رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دروازه مکشوفه جدید شهر پارسه سایت‌موزه می‌شود

12:26 - 28 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۴۲۱
دروازه مکشوفه جدید از شهر پارسه تخت‌جمشید، با انجام دادن اقدامات حفاظتی، به‌زودی به سایت‌موزه تبدیل می‌شود.

دروازه مکشوفه جدید شهر پارسه سایت‌موزه می‌شودبه گزارش گروه جامعه ، علیرضا عسگری، سرپرست ایرانی کاوش‌های باستان‌شناسی شهر پارسه تخت‌جمشید گفت: شهر پارسه تخت‌جمشید محدوده‌ای وسیع از ویرانه‌های آثار باستانی پیرامون تختگاه تخت‌جمشید است که در دوره هخامنشی به‌عنوان یک شهر مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه این شهر متشکل از باغ‌ها و پردیس‌هایی بوده که ویلاها و کاخ‌های هخامنشی در آن قرار داشته‌اند، اظهار کرد: شهر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که بخش اصلی آن ارگ شاهی با همین تختگاه امروزی تخت‌جمشید است.

به‌گفته این باستان‌شناس، کشفیات اخیر شهر پارسه نشان می‌دهد که این شهر از دوره کوروش هخامنشی شکل گرفته و در دوره داریوش و پادشاهان بعد به حداکثر گسترش رسیده است.

کاوش دروازه شهر

عسگری گفت: آنچه در جدیدترین یافته‌های باستان‌شناختی طبق مدارک دوره نخستین این شهر مهم است، یعنی آثار دوره کوروش هخامنشی که تاکنون ناشناخته مانده بود، محدوده‌ای به‌وسعت ۵۰۰ هکتار از آثار شهر پارسه است که طی چهار سال گذشته شناسایی شد و دروازه این بخش از شهر موردکاوش قرار گرفت.

وی این دروازه را بی‌همتا و برابر با دروازه شهر بابل در دوره کوروش خواند و تصریح کرد: سبک واحد و مشترک بین دروازه شهر پارسه و شهر بابل در دوره هخامنشی نشان از پیوند فرهنگی بین پارسه و بابل دارد.

به‌گفته این باستان‌شناس، شهر بابل که مهم‌ترین شهر بین‌النهرین باستان محسوب می‌شود در جنوب عراق امروزی واقع است که طی 3هزار سال به‌ویژه دوره هخامنشی به‌عنوان مهم‌ترین شهر مذهبی بین‌النهرین شهره داشته است.

یادگار فتح بابل

وی اظهار کرد: تاریخ‌گذاری‌های دروازه جدید بخش کهن و بافت اولیه شهر پارسه تخت‌جمشید نشان می‌دهد که این دروازه به‌عنوان یادگار از فتح بابل به‌دستور کوروش هخامنشی در پارسه بنا شده است.

عسگری گفت: دروازه مورداشاره که متشکل است از راهرو و یک اتاق مرکزی و سرتاسر نمای دیوارهای سترگ آن مزین به انواع آجرهای لعاب‌دار است، در شش فصل کاوش باستان‌شناختی مشترک بین دانشگاه بولونیا، دانشگاه شیراز، دانشگاه هنر شیراز و با پشتیبانی و حمایت مالی و مدیریتی پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، معاونت میراث‌فرهنگی کشور و پایگاه تخت‌جمشید کشف شد و طی ماه‌های اخیر سازمان میراث‌فرهنگی کشور و پایگاه تخت‌جمشید برنامه حفاظتی گسترده از این بنای ارزشمند را در دستورکار قرار دادند.

وی با اشاره به اقدامات حفاظتی صورت‌گرفته برای این محوطه افزود: «در این مرحله با مدیریت معاونت میراث‌فرهنگی کشور و مدیر تخت‌جمشید برنامه پوشش حفاظتی سقف دروازه پارسه آغاز شده است.

به‌گفته این باستان‌شناس، این محوطه به‌زودی به یک سایت‌موزه قابل‌بازدید به‌منظور بازدید تمام گردشگران تبدیل می‌شود و مورد بهره‌برداری گردشگری قرار می‌گیرد.

عسگری در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این سایت‌موزه بر شمار گردشگران تخت‌جمشید افزوده شود.

کاوش‌های باستان‌شناختی شهر پارسه تخت‌جمشید با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *