم سنگر مقام معظم رهبری و با توجه به بررسی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از سید مرتضی آوینی یاد می کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگ سنگ بنای اعتلای جامعه است و میراث نسل امروز برای فردا انتخاب متولیان این میراث حساس است از این رو معرفی شایسته سید عباس صالحی به فال نیک می گیریم.

ذوالقدر متذکر شد: می دانیم که راهکار فرهنگی بهره گیری از منطق، استدلال، موعظه و جدال نیکو است ما در این حوزه نیاز داریم که وزیر و مدیر اهل فرهنگ باشد که این ویژگی ها در شخصیت دکتر صالحی با توجه به سوابق وجود دارد.

وی افزود: حوزه فرهنگ جز با گفت و گو و مدارا قابل مدیریت نیست، با نگاه به گذشته به این نتیجه می رسیم که وزارت فرهنگ مرز میان حوزه های دین و فرهنگ است و وزیری می خواهد که در مرز امور فرهنگی و هنری بتواند با دستورات متعالی دین اسلام موفقیت بیشتری در فرهنگ با استفاده از ظرفیت های آن ایجاد کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دشمنان نظام در تلاش اند تا میان گذشته و حال، اسلامیت و جمهوریت و دین و زندگی اختلاف ایجاد کنند، ما برای مقابله با این دسیسه دشمنان نیاز به شخصیتی مانند صالحی داریم که روابط منحصر به فردی با علما دارد و می توانند به مثابه پلی میان مطالبات علما، مردم و اصحاب فرهنگ و هنر باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهم ترین مسئله در موضوع فرهنگ، گفت و گو، تعامل و اعتدال است لذا فردی را می خواهیم که با نفوذ کلام اصول را قبول داشته باشد.

ذوالقدر متذکر شد: دکتر صالحی در تجربه 4 ساله معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نشان داده است که می تواند نقش واسط را برعهده گیرد، وی در برنامه خود گام اول را برای تغییر وضع موجود قرار داده است و بهره گیری از بخش خصوصی جهت برون رفت از وضع موجود برشمرده اند.

وی افزود: در برنامه وزیر پیشنهادی بر این مهم تأکید شده است که نباید نگاه کلان نگر به موضوعات داشت بلکه با رویکردی جزئی نگر مناسب از ظرفیت های موجود در تحقق برنامه ها، به عنوان شاه کلید راهبردی موضوع فرهنگ را مورد بررسی قرار داد زیرا فرهنگ مرکز فرصت آفرینی و اعتلای جامعه است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه وزیر پیشنهادی به موضوع برون سپاری توجه شده و نظارت جامع بر بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده که نشان از با تجربه بودن سید عباس صالحی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای صالحی وزیری انتقادپذیر خواهد بود که یکه تازی در او دیده نمی شود و یک وزیر غیرسیاسی و جناحی است که دارای دغدغه فرهنگی است که با تاکید بر تعامل و گفت و گو با علما و اصحاب فرهنگ و هنر نیز ارتباط بسیار خوبی دارد.

ذوالقدر تأکید کرد: امیدوارم با رأی حداکثری نمایندگان سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شود و شاهد خدمت گذاری به فرهنگ اسلامی و ایران باشیم و در کنار آن نیز از توانمندی زنان استفاده شود و شاهد حضور زنان، جوانان در فرهنگ و پست های مدیریتی این وزاتخانه باشیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ می تواند زمینه ساز حرکت فرهنگی در کشور باشد
علیرضا ابراهیمی در نشست علنی امروز (شنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تناسب موقعیتی و شخصیت صالحی با پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همگرایی ایشان با برنامه های دولت از جمله نکات قابل توجه این وزیر پیشنهادی است.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و ارشاد به کسی نیاز نداریم که فقط مدیر باشد، خود او هم باید اهل علم و فرهنگ باشد، در غیراینصورت هیچ کدام از چالش ها و تنش های فرهنگ و مدیریت فرهنگی کشور بر طرف نمی شود.

وی با بیان اینکه عرصه فرهنگ جز با گفت و گو و مدارا قابل مدیریت نیست، گفت: شما کمتر از گل به یک هنرمند بگو خواهید دید که چطور پژمرده می شود و از دست می رود. خوشبختانه ما مدیران زیادی داشتیم و هر کدام با دلسوزی ها و زحمت هایی که کشیدند به سطوحی از موفقیت رسیدند اما خوب که نگاه می کنیم متوجه می شویم که چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرز امور فرهنگی و هنری با دستورات متعالی دین مبین اسلام واقع شده نیاز به شخصیت چند وجهی و روشنفکر دینی داریم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: این فرد باید هم با اصول مسلم شرع و احکام اسلامی و هم خودش اهل فرهنگ باشد و هم اندیشه جدید داشته باشد و بتواند با اهل فرهنگ و هنر به گفت و گو بنشیند و بین این دو حوزه آشتی و هم افزایی ایجاد کند، صالحی یک روشنفکر تمام عیار دینی است و امروز جمهوری اسلامی به چنین شخصیت هایی نیاز دارد تا بتواند گسست های که به طور طبیعی در جامعه به وجود آمده است را ترمیم کند.

ابراهیمی تصریح کرد: امروز همه دشمنان جمهوری اسلامی تلاش می کنند میان گذشته و امروز و میان جمهوریت و اسلامیت نظام و میان دین و زندگی روزمره ما فاصله بیندازند، ما برای مقابله با این طرح ها نیاز به افرادی چون سیدعباس صالحی نیاز داریم.

وی خطاب به مخالفین وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید نگاه سیاسی و حزبی داشته باشیم، تجربه های این چهاردهه نشان داده است که مدیرانی که پا در یکی از دو عرصه نداشتند موفقیت چندانی نداشته اند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حتی ممکن است وزیری پیشنهاد شود که ادعا کند می تواند میدان فرهنگ و ارشاد اسلامی را با اتکا به روش های مدیریتی محض و بدون در نظر گرفتن دو حوزه مدیریت کند، یا حتی یکی بگوید من اهل فرهنگ و هنر هستم و به سنتی فرهنگی و دینی کار ندارد و از طرف دیگر متخصص دینی محض معرفی شود.

ابراهیمی تاکید کرد: همه این گزینه ها را آزموده ایم، اما مسئله ما به خصوص در شرایط امروزی، گفت و گو و تعامل است، کسی می خواهیم که نفوذ کلام چند جانبه داشته باشد، خودش اصول را قبول داشته باشد و بتواند بقبولاند، مسائل فرهنگ را بفهمند و بتواند بفهماند، خودش بتواند اقتضایات فرهنگ را بشناسند و بشناساند.

وی گفت: دیپلماسی داشته باشد و بتواند اصول را به زبان امروزی برگرداند و ظرفیت ها و خلاقیت های زبان امروزی را پاسداری کند، جامعه امروزی، جامعه ایرانی توسعه یافته متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی وانقلابی با تکیه بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان ها و بهره مندی از امنیت اجتماعی و قضایی، حمایت از نویسندگان و ادبا، هنرمندان و معرفی و بزرگداشت علما و شخصیت های فرهنگی جهان اسلام و حمایت از تشکل های صنفی و حرفه ای را می توان در برنامه های پیشنهادی صالحی دید.

این نماینده مجلس در خصوص کارهای اجرایی صالحی عنوان کرد: صالحی واگذاری بخش های اجرایی نمایشگاه کتاب را با موفقیت پشت سر گذاشته است که می تواند به الگوی واقعی واگذاری مطرح شود، امروز نیاز به چنین فردی در این حوزه ها داریم، نمایشگاه بین المللی کتاب به عنوان نماد پر اهمیت پیش از ورود صالحی هم از نظر مکانی و هم از نظر اجرایی مبتلا به مسائلی بود که از ارزش آن می کاست.

ابراهیمی تاکید کرد: صالحی توانست با همان روحیه کارآمدی صالح اما آرام و ریشه ای امور اجرایی نمایشگاه را به اهالی نشر و کتاب واگذارد کند، از آنجایی که این واگذاری سالم و روان بود هیچ مشکلی پیدا نکرد و کسی هم متوجه اصل و اهمیت آن نشد.

وی ادامه داد: صالحی کار خوبی را در زمینه تمرکززدایی و سپردن امور استان ها وشهرستان به خودشان، شروع کرده است که کمتر در جایی دیده و گفته شده است. به برکت اجرای طرح هایی دراین زمینه شاهد بروز مدیران و کارشناسانی هستیم که با خودآگاهی محلی وارد کار سیاست گذاری و اجرا شده اند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمیسیون صالحی را فردی کاردان در حوزه فرهنگ می داند، اظهار داشت: امیدواریم که صالحی با رای شما نمایندگان بتواند با سابقه چهارسال معاونت فرهنگی در حوزه فرهنگ و ارشاد بتواند زمینه ساز حرکت فرهنگی در ایران شود.

صالحی معتقد به کاهش تصدی گری دولتی است
سید علی ادیانی در نشست علنی امروز (شنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه چرا سید عباس صالحی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلح می دانم باید در این رابطه بگویم که با تمام احترام برای نظر نمایندگان مخالف، بنده ادله ای محکم برای نفی صلاحیت صالحی نمی بینم.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس ماده 206 آیین نامه داخلی باید برنامه وزرا تحلیل شود، این در حالی است که عملکردهای سابق نقد می شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارتخانه پرمخاطره است، البته یک وزارت صددرصد حاکمیتی است و با وجود اینکه وزیر جزئی از اعضای هیات وزیران محسوب می شود ولی یک رویکرد حاکمیتی باید داشته باشد.

ادیانی تصریح کرد: باید کسی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شود که اعتماد عمومی به وی وجود داشته باشد تا بتواند زنجیره ها را به هم وصل کند و زاویه نگاه و مبانی فکری وزیر باید در چارچوب مبانی اسلامی و انسانی باشد و قطعاً نباید مبانی فکری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خدای ناکرده در چارچوب اباهه گری، سکولاریسم، فرجه گری، غرب زدگی و خدای ناکرده وادادگی نسبت به مولفه های عمیق فرهنگی و ارشاد اسلامی باشد.

وی ادامه داد: درخصوص موضوعات مذکور همه اجماع داریم. صلاحیت علمی و مبانی فکری نسبت به مقوله های فرهنگ و هنر در چارچوب باورها، ارزش های دینی و ملی ما است. مدارک علمی و تخصصی صالحی ذوالوجهین است. اینکه تحصیلکرده حوزه باشد فبه المراد و المطلوب.

ادیانی با بیان اینکه دانش و کارآمدی برای تصدی وزارت لازم است، گفت: مدرک علمی صالحی ذوالوجهین است و ایشان 10 سال سابقه تحصیل در درس خارج فقه و اصول دارد و در حوزه تدریس به عنوان مدرس دروس حوزوی وسائل و مکاسب را تدریس کرده، آنان که به ادبیات حوزوی آشنا هستند می دانند که این رده، رده قابل تأملی است و علاوه بر این موضوعات دارای عالی ترین درجه دانشگاهی هستند و دارای دکترای کلام اسلامی در گرایش فلسفه دین است.

وی ادامه داد: کسی که مبانی دین و مبانی فرهنگ اسلامی و اندیشه دینی و اسلامی را نداند قطعاً نمی تواند درمانگر و طبیب حاذق در این حوزه شود. صالحی از سوابق اجرایی و مدیریتی خوبی نیز برخوردار است.

ادیانی با بیان اینکه دستگاه های فرهنگی در کشور دارای تکثر و تنوع عجیبی در کشور است، افزود: صالحی در اکثر نهادهای تصمیم ساز فرهنگ و هنر کشور عضو اصلی بوده و عضو کمیسیون فرهنگی در شورای عالی امنیت کشور، عضو شورای فرهنگ عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شناخت کامل و جامعی نسبت به حوزه تبلیغات اسلامی دارد و عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنس صالحی از جنس فرهنگ و هنر است، تصریح کرد: صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و قلم و قدم و حضورش در چارچوب فرهنگ و هنر بوده و به یقین می گویم اغلب وزرای قبل از ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بعد از انقلاب سوابق متجانس با جنس فرهنگ و ارشاد اسلامی را نداشتند.

وی افزود: در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به انسان عمیق و معتمد دستگاه ها و نهادها نیازمندیم. صالحی ثابت کرده مورد اعتماد اصحاب فرهنگ و هنر، علما، رئیس دولت است و سابقه وی بیانگر این است که صالحی می تواند شخص قابل اتکایی باشد تا به رتق و فتق امور فرهنگ بپردازد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: صالحی قویاً در حوزه مدیریت معتقد به برون سپاری است و مایل به این است که تصدی گری به حداقل کاهش یابد و برنامه های وی منطبق با اسناد بالادستی نظام است و از افراط و تفریط به دور است و برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صالح است.

صالحی نگرش روشن و مبنای تئوریک و نظری خوبی به مسائل فرهنگی کشور دارد
جمشید جعفرپور در نشست علنی امروز (شنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حدوداً 4 دهه قبل در این کشور انقلاب فرهنگی با نام خدا شکل گرفت که هدف آن تغییر فرهنگ حاکم از فرهنگ طاغوتی به فرهنگ توحیدی و اسلامی و حاکمیت مناسبات اسلامی و انسانی بود.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در بازنگری راه طی شده و مسیر پیش رو سودمندانه باید تأکید کرد که علیرغم بهای سنگینی که از فداکاری و ایثارگری ملت پرداخت شده دستاوردها کمتر از انتظار است که هرچند امروز در مقام آسیب‌شناسی تفصیلی و بیان چرایی این واقعیت‌های تلخ نیستیم اما باید اجمالا اعتراف کرد که سیاست‌زدگی مفرط بر شئون فردی و اجتماعی کشور حاکم شده و بختک سیاست خود را بر فرهنگ سیطره داده است.

وی با بیان اینکه برای مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند فردی بوده که فارغ از هیاهوها و حاشیه‌های سیاسی به تدبیر مأموریت‌های متنوع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بپردازد، ادامه داد: این مأموریت‌ها اعم از قرآن، کتاب، مطبوعات، سینما، تئاتر و انواع و اقسام فعالیت‌های دیگر در حوزه این وزارتخانه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عباس صالحی فرزند فرهنگ است، اظهار داشت: صالحی سوابقی دارد که ما را در رأی اعتماد به او کمک می‌کند، سابقه طولانی صالحی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، فعالیت‌های طولانی به عنوان یک فرهنگ‌ور، حضور در مناصب و مراجعی که فرهنگ‌سازی و سیاست سازی کرده، حضور در کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای معاونان و شورای برنامه ریزی وزارتخانه و حضور 4 ساله در سمت معاونت فرهنگی به عنوان مهمترین معاونت وزارتخانه، زاده خانواده روحانیت و فقاهت، آگاه به مسائل اسلامی و تخصصی فرهنگی و مشورت‌پذیری ویژگی‌هایی بوده که در وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و ما را به این نقطه می‌رساند که با رأی بالا برای حضور صالحی در سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش مثبت نشان دهیم.

جعفرپور با بیان اینکه صالحی به گفت وگو و تعامل اعتقاد جدی دارد، افزود: امروز گمشده کشور در حوزه فرهنگ، گفت وگو است البته در حوزه سیاست نیز گفت‌وگو بوده و آنچه که در خانواده انقلاب و بین فرزندان امام و رهبری کم داریم گفت‌وگو است و متأسفانه بین گروه‌ها و جناح‌ها گفت‌وگو صورت نمی‌گیرد و گفت‌وگو در خانواده انقلاب کم است و زمانی که گفت‌وگو کم باشد ناچار به حدس زدن درباره دیگران هستیم و از دیگران غولی ساخته و به صورت گسترده به این غول‌ها حمله می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در مناصب و بحث‌های فرهنگی، بیانیه سیاسی قرائت می‌کنیم اما صالحی این ویژگی را دارد که اهل تعامل و گفت وگو بوده و می‌تواند پلی بین تولید‌کننده محتواهای فرهنگی و غنی اسلامی یعنی حوزه‌های علمیه و فرآوری‌کنندگان حوزه‌های غنی اسلامی یعنی هنرمندان باشد و اسباب گفت‌وگو را بین این دو گروه فراهم کند.

وی با بیان اینکه صالحی در موضوعات اختلاف فرهنگی حاشیه‌سازی نمی‌کند، اظهار کرد: این درد کشور در حوزه فرهنگ بوده که به جای گفت‌وگو به صحنه مچ‌اندازی و وزن‌کشی گروه‌های سیاسی بدل کنیم در حالی که فرهنگ صحنه هماوردی سیاسی نبوده و مسائل فرهنگی را باید با روش‌های فرهنگی حل و فصل کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: سوابق کاری و کارهای بزرگ ایشان دال بر این بوده که می‌توان به صالحی اعتماد کرد و کار بزرگ انتقال نمایشگاه از مصلی و نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب بدون سر و صدا انجام شد.

جعفرپور با بیان اینکه واگذاری برگزاری نمایشگاه به اهل نشر کار بزرگی بوده که توان مدیریتی صالحی را نشان می‌دهد، گفت: حذف بن نقدی و کاهش فسادهایی که در این زمینه وجود داشته، حمایت از کتابفروشی‌ها و وام توسعه که صالحی به دنبال آن بوده، تمرکززدایی، توجه به استان‌ها و مناطق محروم از جمله فعالیت‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: از جمله برنامه‌هایی که صالحی به آن توجه کرده شامل توجه به مناطق مختلف کشور و مدیران آنها بوده که سبب شده رشدی در مدیران کشور برای پیمودن پله‌های بعدی ایجاد شود، همچنین عیدانه کتاب جزء سوابقی بوده که در کارنامه صالحی وجود دارد.

وی با بیان اینکه صالحی نگرش روشن و مبنای تئوریک و نظری خوبی به مسائل فرهنگی کشور دارد، ادامه داد: صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی اسلامی جزو 3 برنامه مهمی بوده که صالحی جزء برنامه‌های خود ذکر کرده و جزء جنبه‌های مهمی بوده که وزارت ارشاد باید تعقیب کند و صالحی این موضوع را در برنامه خود قرار داده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از آفرینش های فرهنگی و هنری جزء برنامه‌های دیگر وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم فرهنگ رشد کند باید به اقتصاد هنر توجه کرد که برنامه‌های صالحی در این زمینه با حمایت مکفی مجلس و دولت می‌تواند به تولید و آفرینش‌های فرهنگی و هنری منجر شود.

جعفرپور با اشاره به اینکه نقش پیشتازی و الهام‌بخشی فرهنگ ایران در منطقه و جهان از جمله برنامه‌های صالحی بوده است، افزود: 46 برنامه‌ای که وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرده نشان می‌دهد که با برنامه وارد این حوزه شده و رأی اعتمادی که نمایندگان با حجم بالا به صالحی می‌دهند منوط به اهداف و برنامه‌هایی بوده که اعلام کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای کمیسیون فرهنگی به صورت عام به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی رأی مثبت می‌دهند، ادامه داد: توقع مجلس و کمیسیون فرهنگی این بوده که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و منویات ایشان در حوزه فرهنگ سرلوحه کار قرار گیرد و پیگیری پیوست فرهنگی باید در اولویت قرار گرفته و دولت و سازمان مدیریت به آن توجه جدی کنند.

دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم گذشته است
سید عباس صاحی وزیر پیشنهادی فر هنگ و ارشاد اسلامی در نشست علنی امروز (شنبه 28 مردادماه)، با گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان انقلاب اسلامی، گفت: از شهدای 15 خرداد تا شهیدان مجلس شورای اسلامی و شهید عزیز محسن حججی سپاسگزارم و از حسن اعتماد ریاست محترم جمهوری ایران در معرفی بنده به نمایندگان ملت و عرصه هنر و فرهنگ به عنوان خادم کوچک فرهنگ و هنر ایران زمین تشکر می کنم و از مجلس شورای اسلامی که در فرصت گذاری ها در کمیسیون ها و فراکسیون ها و امروز در صحن علنی به حوزه فرهنگ و هنر یاری رساندند، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: سپاس ویژه دارم از مخالفان خودم در این مجلس و همچنین موافقان عزیز که فرصت گفت و گو را به عنوان راه حل اصلی فرهنگی و اجتماعی کشور میسر کردند و برخود لازم می دانم تشکر کنم از سکان داران پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم جناب آقای دکتر جنتی که 3 سال مسئولیت وزارت را برعهده داشتند و جناب دکتر صالحی امیری و همه همکاران فرهیخته خودم، معاونان، رؤسای سازمان ها، مدیران ستادی و استانی و همه کارشناسان و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به بنده به عنوان عضو کوچکی از میان آنان امروز در خدمت شما هستم.

صالحی افزود: همه می دانید و می دانیم که جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی که در چهارراه تاریخی و حلقه وصل شرق و غرب عالم بوده است، مفاخر فرهنگی خودش را و آثار فرهنگی و هنری خودش را به جهان عرضه کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است، ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ جهان بوده است، ایران سهم بسزایی در شاعرانه کردن جهان بشری داشته است و فرهنگ و هنر ایرانی هویت ایران است و همچنین جامعه ایرانی با دین مداری، توحیدگرایی، معنویت گرایی و اخلاق گرایی هزاران سال زیسته است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ورود اسلام این شعله گدازنده معنویت و دین را در جامعه ایرانی پرفروغ تر کرده است و همچنین مهر اهل بیت(ع) بر جان و پاک این سرزمین نقش بسته است.

وی ادامه داد: تاروپود ایران را مهر اهل بیت فراگرفته است، با این مقدمات می توان گفت گوهر هویت ایرانی 3 چیز است؛ فرهنگ، هنر و ادب و دوم دین مداری توحیدی و اخلاق و معنویت و سوم مهر و معرفت اهل بیت(ع) و همه اقوام زیستن و هم اکنون می زیستن با این 3 ضلع پیوند دارند.

صالحی افزود: و هر برنامه اجتماعی برای ایران اگر با این 3 ضلع که گوهر ایرانی است نسبت برقرار نکند، ناکارآمد و معلق خواهد بود و طبیعتا برنامه فرهنگی دولت دوازدهم از این نگاه برخوردار است که با این 3 ضلع ارتباط پیوسته ای داشته باشد و صد البته با شرایط ایران و جهان و حتی آینده نگری نسبت به آنچه اتفاق خواهد افتاد پیوند محکم، وسیع و مطمئنی پیدا کند.

وی ادامه داد: قبل از ورود به برنامه های دولت دوازدهم اشاره ای کنم به چند رویکردی که در دولت یازدهم اتفاق افتاد، گسترش اعتمادسازی ها میان اصحاب فرهنگ و هنر با دولت و وزارت و گسترش کیفی و کمی پاره ای از محصولات فرهنگی، بهبود نسبی اقتصاد هنر در برخی از حوزه ها، تقویت نقش نهادهای صنفی و واگذاری برخی از امور به صنوف و شفافیت بیشتر در حمایت ها؛ اما در برنامه دولت دوازدهم که خدمت شما نمایندگان مجلس و عموم اصحاب فرهنگ و هنر عرضه می کنم، نکاتی را بیان می کنم.

صالحی افزود: عزیزان من قبل از اینکه به برنامه ها بپردازم معرفی از خود و روش مدیریتی خودم در وزارتخانه داشته باشم، روشی که در 4 سال گذشته در معاونت فرهنگی دنبال کرده ام و نکته اول اعتقاد عمیق به 4 اصل اساسی دین، نظام اسلامی، انقلاب و رهبری و قانون و اخلاق و این 4 اصل 4 اصل مبنایی مدیریت در حوزه وزارت ارشاد خواهد بود.

وی ادامه داد: دوم شفافیت در تمام مراحل تصمیم گیری و اجرا است، دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم گذشته است به طوریکه معتقد به مشارکت جمعی، گفت وگو محور با اصحاب رسانه هستیم و نکته سوم واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت های نهادهای صنفی است همان طوری که موافقان عزیز اشاره کردند در دوره 4 ساله معاونت فرهنگی با نگاه جدی این مسیر را تعقیب کردم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حوزه فرهنگ حوزه فعالیت های عمومی اهالی فرهنگ در بخش های خصوصی و نهادهای صنفی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه اصل چهارم برنامه بنده تمرکززدایی جغرافیایی است افزود: با تمام جان معتقدم که خلاقیت های ایرانی در همه ایران وجود دارد با همه اقوام، مذاهب، ادیان و سلیقه ها که هم در سیاست گذاری و هم برنامه ریزی و هم در اجرا باید پهنه جامعه فرهنگی ایران را 80 میلیون و بیش از 30 استان دید که بنده در دوره معاونت فرهنگی این مسیر را پیموده ام و در سال 95، 65 درصد منابع مدیریت فرهنگی عیناً در استان ها و غیر از تهران مصرف شد.

صالحی خاطرنشان کرد: در حوزه برنامه ها باید بگویم که برنامه بنده، متکی به اسناد بالادستی برنامه فرهنگی دولت برنامه ششم توسعه است و شاید حجم برنامه ها موجب این نشده باشد که همه وضوح کامل بیابند اما تمامی اسناد بالادستی مورد مطالعه دقیق قرار گرفته است.

وی افزود: برنامه بنده 3 هدف دارد که شامل صیانت و تعالی هویت حمایت از محصولات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی در محور فرهنگ و هنر که این سه هدف 7 عرصه را در بر می گیرد. هنر و ادبیات، مناسبات اقوام، صنایع فرهنگی، مصرف فرهنگی، مناسبات ادیان و مذاهب و موارد دیگر که با بررسی چالش های فراوان و فرصت های در حوزه فرهنگ و هنر به 14 مسئله رسیدیم که این 14 مسئله به 46 برنامه تبدیل شد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 8 حوزه کاری دارد که از نمایندگان مجلس می خواهم که این تنوع کاری را با دقت بیشتر ملاحظه کنند که حوزه اول به حوزه دین مربوط می شود و در این حوزه قرآن و عترت، حج و زیارت، مساجد، اوقاف و امور خیریه قرار دارد.

وی افزود: حوزه دوم کاری وزارت فرهنگ و ارشاد به حوزه فرهنگ باز می گردد که شامل ادبیات، نشر کتاب، کتابخانه های عمومی و صنعت چاپ است همچنین حوزه سوم حوزه هنر است که شامل هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی است. حوزه چهارم نیز حوزه سینما، حوزه پنجم حوزه رسانه اعم از مکتوب و غیر مکتوب، حوزه ششم حوزه محتوای فضای مجازی و بازی های رایانه ای و حوزه دیگر حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری خارج از کشور و حوزه آموزش ها و پژوهش های فرهنگی است.

صالحی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان کسی که خادم اهل فرهنگ و هنر معرفی شده ام در این حوزه های 8 گانه می توانم مدعی تخصص باشم و در بخشی از آنها آشنایی های نه چندان اندک دارم در حوزه هنر در حیطه های مختلفش تعلق خاطر، انس وجودی و ارتباط کاری ام اندک نبوده بلکه به طور پیوسته با اهالی هنر محشور و مأنوس بوده ام و دغدغه های آنها را می دانم و تلاش می کنم اهالی هنر همچنان اهالی فرهنگ در صدر بنشینند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در برنامه های چندگانه تدوین شده برای وزارت فرهنگ و ارشاد چند بسته برنامه ای وجود دارد افزود: بسته اول شامل بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر می باشد که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شده است چرا که معتقدم فرهنگ هم حلقه ورود اقتصاد مقاومتی و هم ضلع جدی آن است و اگر اقتصاد مقاومتی را به دانش بنیانی، درون زایی و برون گرایی تعریف می کنیم در حوزه فرهنگ و هنر این اتفاق راحت تر، سریعتر با سرمایه اندک تر میسر است.

وی تاکید کرد: برنامه من در ارتباط با بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر در سه شاخه پیشنهادی روشنی دارم در حوزه مانع زدایی، تمرکز زدایی دولتی و جغرافیایی در حوزه فرهنگ و هنر به عنوان یک مانع دیده شده و پیشنهادهایی برای رفع آن در نظر گرفته شده است همچنین تسهیل قانونی و ساختاری تولید وعرضه خلاقیت های هنری و در حوزه زیرساختی اتفاقات متعددی پیشنهاد شده است که تقویت بنگاه های مالی و اعتباری در حوزه فرهنگ و هنر ایران، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی به عنوان قدرت سازی برای اشتغال و تولید و توسعه زیرساخت های تولید و فروش محصولات فرهنگی به ویژه با توجه به ظرفیت فضای مجازی و رابطه ای که بین این وزارتخانه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند برای تولید و اشتغال در فضای مجازی برقرار شود.

صالحی ادامه داد: در حوزه حمایت های اثربخش افزایش سهم فرهنگ و هنر از حمایت های مالی و معافیتی اهالی فرهنگ و هنر است همچنین پوشش مناسب تر اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات مالی، بیمه ای و حقوقی و به نظر می رسد بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی امید دور از دسترسی نیست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هویت گرایی ایرانی اسلامی متناسب با هدف یکی از نقاط جدی است افزود: اینکه ما عناصر مقاوم و پایدار هویتمان را در محصولات و نهادهای فرهنگی و هنری جدی تر بگیریم اخلاق و خانواده زبان، آداب و رسوم سنت ساز اجتماعی همچنین فرصتی را فراهم کنیم برای هویت های قومی هویت هایی که در ایران ما چنان رنگین کمان است زیرا زیبایی و ماندگاری ایران به این بوده و هست که یک رنگین کمان زیبا و کثرت در وحدت است و چنان قالی و مینیاتور ایرانی است که یکجا زیبا است و نباید تکه تکه شود و همه باید نقش و سهم خود را در این تنوع فرهنگی حفظ کرده و قدرت بخشند اقتدار و قوت تنوع فرهنگی زبانی، قومی، اقتدار ایران را در هم نمی شکند بلکه بر اقتدار فرهنگی ایران می افزاید.

وی با اشاره به بسته سوم برنامه ای خود برای این وزارتخانه تاکید کرد: این برنامه تحکیم حقوق فرهنگی است کسانی که دل نگران حقوق اهالی فرهنگ هستند که دل نگرانی مقدسی است بدانند که اهالی فرهنگ در ذیل حقوق شهروندی حق منزلت دارند حق امنیت دارند و حق هویت قومی و صنفی دارند و بسته تحکیم حقوق فرهنگی ما در این برنامه بسته ای جدی است و نه زودگذر استقرار حرفه ای نظام مالکیت فکری و معنوی و پیگیری الحاق به کنوانسیون ها با رعایت شروط لازم و مجازات های بازدارنده، سریع و جدی متخلفان متعرض به حریم مادی و معنوی اصحاب فرهنگ و هنر و شفافیت و پاسداری از مجوزهای صادر شده این ها در برنامه به تصریح آمده است.

صالحی ادامه داد: بسته چهارم برنامه دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر است. باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست، بلکه سرمایه ایران فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است. آنچه می ماند این است و آنچه می رود نفت خواهد بود.

وی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر ضرورت اساسی دارد، گفت: جامعه ای که فرهنگ مقتدر زایا و پویا داشته باشد و به جهان نشان دهد امنیتی پایدار خواهد داشت.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم گفت: ما باید تلاش کنیم که ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی عمومی تقویت کرده و با افزایش ظرفیت های حوزوی و دانشگاهی راه برای حضور در مجامع فرهنگی جهان، هموار شود.

وی با بیان اینکه باید به گفت وگوی دینی در جهان و جهان اسلام قوت ببخشیم، افزود: حضور محصولات فرهنگی ایران در بازارهای جهانی یکی از کارهایی است که باید در اولویت قرار بگیرد.

صالحی با تاکید بر اینکه باید مقدمات حضور ایرانیان خارج از کشور و همدلان انقلاب اسلامی در تعاملات دیپلماسی فرهنگی فراهم شود، تصریح کرد: برنامه ارائه شده به مجلس الزاماتی برای تحقق دارد، و ما نیز تلاش خود را برای عملیاتی شدن آن می کنیم.

وی با اشاره به الزامات عملیاتی شدن برنامه ارائه شده به مجلس گفت: ارتقای امکانات مالی و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از الزامات عملیاتی شدن برنامه های ارائه شده به مجلس است، زیرا نمی توان با بودجه و منابع انسانی حداقلی، انتظار حداکثری داشت.

صالحی تصریح کرد: باید انتظارات متکثر و گاه متعارض را در حوزه فرهنگ و هنر بهم نزدیک کنیم زیرا نمی توان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظارات متناقض داشت و به بررسی عملکرد آن پرداخت.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم افزود: باید جلوی مداخلات غیرمسئولانه، غیررسمی و نادرست در حوزه وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی قاطعانه گرفته شود، زیرا این مداخلات به اعتبار اقتدار وزارت ارشاد ضربه نمی زند، بلکه به اعتبار و اقتدار نظام و حاکمیت ضربه می زند.

وی با بیان اینکه نظام نمی پذیرد که اعتبار اجزایش تضعیف شود، ادامه داد: ارتقای نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از اقداماتی است که باید صورت بگیرد.

صالحی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه اجرا، فعالیت های فرهنگ عمومی است، گفت: این نقش را باید بشناسیم و همه به آن توجه کنیم تا شئون آن را معتبر بشناسیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با بیان اینکه لازمه پاسخگویی این است که حوزه اختیارات افزایش یابد، افزود: راه رسیدن به این اقدامات گفت وگوی اهالی فرهنگ با خود، گفت وگوی اهالی فرهنگ و هنر با کنشگران اجتماعی، اصحاب دین، اصحاب سیاست، اصحاب امنیت است.

وی ادامه داد: اهالی فرهنگ در این گفت وگوها باید دغدغه های خود را مطرح کنند و البته دغدغه های دیگر را نیز بشنوند تا در این تعامل امکان راه حل ها پدید آید.

صالحی با بیان اینکه در گفت وگوها، راه حل های ساختاری، روشی و رویکردی پدید می آید، گفت: مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر و ادب ایرانی که در حقیقت کانون مرکزی این تحرک است، لازم بوده تا ارتباط وسیعی میان اصحاب فرهنگ و هنر فرصت از میان برداشتن مشکلات را فراهم کند.

وی ادامه داد: مشارکت معاونان، روسای سازمان ها ، مدیران ستاد استانی، کارشناسان و کارکنان وزارت فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی در تحقق اهداف تعیین شده بسیار موثر است.

صالحی در پایان صحبت هایش گفت: من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه، تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی ام را در کف گذارده ام تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقای فرهنگ ایران زمین داشته باشم.

به گزارش خانه ملت وی ادامه داد: خداوندا یاری ام کن تا نگرانی های فرهنگی مقام معظم رهبری را به نوید و قوت فرهنگی بدل سازم، خداوندا توانایی ام ده تا پیمان رئیس جمهور را با اهالی فرهنگ و هنر در تحکیم حقوق فرهنگی پاس بدارم و محقق کنم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: خداوندا از تو کمک می خواهم تا دغدغه های مراجع عظام و علمای اسلام را در نظر بگیرم و برای آنها چاره بیاندیشم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *