بیش از ۹۰ درصد نیاز غذایی کشور در داخل تامین می‌شود/ در حال ایجاد یک سامانه ملی هستیم

10:03 - 26 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۸۶۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز بیش از ۹۰ درصد نیاز غذایی کشور در داخل تامین می‌شود، گفت: در سال گذشته سرمازدگی سختی داشتیم که بسیاری از محصولات را سوزاند و آمار تولید را کاهش داد، اما با این وجود همچنان محصولات کشاورزی یک پنجم صادرات کشور را شکل می‌دهند

حجتیبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمود حجتی وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه امروز (پنجشنبه 26 مرداد) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه هایی که خدمت نمایندگان مجلس ارائه دادیم، شامل دو بخش «رویکردها و راهبرد ها و چالش ها» و «طرح چند ده پروژه اقتصاد مقاومتی» بود، عنوان کرد: متاسفانه همیشه در اجرای برنامه ها از محدودیت منابع رنج می بردیم که امیدواریم این محدودیتها روز به روز کاسته شود.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ارتباط با چای‌کاران 70 الی 80 درصد میزان پرداختی بوده است گفت: صنعت چای کشور این افتخار را دارد که در دو الی سه سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش تولید داشته است و هیچ چای داخلی در دست تولیدکنندگان نمانده است و واژه‌ای تحت عنوان چای سنواتی در این 4 سال گذشته نداشته‌ایم.

وی با اشاره به بیمه خسارت کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان براورد با خساراتی بود که به کشاورزان وارد شد؛ کشاورزی ماهیت خود را دارد؛ اینکه بیمه کشاورزی از نوع حمایتی است، اینکه محصولات کشاورزی تحت حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرند و اینکه صادرات محصولات کشاورزی با یارانه صادراتی تحت هدایت قرار می‌گیرد به این دلیل است که سرمایه کشاورزی در معرض انواع خسارت‌ها از جمله خشکسالی، سیل و آفات است.

وزیر پیشنهادی کشاورزی با بیان اینکه ما در بخش جبران خسارات کشاورزی به مدیریت ریسک یا بیمه‌ای و مدیریت حمایتی اعتقاد داریم گفت: امیدواریم بنیه اقتصادی کشور بتواند روزی پاسخگوی 12 هزار میلیارد تومان خسارات حوزه کشاورزی باشد؛ 11 هزار میلیارد تومان از این میزان نیز به ستاد بحران می‌رود و از طریق ما به وزارت کشور و از آن طریق به برنامه و بودجه و نهایتاً دچار سرنوشت تخصیص می‌شود؛ اینها واقعیت‌هایی است که ما با آن روبرو هستیم؛ ما هم نگران هستیم؛ ما باید همه تلاش و پیگیری و حمایت کنیم تا بتوانیم یک مقدار منابع بیشتری اختصاص یابد.

حجتی با اشاره به بحث تولید گندم اظهار کرد: گندم با افزایش بهره‌وری و کاهش بذر به خودکفایی رسیده است و حجم آبی که در گندم مصرف می‌شود به مراتب کمتر از آبی است که 4 سال قبل در اختیار زراعت گندم قرار داشت؛ اما همه آنچه که اتفاق افتاده منحصر به گندم نمی‌شود؛ مگر ما در شکر موفقیتمان کمتر از گندم بوده است.

وی با اشاره به تولید پنبه در کشور ادامه داد: در جلسه امروز برای نمونه به تولید پنبه در منطقه اردبیل اشاره شد؛ در سال 92، هزار و 200 هکتار کشت شده اما امسال 3 هزار و 700 هکتار کشت شده است؛ در سال 92، 3 هزار تن پنبه تولید شده، در حالی‌که سال گذشته 9 هزار تن برداشت شده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال در دانه‌های روغنی بیش از 3 برابر سال گذشته افزایش تولید داشته‌ایم گفت: تولید ابریشم سال گذشته به 148 تن رسید و امسال نیز 500 هزار نهال توزیع می‌کنیم.

وی با اشاره به تولید سیب‌زمینی اظهار داشت: ما زیرساخت‌ها را کم داریم اما در همین استان اردبیل در سال 92، 50 هزار تن انبار فنی و سردخانه بیشتر نداشتیم، تا سال گذشته حدود 80 هزار تن سردخانه و انبار فنی به آن 50 هزار تن اضافه شد و امروز 260 هزار تن در دست ساخت است.

حجتی با اشاره به افتتاح اولین واحد فراوری سیب‌زمینی طی ماه‌های گذشته تصریح کرد: ما در کشاورزی باید زنجیره تولید از مزرعه تا سفره داشته باشیم؛ ما در برنامه‌های خود این موضوع را دنبال می‌کنیم؛ طی 3 سال گذشته به اندازه کل سردخانه‌های کشور که تا سال 92 به اندازه 1 میلیون و 200 هزار تن بود، سردخانه مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در ارتباط با صنایع غذایی،‌تبدیلی و تکمیلی تلاش داریم به سبب ایجاد ارزش افزوده در مناطق تولید و مناطق روستایی این صنایع را در خود مراکز دهستان‌ها یا روستاهای پرجمعیت در کنار مراکز تولید ایجاد کنیم و این مورد را به‌صورت یک برنامه تقدیم کرده.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به تن‌خواهی که از صندوق توسعه ملی به‌عنوان ذخایر راهبردی در دولت قبل و این دولت در اختیار شرکت‌های مباشر قرار گرفت گفت: حساب‌گردانی و میزان موجودی و میزان انبار و سایر موارد طبق آیین‌نامه مصوب، زیر نظر سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و این ذخایر راهبردی که اشاره می‌شود در یک مقطع، سه روز موجودی داشته و امروز چند ماه موجودی داریم، به‌خاطر همین امر است و این موارد در اختیار شرکت‌های مباشر است که در حال پشتیبانی کسری‌های نیاز کشور هستند تا خیلی نوسان نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: من نمی‌گویم در تولید و عرضه و توزیع محصولات کشاورزی نوسان نداریم ولی نوسانات را بررسی کنیم در طول این 4 سال گذشته بسیار کمتر بوده است؛ البته ما هیچ‌گونه نوسانی را نمی‌پذیریم.

وی با بیان اینکه ما از سال 92 تا 95 موفق شدیم میزان تولید 97 میلیون تن به 118 میلیون تن برسانیم، گفت: تراز غذای کشور در سال 92، منفی 8 و یک دهم میلیارد دلار در سال بود اما این عدد در سال 95 به منفی 3 و یک دهم میلیارد دلار رسید.

حجتی با بیان اینکه در ارتباط با پرداخت پول گندمکاران، من هم مثل شما نمایندگان محترم دغدغه دارم و مرتبا آن را پیگیری می کنم، گفت: 8 هزار میلیارد تومان از پول گندمکاران در ردیف ها پیشبینی شده و ما باید بخش دیگری از این پول را از بانکها و مابقی را از فروش گندم به دست بیاوریم.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز بیش از 90 درصد نیاز غذایی کشور در داخل تامین می شود، گفت: در سال گذشته سرمازدگی سختی داشتیم که بسیاری از محصولات را سوزاند و آمار تولید را کاهش داد اما با این وجود همچنان محصولات کشاورزی یک پنجم صادرات کشور را شکل می دهند.

وی با بیان اینکه از کودکی با کشاورزی فاصله نداشتم و کشاورز بوده و هستم، افزود: باید هزینه مالی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کاهش پیدا کند و ما اقدامات خود را در این راستا انجام می دهیم.

حجتی با بیان اینکه اساس کار ما افزایش بهره وری است و این افزایش بهره وری در سایه استفاده بهینه از آب و خاک مهیا می شود، گفت: در سالیان گذشته ما با بهره گیری از یک متر مکعب آب، 200 گرم شکر تولید می کردیم اما امروز این عدد به 600 گرم رسیده است.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز کمتر کشاورزی درسطح کشور وجود دارد که با کارشناس مروج خود ارتباط کاری نداشته باشد، افزود: ما در حال ایجاد یک سامانه ملی هستیم تا بتوانیم به صورت آنلاین وضعیت کشاورزی در سراسر نقاط کشور را بررسی کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *