خلاقیت‌های ایرانی را باید در میان اقوام و مذاهب و سلایق تمامی مردم استان‌ها جستجو کرد

13:27 - 28 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۴۴۱
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از بُن دندان معتقدم که خلاقیت‌های ایرانی را باید در میان اقوام و مذاهب و سلایق تمامی مردم کشورمان در تمامی استان‌ها جستجو کرد؛ هم در سیاستگذاری‌ها و هم در اجرا باید پهنه جامعه فرهنگی را ۸۰ میلیون نفر نگریست.

صالحیبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ؛ سیدعباس صالحی درجلسه امروز (شنبه ۲۸ مردادماه) صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی و اینکه در چهار راه تاریخی و حلقه وصل شرق به غرب عالم بوده است، مفاخر وآثار فرهنگی و هنری بسیاری به جهان عرضه کرده است.

وی ادامه داد: ایران سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است، ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده است و سهم بزرگی در تلطیف و شاعرانه کردن جهان بشری داشته است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ و هنر، ذات جامعه ایرانی است، اضافه کرد: جامعه ایرانی با توحید محوری و معنویت گرایی زیسته است و ورود اسلام به ایران معنویت را پرفروغ‌تر کرده است. مهر اهلبیت هم در خاک و جان این سرزمین نقش بسته است و تاروپود ایران را مهر اهلبیت فراگرفته است.

وی تصریح کرد: سه ضلع گوهر ایرانی عبارتند از: فرهنگ، هنر و ادب، دوم دینداری توحیدی، اخلاق و معنویت سوم مهر و معرفت اهلبیت که تمامی ایران را فرگرفته است و همه ادیان و افراد در ایران با این سه ضلع پیوند دارند.

صالحی خاطرنشان کرد: هر برنامه‌ای با این سه ضلع که گوهر ایرانی است، نتواند ارتباط برقرار کند، ابتر می‌شود. برنامه فرهنگی دولت دوازدهم از این نگاه برقراراست که با این سه ضلع ارتباط برقرار کند و همچنین با شرایط معاصر ایران و جهان و آنچه درآینده جهان رخ می‌دهد، پیوند بسیطی پیدا کند.
 
صالحی با بیان اینکه «دین»، «نظام اسلامی و انقلاب و رهبری»، «قانون» و «اخلاق» ۴ اصل اساسی مورد توجه‌اش در مدیریت است، اظهار کرد: دوره مدیریت پشت در‌های بسته گذشته و من به مشارکت جمعی و گفتگو محور با اصحاب فرهنگ و هنر اعتقاد دارم.

وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۶ نشان دادیم که حوزه فرهنگ، حوزه فعالیت‌های عمومی اصحاب فرهنگ است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از بُن دندان معتقدم که خلاقیت‌های ایرانی را باید در میان اقوام و مذاهب و سلایق تمامی مردم کشورمان در تمامی استان‌ها جستجو کرد؛ هم در سیاستگذاری‌ها و هم در اجرا باید پهنه جامعه فرهنگی را ۸۰ میلیون نفر نگریست؛ ۶۵ درصد بودجه معاونت فرهنگی در استان‌ها مصروف شد.

صالحی با بیان اینکه «صیانت و تعالی هویت»، «حمایت از محصولات فرهنگی» و «دیپلماسی فرهنگی» ۳ برنامه من هستند که با اتکا به اسناد بالادستی قصد اجرای صحیح آن را دارم، عنوان کرد: ما با بررسی فرصت‌ها و چالش‌های حوزه فرهنگ و هنر به ۱۴ مسئله رسیدیم و این ۱۴ مسئله را در ۴۶ برنامه تدوین کرده و به دست نمایندگان مجلس رساندیم.

وی افزود: دین، فرهنگ، هنر، هنر‌های تجسمی، سینما، فضای مجازی، فعالیت‌های برون مرزی و پژوهش‌های فرهنگی، ۸ حوزه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بنده متخصص برخی از آن‌ها هستم و با برخی دیگر آشنایی تنگاتنگی دارم.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: من چند دهه به صورت پیوسته با اهالی فرهنگ و هنر مانوس بوده ام و با دغدغه‌های این قشر آشنا هستم.
 

صالحی با اشاره به برنامه های 46 گانه خود اظهار کرد: بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر در چهارچوب اقتصاد مقاومتی، یکی از اولویتهای من جهت تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ فرهنگ هم حلقه ورود اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و هم یک ضلع جدی این مقوله است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر نیل به اقتصاد مقاومتی، سریع تر، راحت تر و با سرمایه اندک تر، میسر است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شاخص های مدنظر خود جهت بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: مانع زدایی در بحث بهبود کسب و کار در عرصه فرهنگ و هنر یک اولویت جدی است و در این مسیر تمرکززدایی جغرافیایی مدنظر قرار دارد؛ همچنین تصویب قانونی و ساختاری تولید و عرضه محصولات مبتنی بر خلاقیت های هنری نیز در این بحث مدنظر قرار دارد.

صالحی با اشاره به ضرورت توسعه زیرساختهای محصولات فرهنگی و ارتباط این بخش با فضای مجازی اظهار کرد: عناصر مقوم و پایدار هویت ما در محصولات فرهنگی و هنری، باید نمود داشته باشد؛ همچنین باید فرصتی را فراهم آوریم تا هویت‌های قومی و زبانی در محصولات فرهنگی جلوه گری کند و در نظر داشته باشیم که این هویت های قومی و زبانی یک رنگین کمان زیبا است و اقتدار زبانی و قومی، بر اقتدار ایران می افزاید.

وی با بیان اینکه اهالی فرهنگ، حق منزلت، حق هویت قومی و حق هویت صنفی دارند، تصریح کرد: بحث تحکیم حقوق فرهنگی ما یک بحث جدی است؛ همچنین استقرار حرفه ای نظام مالکیت معنوی و پیگیری الحاق به کنوانسیون ها با رعایت شروط لازم و همچنین شفافیت و پاسداری از مجوزهای صادره فرهنگی هنری، از جمله مواردی است که در برنامه تقدیمی آمده است.

صالحی با اشاره به مبحث دیپلماسی فرهنگی خاطرنشان کرد: باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست؛ سرمایه ایران فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است؛ آنچه می ماند این است و آنچه می رود نفت است؛ با این باور دیپلماسی فرهنگی یک ضرورت اساسی جهت معرفی فرهنگ زاینده ایرانی و شناساندن اقتصاد و سیاست و امنیت پایدار ایران است.

وی با بیان اینکه جامعه ای که فرهنگ پویا داشته باشد، دارای امنیت پایدار است، گفت: ما باید تلاش کنیم ارتباط میان اصحاب فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و از ظرفیت های حوزوی و دانشگاهی برای حضور موثر در مجامع جهانی بهره گیریم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت حضور محصولات فرهنگی ایران در بازارهای جهانی، گفت: مشارکت ایرانیان خارج از کشور در مقوله تعاملات دیپلماسی فرهنگی باید ارتقا یابد.

صالحی با اشاره به الزامات تحقق برنامه پیشنهادی خود گفت: الزام نخست، ارتقا امکانات مادی منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ همچنین باید انتظارات متکثر و گاها متعارض را در حوزه فرهنگ و هنر به یکدیگر نزدیک کنیم.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *