موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «راه و شهرسازی» چه گفتند؟/ آخوندی چه گفت؟

10:40 - 28 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۰۳۲۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر پیشنهادی «راه و شهرسازی» یازدهمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «راه و شهرسازی» چه گفتند؟/ آخوندی چه گفت؟به گزارش گروه سیاسی ، عباس آخوندی وزیر پیشنهادی «راه و شهرسازی» یازدهمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

آخوندی در نوسازی بافت فرسوده خوب عمل نکرده است
سکینه الماسی در نشست علنی امروز (شنبه، 28 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه مخالفت بنده با گزینه وزارت راه و شهرسازی به معنای نادیده گرفتن زحمات مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: در مدت وزارت آقای آخوندی برخی موانع مرتفع نشده است که برخی مشکلات ساختاری در برنامه ها و عملکردهای آخوندی در سطح ملی و منطقه ای وجود دارد.

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه دلیل موفقیت کشورها در امر توسعه برخورداری از سیستم پیشرفته ناوگان ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای است، افزود: این موضوع نقش فرابخشی در کشورها دارد اما بیشتر جابه جایی های مسافر و بار در کشور از طریق جاده ها انجام می شود و سهم بیش از 160 میلیون نفری در جاده ها در جابه جایی مسافر در برابر سهم کمتر از 20 میلیون نفری در بخش هوایی، دریایی، ریلی نشان می دهد که الگوی حمل و نقل به صورت جدی نیازمند تغییر است.

وی ادامه داد: سفرهای جاده ای به نسبت حمل و نقل ریلی بسیار پرهزینه و پرخطر بوده و سبب آسیب جدی به تخریب محیط زیست می شود.

الماسی خطاب به آخوندی اظهار کرد: از اقدامات شما در توسعه کمی وکیفی راه آهن مطلع بوده اما با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت نقش ریل به حمل ونقل جاده ای نسبتی منطقی و علمی باشد.

وی با طرح این سوال که اولویت بندی توسعه خطوط آهن به استان ها و شهرهای کشور براساس کدام منطق علمی و نیازسنجی صورت گرفته است، افزود: آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی ویژه مسافر ایمنی جابه جایی مسافر و کالا در کشور را ارتقاء داد و همچنین وابستگی حمل ونقل و مسافر را به ناوگان فرسوده هوایی به میزان چشمگیری کاهش داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه های کشور در جاده ها کشته می شوند و هزاران ایرانی در سوگ عزیزان خود می نشینند، ادامه داد: آیا می دانید به ازای هر یک از مسافرانی که کشته می شوند چه خسارت مادی و معنوی به کشور تحمیل می شود، آیا وزارت راه و شهرسازی در زمینه ارزیابی ریسک های جاده ای کشور شناسایی لازم را صورت داده و درباره خطرات آن مطالعه جامعی انجام داده است.

وی یادآور شد: آیا وزارت راه و شهرسازی نقشه ای از پراکندگی تراکم جاده ای، حوادث و سوانح جاده در دست دارد، به نظر می رسد که ضرورت دارد که نسبت به ساخت جاده ها متناسب با نیازسنجی ها و حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز اقدام شود گرچه در سالیان گذشته شاهد کاهش تلفات جاده ای بوده ایم اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته ایم.

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس دهم با بیان اینکه صنعت ساختمان در سال های آخر دولت دهم به دلیل سیاست گذاری های نادرست اقتصادی با رکود بی سابقه ای مواجه شده است، افزود: متاسفانه جثه سهمگین رکود بر این بخش اقتصادی ایران همچنان سایه افکنده و سیاست های دولت یازدهم گره فرو بسته را نگشوده است اگرچه رونق و رکود این صنعت تابع متغیرهای دیگری نیز بوده اما پرسش اساسی این است در این شرایط سخت دوران گذار آیا باید به جامعه نظام مهندسی کشور آن هم با جمعیت 490 هزار نفری متخصص و اهل فن این حوزه تکیه کرد یا بالعکس به تصمیماتی مانند تدوین و تصویب آئین نامه اجرایی کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت با وجود 2 سال مخالفت های پی در پی سازمان مهندسی که نه تنها به بدنه کارشناسی لطمه جدی وارد کرد بلکه به طور قطع با اصل 44 قانون اساسی، قانون شهرداری ها و قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان در تضاد است.

وی ادامه داد: شاید در جواب بگویید که ما توافق کرده ایم اما به توافق خود نیز پایبند نبوده و دغدغه جدی مردم به ویژه در رفع مشکلات حوزه مسکن جوانان به گونه ای بوده که حق برخورداری از مسکن که در قانون اساسی آمده به خوبی ادا نشده است، البته این به معنای الزام حضور مستقیم دولت در ساخت و تحویل مسکن نیست و به نظر می رسد که نقش دولت می تواند سیاست گذاری و نظارت باشد.

الماسی با بیان اینکه آنچه که موجب دل نگرانی مردم شده این بوده که احساس می شود دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد یک نگاه مدون و مشخص بوده است، تصریح کرد: گاهی صداهای مختلفی از دولت به گوش می رسد از سخنان چند روز گذشته رئیس جمهور اینگونه استنباط شد که در دولت این بار اختلاف نظرهای جدی در حوزه مسکن وجود دارد لذا باید به صورت شفاف مشخص شود که سیاست های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم چگونه است چرا که جوانان منتظرند تاثیر همین سیاست ها را به صورت آشکار و ملموس حس کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران بر روی گسل زلزله قرار گرفته است، افزود: شهادت تاریخ همواره این را بیان می کند که بر اثر عارضه نامهربان زلزله جان های بسیاری گرفته شده آیا برای مقابله با خسارت های ناشی از زلزله راهی جز مقاوم سازی و اصولی سازی وجود دارد.

الماسی ادامه داد: در بازسازی بافت های فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نشده و بسیاری از شهرها در صورت بروز زلزله به صورت جدی آسیب می بیند البته این مهم نیازمند هماهنگی ها و همکاری های فرابخشی است اما اگر به چنین چیزی دست نیافته ایم دلیل آن خلاء قانونی یا عدم اجرای قانون است.

وی با بیان اینکه بوشهر قلب اقتصاد ایران است، اظهار کرد: نفت، دریا، گاز، انرژی، تجارت، نخیلات و صدها و ده ها فرصت پیدا و پنهان از این استان موقعیتی خاص و منحصر به فرد نه تنها در اقتصاد ایران بلکه در این کره خاکی ساخته است، اما در معادله صرفه و سود آن وزارتخانه عظیم توسعه زیرساخت های بوشهر محلی از اعراب ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تنها بندر جنوبی ایران که کوتاه ترین فاصله تا مرکز داشته با 4 کشور به تنهایی هم مرز بوده، 937 کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس داشته بزرگترین پایانه های نفتی در این استان بوده، پارس جنوبی و پارس شمالی نگین سربلندی و افتخار ایران را در آغوش خود دارد و در یک کلام بوشهر ایران کوچک بوده که توسعه آن، توسعه ایران عزیز را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 10 سال پیش عملیات اجرایی خط آهن بوشهر آغاز شده است، ادامه داد: با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت خدادادی در این استان که از هر نقطه کشور ضرورت ایجاد خط آهن را مبرهن تر می کند، اما در پرونده کاری آخوندی خطی برای اجرای آن متصور نشده و هر چه بوده در حد حرف و شعار است.

الماسی یادآور شد: اتوبان جم به فیروزآباد و دیر به بوشهر در پستوی فراموشی قرار دارد.

وی با بیان اینکه سیراف 21 قرن پیش پایتخت دریایی تمدن بوده است، افزود: تجارت در این سرزمین بیش از 20 قرن قدمت دارد، طرح ایجاد بندر پارس مدت مدیدی بوده که از دولت دوم اصلاحات در دستورکار بوده اما در عمل به این مهم پرداخته نشده است.

الماسی خطاب به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: نقش توسعه حمل و نقل ریلی، جاده ای و بندری در مدیریت شما چیست در حالی که کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران با احداث ده ها بندر بزرگ و توسعه یافته و شبکه های وسیع و پیشرفته ریلی با جدیت مدعی افزایش سهم حمل و نقل خود در دنیا و منطقه هستند.

وی اظهار کرد: حتی اگر به باور برخی افراد دو بار استیضاح آخوندی دلایل سیاسی داشته باشد اما بخش زیادی از دلایل این دو استیضاح ضعف های مدیریتی بوده که تاکنون مرتفع نشده است.

الماسی با اشاره به برخی ضعف های مدیریتی آخوندی افزود: ضعف مفرط در استفاده از نوآوری های علم و ارتباطات و تکنولوژی، آی تی و آی سی تی در ناوگان جاده ای و ریلی و هوایی و دریایی، پیگیری ضعیف جهت تخصیص و پرداخت اعتبارات، بدهی بالا به پیمانکاران، عدم راه اندازی خط تولید ریلی، ضعف در برخی ادارات کل و ادارات در بنادر که ظرفیت های بالای بنادر در خلیج فارس، خزر و عمان را نادیده گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جانب جامعه ارزشمند زنان از سپردن مسئولیت سرپرستی یکی از تخصصی ترین جایگاه های مدیریتی در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به بانوی دانا و توانا قدردانی کنم.

افزوده شدن سوانح ریلی به سوانح جاده ای در دولت دوازدهم
علی بختیار در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مخالفت با ایشان، گفت: امیدوارم این ابراز مخالفت در تعیین رای اعتماد تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در رابطه با رانت و فساد موضوعات مختلفی وجود دارد به دلیل آنکه طبق اصل 36 قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالح باشد از این موارد عبور و به موارد عملکردی می پردازم.

وی یادآور شد: به عنوان نماینده مهندسان جامعه نظام پزشکی تاکید می کنم که آیین نامه جدید کنترل ساختمان به پیچیدگی فرآیند ساخت و ساز، کاهش حجم سرمایه گذاری،رکود بیشتر در صنعت ساختمان،ساخت و ساز بدون پروانه و کاهش ایمنی ساختمان منجر می شود ضمن اینکه این آیین نامه خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه سوانح جاده ای در کشور همچنان بیش از میزان استاندارد است، تصریح کرد: در حال حاضر 22 هزار نفر در کشور جان خود را به علت سوانح از دست می دهند این در حالی است که در مقایسه با استانداردهای جهانی که 6 هزار نفر است فاصله زیادی داریم.

بختیار با بیان اینکه در دوران تصدی آخوندی سوانح ریلی به سوانح جاده ای افزوده شد، تصریح کرد: انتظار می رفت وزیر به دلیل شرایطی که در سانحه قطار مشهد- تبریز پیش آمد برای التیام خانواده جانباختگان استعفا دهد؛اما این کار را انجام نداد این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته مرسوم است وزیر زمانی که سانحه بزرگ همانند سانحه مذکور اتفاق می افتد خود استعفا می دهد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس دهم، با بیان اینکه عدم پرداخت حقوق راهداران نیز یکی از وظیفه های فراموش شده آخوندی است، گفت: متاسفانه ایشان به توسعه متوازن نیز توجهی نداشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه از مولفه های اساسی توسعه شهرها و روستاها توجه به بهبود وضعیت راه ها و جاده ها است،تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه به توازن توجه نشده است؛ در حوزه ریل صرفا می توان 2 هزار میلیارد تومان را از منابع داخلی تامین کرد و باید 130 هزار میلیارد تومان را از طریق جذب سرمایه های خارجی تامین کرد که متاسفانه مکانیزمی که باید برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی داشته باشیم مهیا نیست.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس دهم، با بیان اینکه وضعیت مسکن مهر نامناسب است، تصریح کرد: البته به دلیل آنکه مسکن اجتماعی نیز هنوز محقق نشده است و با بالارفتن قیمت میلگرد متاسفانه دچار تورمی در بخش مسکن شده ایم که اگر نتوانیم در نیمه دوم سال این را مدیریت کنیم؛مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

عملکرد قابل قبول آخوندی در حوزه مسکن مهر و حمل و نقل
رحیم زارع در جریان بررسی برنامه پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی در موافقت با عباس آخوندی گفت: سال گذشته مشکلاتی را در حوزه مسکن و راه به وزیر این حوزه انتقال دادم و وزیر مربوطه گام هایی را برای حل مشکلات برداشت البته دفاع از وزیر پیشنهادی به این دلیل نیست که اقیانوس راه و شهرسازی مشکلاتی ندارد.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به محدودیت ها و تحریم های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران آنچه سبب دفاع اینجانب از وزیر راه شد، مواردی است که به طور شفاف آن ها را مطرح می کنم البته درخواست می کنم برای مهندسین عضو نظام مهندسی تصویب آئین نامه کنترل ساختمان باید به پس از اصلاح قانون نظام مهندسی موکول شود.

وی تاکید کرد: نقش وزارت راه و شهرسازی در سیاست گذاری مسکن و تولید آن 60 تا 70 درصد است؛اما در اجرا نقش این وزارتخانه تنها 5 درصد است،بنابراین مجموعه ای از عوامل باید برای رونق در حوزه مسکن تعامل و همکاری کنند. سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد، مجموعه نظام بانکی و تعاونی ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در افزایش رونق تولید مسکن نقش موثری دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد:تا زمانی که نگاه سیستمی در کشور ایجاد نشود،همه مشکلات برگردن وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد،عملکرد وزیر در حوزه مسکن مهر به ویژه شهرستان خرمبید قابل قبول است؛زیرا مسکن مهر از سال 86 شروع و در 6 سال قبل از فعالیت آقای آخوندی 48 هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت،اما در دوران 4 سال آخوندی این میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان بود.

زارع اضافه کرد: یکسال قبل از آغاز به کار این دولت ارزش پول به یک سوم کاهش پیدا کرد،بنابراین منابع هزینه شده برای مسکن مهر در 6 سال قبل از فعالیت آخوندی اگر به دلار محاسبه شود،رقمی معادل 35 میلیارد دلار است اما در دوران وی این رقم به 2 میلیارد دلار رسید ؛بنابراین از 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر، 50 درصد قبل از حضور آخوندی افتتاح شد و 50 درصد باقیمانده در زمان فعالیت آخوندی افتتاح شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:در همه کشورهای توسعه یافته دنیا 80 درصد هزینه مسکن از تسهیلات به دست می آید؛اما در حال حاضر برای مجموعه نظام بانکی رقمی برای ارائه تسهیلات در حوزه مسکن باقی نمانده است؛بنابراین وزارت راه و شهرسازی در این حوزه تنها یک طرف ماجرا است،ضمن اینکه اگر نقش وزارت راه و شهرسازی تنها به میزان 20 درصد در تولید ساختمان باشد باید برای رفع مشکلات در این حوزه از همکاری و تعامل وزارتخانه های دیگر نیز استفاده کرد.

وی ادامه داد: حمل و نقل یک بعد اقتصاد است و نقش زیربنایی برای رشد اقتصادی و توسعه کشور برعهده حوزه حمل و نقل است، کلید توسعه کشور و اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل بوده و این حوزه واسط میان فعالیت های تولیدی، اقتصادی، صنعتی، ارزی در سطح ملی و بین المللی است.طی 4 سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی،راهسازی،اختصاص داده شده است؛بنابراین باید از مجموعه راهداری وزارت راه برای فعالیت های صورت گرفته تشکر کرد.

زارع گفت: 10 هزارمیلیارد تومان بودجه برای حوزه حمل و نقل هزینه شده است،درحال حاضر وزارت راه و شهرسازی 163 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه های کل کشور نیازمند است؛اما درسال 95، 8 هزار میلیارد تومان به این وزارتخانه تعلق گرفته است ،بنابراین عملکرد در این شرایط باید به طوردقیق بررسی و مورد توجه قرارگیرد؛ضمن اینکه سازمان مدیریت مجلس و دستگاه های دیگر باید از حوزه وزارت راه حمایت کنند.

وی افزود: 200 فروند هواپیمای به روز در کلاس جهانی به کشور وارد شده که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی قرارداد 100 فروند هواپیما با شرکت ایرباس، 80 فروند با شرکت بوئینگ، 20 درصد با شرکت ایتالیایی بسته شده است. ناوگان هوایی کشور باید نوسازی شده و در حوزه سرمایه گذاری باید جذب خارجی صورت گیرد،همچنین بسیاری از پروژه های بزرگ مانند چابهار، زاهدان و مشهد از طریق بخش خصوصی صورت گرفته که حدود 6580 کیلومتر انواع راه ها و زیرساخت های جاده ای ساخته شده است.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:حمل بار طی 4 سال گذشته از 30 میلیون تُن در حوزه ریلی به 40 میلیون تن افزایش بوده است.

نیازسنجی در بخش مسکن مهر صحیح نبود
سید احسن علوی در نشست علنی امروز (شنبه، 28 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: کسی که باید بیشتر در حوزه راه و شهرسازی درد و دل کند بنده و همکارانم هستم به دلیل اینکه شاخص های توسعه در استان کردستان نسبت به میانگین کشوری عقب تر است اما وقتی معدل عملکرد آخوندی را بررسی می‌کنم متوجه می شوم که در سطح ملی عملکرد موفقیت آمیزی داشته است.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید جفا کرد واقعیت این است که آخوندی کارهای متنوعی در حوزه کاری خود انجام داده که تأثیرات آن مشهود است.

علوی افزود: در 4 سال گذشته 30 درصد تخصیص اعتبار در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته بنابراین نمی توانیم بگوییم ایران چهارراه حمل و نقل در آسیا است اما میزان تخصیص کم و با تأخیر قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: آخوندی با بهره‌گیری از بخش خصوصی و بخش غیردولتی توانسته اقدامات اساسی را انجام دهد و بیش از 25 پروژه در بخش ریلی، در بخش جاده ای بیش از 40 پروژه، در بخش فرودگاهی بیش از 10 پروژه و نو سازی ناوگان هوایی داشته و بیش از یک صد هزار میلیارد تومان قرارداد در حوزه کاری خود با بخش خصوصی منعقد کرده است.

علوی با بیان اینکه بخش مسکن مهر قصه پر غصه کشور شد، گفت: مکان یابی و نیازسنجی در بخش مسکن مهر صحیح نبود و 110 هزار واحد مسکونی بدون متقاضی است و حدود 24 هزار واحد با متقاضی غیرمؤثر همراه بوده و بخش قابل توجه دیگری نیز با مشکل روبه رو شده است و در بخش نوسازی بافت فرسوده نیز اقداماتی صورت گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آخوندی فردی است که از فرصت ها استفاده می کند و به نظر بنده باید به ایشان رأی مثبت داد تا حمل و نقل کشور معطل نماند.

وجود بیش از 2 و نیم میلیون خانه خالی در کشور
عباس آخوندی در جلسه علنی امروز (شنبه، 28 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم،گفت: از دقت نظر رییس، هیات رییسه و نمایندگان مجلس در رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی سپاسگزارم به طور قطع این دقت نظر و پخش مستقیم این جلسات سرمایه اجتماعی بزرگی برای دولت و مجلس در ادامه مسیر خواهد بود.

آخوندی ادامه داد: همچنان که نمایندگان در تذکرات و مطالب خود بیان فرمودند برنامه عمل وزرا همان برنامه 5 ساله ششم است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و باید وزرا تدابیر روشنی برای اجرای آنها داشته باشند.

وی یادآور شد: آقای محبی نیا در تذکر خود مطرح کردند که در این فرصت کوتاه شما چند محور اساسی که می خواهید در چهارساله آینده آنها را پیگیری کنید بیان کنید؛ البته این به معنای بی توجهی به سایر موارد نیست و دیگر موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد بنابراین در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقاد از خودرو محوری و ریل پایه شدن حمل ونقل کشور اشاره خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: با توجه به مطالبی که پیرامون بخش مسکن مطرح شد در رابطه با این بخش سخن خود را شروع می کنم؛ بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.

آخوندی تعداد خانوار موجود در کشور را 24 میلیون و 190 هزار خانوار دانست و گفت: تعداد خانه در کشور 25 میلیون و چهارصدهزار است پس به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه در کشور وجود داشته یعنی باید اوضاع بسیار مناسب باشد اما آیا وضعیت مسکن مناسب است؟ به طور قطع مناسب نیست.

وی با یادآوری اینکه آمار سال 95 بیانگر وجود 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور است، تصریح کرد: این تعداد در سال 90، ششصد و سی هزار بوده یعنی ظرف 5 سال حدود دو میلیون خانه خالی به کشور افزوده شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان وجود 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در کشور، افزود: اگر هر خانه را صدهزار دلار در نظر بگیریم جمع آن می شود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است؛ یعنی بیش از 4 برابر کل ارزش بازار بورس ایران و این وضعیت دستکاری شده مسکن در کشور است.

آخوندی با بیان اینکه در سال 92 نسبت به سال 84 قیمت زمین در تهران 9 برابر افزایش یافت، گفت: قیمت آپارتمان 6 برابر افزایش یافت این در حالی بوده که شعار دولت سابق حذف قیمت زمین از ساختمان بود.

وی با بیان اینکه تنها در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد، افزود: این به معنای اتلاف منابع مالی است و این وضع قطبی شدن شهر در شمال شهر نسبت به جنوب شهر قیمت مسکن بیش از 12 برابر است؛ این وضعیت عدالت اجتماعی است؟ آیا این همان عدالت اجتماعی است که جمهوری اسلامی در پی آن است؟

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: فقط بانک مرکزی تا این تاریخ برای یارانه‌های مسکن بیش از 22هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است آیا این روند قابل ادامه است که مطالبات بانک ها مرتب از دولت فزاینده باشد؛ تصور می کنید این اتفاق تصادفی رخ داده است یا نتیجه سوداگری و فساد در بازار ساختمان در ایران است؟

آخوندی خطاب به صادقی نماینده تهران، گفت: ایشان یادآور شدند که شما چه اقدامی برای جلوگیری از برج سازی ها انجام دادید؛ اگر شما می خواهید بدانید در پی اقدامات انجام شده جلوی شهرفروشی در کشور را گرفتیم.

وی یادآور شد: همچنین از مجوز و تراکم فروشی جلوگیری کردیم؛ حتی از تورم مسکن و تورم میانگین عمومی کشور در شرایطی که بزرگترین افتخار رییس جمهور کاهش تورم است، تورم مسکن از میزان تورم هم پایین تر است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: این به معنای این است که جلوی فساد را گرفتیم و وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی شهرفروشی ایستاد؛ این وضعیتی که ادامه داشت در بخش مسکن قابل ادامه نبود؛ شما فکر می کنید قابل ادامه بود که نرخ تورم بیش از 50 درصد در قیمت مسکن داشته باشیم، شهر فروشی ادامه داشته و خانه های خالی ادامه باید.

آخوندی درخصوص مسکن ایران، 4 گروه را یادآور شد و گفت: خانه اولی ها، حاشیه نشینان که بیش از 11 میلیون نفر هستند، بافت های فرسوده با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر و گروه های کم درآمد، 4 گروهی هستند که این وزارتخانه به دنبال حل مشکل آنهاست. متاسفانه مسکن مهر پاسخگوی این 4 گروه نبوده چرا که پاسخ بافت فرسوده در خانی آباد و سیروس، خانه مسکن مهر در پرند و پردیس نبود.

وی با تاکید بر اینکه مسکن مهر مشکل خانه اولی ها، حاشیه نشینان، گروه های کم درآمد و بافت های فرسوده را حل نکرد، تصریح کرد: مسکن مهر بیش از 100 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل کرد که ادامه این روند به نفع ایران نبود، با این حال 900 هزار خانه نیمه تمام را به صورت کامل تمام کرده و تحویل دادیم، به نوعی که بیش از 400 بار افتتاح داشتیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: واحدهای باقیمانده نیز کمتر از 90 هزار است که به زودی آنها را نیز تمام خواهم کرد، اما هر چند به عنوان فردی بی مهر نسبت به مسکن مهر معروف شدم در هیچ افتتاحی شرکت نکردم تا بفهمانم که این رویکرد اشتباه نباید تداوم یابد، لذا در موقعیتی هستیم که نیاز به تغییرات ساختاری داریم.

آخوندی با تاکید بر اینکه کشور به وزرای شجاع برای تغییرات ساختاری نیاز دارد، بیان کرد: در بخش مسکن و جهت تغییر در این حوزه هیچگاه نترسیدم، لذا در برابر همه سوداگران و شهرفروشان ایستادم. پیش از این نیز گفته شد که 123 شرکت دارم اما بررسی های کمیسیون اصل 90 نشان داد حتی یک مورد از این اتهامات صحت نداشت.

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی به دنبال توقف شهرفروشی و ساخت مسکن برای کم درآمدها و حل مشکل بافت فرسوده و حاشیه نشینی است، گفت: 2 هزار و 700 محله به مسکن در ایران احتیاج دارند، لذا 10 برنامه 10 ساله تنظیم شده تا در هر سال یک محله احیا شود. محلات وضعیت متفاوتی دارند، از این جهت سیاست محله محوری را دنبال کردیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با اشاره به اولویت برنامه های رئیس جمهور مبنی بر حل مشکل بافت های فرسوده افزود: این برنامه یکی از نقاط قوت دولت داوزدهم خواهد بود، از همین جهت موضوع پس انداز را برای حل مشکلات مسکن تعقیب خواهیم کرد. تاکنون بیش از 211 هزار نفر در صندوق پس انداز مرتبط با این وزارتخانه پس انداز کرده اند، لذا در بافت های فرسوده و حاشیه ای تسهیلات 8 درصدی بدون نیاز به منابع دولتی ارائه کردیم زیرا تمرکز ما بر مسکن در حوزه حاشیه ای است.

وی با اشاره به مصوبات برنامه ششم توسعه در حوزه بافت های فرسوده و حاشیه ای یادآور شد: در 4 سال گذشته تمام اعتبار برای این بخش ها 37 میلیارد بود که خوشبختانه هم اکنون به بیش از یک هزار میلیارد تومان رسیده است.

آخوندی، مسکن اجتماعی را یادآور شد و گفت: این مسکن ها برای افراد کم درآمد که عموماً تحت نظر کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، تامین اجتماعی یا بنیاد مسکن هستند، در نظر گرفته شده، از این رو بنیاد مسکن به عنوان محور قرار گرفته تا سالانه یکصدهزار واحد مسکن اجتماعی بسازد. این موضوع در هیات دولت نیز به تصویب رسیده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در بخش حمل ونقل که یک موضوع محوری و کلیدی است، باید به این نکته تاکید کرد که در ایران 217 هزار کیلومتر راه وجود دارد اما در مقابل این 13 هزار کیلومتر راه ریلی اصلی و فرعی وجود دارد، در سال گذشته حدود 428 میلیون تن در کشور جابه جا شده است که از این میزان 40 میلیون تن توسط خطوط ریلی انجام شده است.

آخوندی گفت: در سال 95 رکورد حمل ونقل ریلی نسبت به سال 92 بیش از 30 درصد رشد داشته، همچنین در حومه تهران سالانه 700 میلیون سفر از تهران به حومه و از حومه به تهران صورت می گیرد که از این میزان 2 درصد توسط خطوط ریلی صورت می گیرد، اگر بخواهیم این میزان تغییر کند باید اقدامات بزرگی را انجام داد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است 30 درصد جابه جایی بار توسط خطوط ریلی انجام شود یعنی 40 میلیون، در سال 1400 باید به 200 میلیون تن افزایش پیدا کند، همچنین در برنامه ششم توسعه مصوب شد که 20 درصد جابه جایی مسافر باید با خطوط ریلی انجام شود یعنی 6 درصد در این زمینه رشد داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از 4 سال گذشته کمتر از 180 کیلومتر بود اما امسال 1800 کیلومتر خطوط ریلی در کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت اما باید گفت که اجرای این پروژه ها به طور حتم از طریق تامین مالی بین المللی انجام می شود.

آخوندی گفت: قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان و قطار تهران و مشهد از طریق تامین مالی بین المللی راه اندازی شد، همچنین برای توسعه چابهار از هندی ها 150 میلیون دلار اعتبارات بین المللی اخذ شده است از سوی دیگر از کره ای ها نیز اعتبار دریافت شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی به برکت استفاده از برجام توانست استفاده قابل قبولی از منابع خارجی برای توسعه خطوط حمل و نقل ریلی داشته باشد، همچنین اقدام دیگر استفاده از منابع بخش خصوصی است در حال حاضر میزان کل آزادراه ها در کشور 2 هزار و 230 کیلومتر است که باید به 5 هزار کیلومتر افزایش پیدا کند، همچنین برای توسعه راه آهن باید 104 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای توسعه حمل و نقل ریلی نمی توان از منابع داخلی استفاده کرد و باید از منابع بین المللی در این راه استفاده شود، به عنوان مثال تنها در بخش حمل و نقل باید 190 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود البته در این 4 سال برای استفاده از منابع بخش خصوصی 28 هزار میلیارد تومان قرارداد امضا شده است ضمن اینکه در حال حاضر نیز 13 هزار میلیارد تومان قرارداد وجود دارد از سوی دیگر بیش از 60 هزار میلیارد تومان نیز توافقنامه امضا شده است.

به گزارش خانه ملت وی تصریح کرد: برای اولین بار در بخش بنادر 403 میلیون دلار بخش غیردولتی تسهیلات گرفته است بنابراین این اقدامات با بودجه دولت امکان پذیر نیست و برای اولین بار در ایران ما به دنبال استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل ریلی بوده ایم از سوی دیگر اقدام دیگر تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل است.

آخوندی گفت: در این چند روزه بسیاری از نمایندگان پیامک هایی را در خصوص نظام مهندسی دریافت کردند، قانون نظام مهندسی برای اولین بار توسط من در سال 74 به مجلس پیشنهاد و تصویب شد بنده یکی از مدافعان توسعه مهندسی در ایران هستم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص رفع مشکل امضافروشی در نظام مهندسی افزود: مالک باید بتواند مهندس را خود انتخاب کرده و تمامی پول در اختیار مهندس قرار گیرد باید بتوان واسطه میان مهندسان و مالکان را حذف کرد البته در ارتباط با موضوعات مهم وزارت راه باید تاکید کرد که این وزارتخانه در حال حاضر 65 هزار کارمند و بیش از دو هزار مدیر دارد باید بتوان مدیران لایق را برای اداره این وزارتخانه در سال های آینده تربیت کرد هر چند که وزارت راه با کمیسیون عمران بسیار هماهنگ بوده و مشکلات با تعامل حل می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *