جمله به جمله برجام نشان‌دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به آمریکا است

13:54 - 25 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۵۶۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست؛ جمله به جمله برجام نشان‌دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست‌های آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است.

جمله به جمله برجام نشان‌دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به آمریکا استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمد جواد ظریف در جلسه اخذ رأی اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با بیان اینکه فراز راهبردی مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی نشان می دهد که میان آرمانها و ارزشهای نظام اسلامی و رفتار عقلانی، رابطه ای منطقی وجود دارد.

وی با بیان اینکه چهارچوبهای مصرح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پاسداری از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را به تصویر کشیده است، گفت: استقلال و عدم وابستگی و همچنین جانبداری از مظلومین در برابر ظالمان، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته را شکل داده و این اصول، رموز موفقیت ما محسوب می شود.

ظریف افزود: مردم ما در حالی مشارکت بیش از 41 میلیونی در انتخابات 29 اردیبهشت را رقم زدند که در محیط پیرامونی‌شان، گاهی برای اداره یک شهر یا روستا، ماهها خون ریخته می شود.

دوران پساغربی
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امروز جهان وارد دوران پساغربی شده است، گفت: کنشگران جهانی امروز متعدد شده اند و قدرت و ثروت در جهان در حال جابجایی است.

ظریف اظهار کرد: امروز ایران به لطف الهی و در اثر 4 دهه مقاومت مردم از ثبات و اقتدار کم‌نظیری برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران مستظهر به مردم‌ُسالاری دینی است و این از بزرگترین ذخایر راهبردی کشور است.

وی ادامه داد: آنچه به کشور ما قدرت بخشیده است سامانه مبنایی و گفتمانی است که بر مبنای آن انقلاب اسلامی زمینه خودباوری را برای مردم و مسئولان فراهم آورده است.

ایران، امنیت خود را از درون کشور می‌گیرد
وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه ایران امنیت خود را از درون کشور و از مردم خود می‌گیرد گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست و با لبخند و اخم دیگران، خوشحال و مضطرب نمی‌شود؛ ایران قدرت اقتصادی خود را هم از درون می‌گیرد.

ظریف تصریح کرد: ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای به هویت منطقه‌ای خود آگاه است و به‌عنوان قدرتی که به‌دنبال بازی با حاصل‌جمع صفر نیست به دنبال منطقه‌ای امن، قدرتمند و پیشرفته است و همکاری منطقه‌ای را مبنای صلح و ثبات می‌داند و پیوندهای منطقه‌ای را ضروری اجتناب‌ناپذیر می‌شمارد.

وی افزود: در دولت یازدهم گام‌های بلند و بعضاً تاریخی برداشته شد که مهم‌ترین آنها گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهره‌برداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای به قدرت‌های جهانی بود؛ با حمایت‌ها و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و مدیریت شجاعانه رئیس جمهور و با پشتوانه توانمندی‌های کشور و حمایت مردم، خطرات متعددی از فراروی نظام رفع شد و موانع ظالمانه برای بالندگی اقتصادی و علمی کشور رفع گردید.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه بهبود معیشت مردم به‌عنوان هدف اصلی وزارت امور خارجه از موانع تهی شد، گفت: بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله این سازمان را با افتخار به نام خود ثبت کردند.

نقش مجلس در تصویب و نظارت بر برجام
وی با اشاره به نقش مجلس در تصویب برجام اظهار کرد: لازم است از نقش برجسته مجلس و به‌ویژه ریاست مجلس در روند مذاکرات، تصویب برجام و نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی است تشکر نمایم.

ظریف با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات تروریستی امریکا افزود: مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات امریکا، تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه و تلاش مشترک همه ما برای مقابله با بدعهدی‌های امریکا و دفاع از منافع مردم ایجاد شد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به مذاکرات هسته‌ای نیست گفت: قفل مناسبات خارجی به‌ٌصورت متوازن، هدفمند و هوشمندانه گشوده شد که حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف در همین مجلس محترم نماد مهمی و نمود بارزی از این گشایش و اقبال جهانی است؛ حضور 30 هیئت از اروپا شامل 10 هیئت به ریاست مقامات رده اول و 20 وزیر و نماینده ویژه؛ حضور 27 هیئت از آسیا با 16 مقام رده اول و 11 وزیر و نماینده ویژه؛ حضور 26 هیئت از آفریقا با 14 مقام رده اول و 12 وزیر و نماینده ویژه؛ حضور 9 هیئت از قاره امریکا با 3 مقام رده اول و 6 وزیر و نماینده ویژه در هیچ مراسمی از انقلاب باشکوه اسلامی تا امروز سابقه نداشته است و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرده است.

وزارت خارجه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی
وی با بیان اینکه سیاست خارجی به‌جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته است گفت: در این رابطه توفیقات فراوانی اعم از افزایش فروش نفت با حذف دلالی‌های پرفساد و بازگشت قانون‌مند درآمد حاصله، بازشدن مسیر تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی، ریلی و هوایی؛ ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم؛ برای اهمیت این عدد مقایسه می‌کنم که قبل از تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در دولت دهم 3.9 میلیارد دلار بوده است.

ظریف با اشاره به دیگر دستاوردهای دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم از جمله افزایش گردشگری، عقد قراردادهای متعدد اقتصادی و تجاری و همکاری‌های هسته‌ای گفت: اینها دستاوردهای بزرگ این ملت است؛ ارتباطی به وزارت خارجه ندارد؛ دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نکنید.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به افزایش پیوند با ایرانیان خارج از کشور علی‌رغم کمبودهالی مالی گفت: جلوه‌ای از پیوند با ایرانیان خارج از کشور را در صف‌های طولانی هم‌وطنان مقیم خارج از کشور در ایام انتخابات شاهد بودیم که بطلانی بر ادعاهای معاندان نظام جمهوری اسلامی بود.

موانع بیرونی و داخلی دستگاه دیپلماسی
وی با اشاره به موانع بیرونی و داخلی که در طول 4 سال گذشته وزارت امور خارجه با آن روبرو بود گفت: ملاحظات جناحی، شتاب‌زدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتار، اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی از جمله چالش‌های سیاست خارجی بود که باید در دوره جدید با اقناع و همدلی مرتفع شود.
 
ظریف تصریح کرد: بنده آخرین نفری خواهم بود که بخواهم در این کشور در حوزه سیاست خارجی تک‌صدایی ایجاد کنم. من چنین خواسته‌ای را ندارم و نخواهم داشت چرا که تعدد گفتمان‌ها در کشور را عاملی برای تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به چالش رفتار برخی کنش‌گران منطقه‌ای، بیان داشت: مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی کنش‌گران منطقه‌ای مهم‌ترین چالش پیش روی سیاست خارجی ما و بلکه منطقه و جهان بوده است؛ آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام به‌کار بستند اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها فضای شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی را درمنطقه و جهان تشدید کنند.

وی ادامه داد: آنها تلاش دارند از تغییراتی که در ایالات متحده پیش آمده برای تنش و بحران‌آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌برداری کنند؛ گرچه این کشورها و گروه‌ها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شده‌اند اما این واقعیت‌ها و چالش‌ها وظیفه سیاست خارجی را سنگین‌تر می‌سازد.

توهم و کج فهمی توامان دولتمردان آمریکا
ظریف با اشاره به تحولاتی که در مدیریت سیاست خارجی امریکا اتفاق افتاده است تصریح کرد: لفاظی‌های دولتمردان امریکا بر ضد ایران انجام می‌گیرد ناشی از توهم و کج‌فهمی توأمان است؛ وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم‌افزایی هوشمندانه سایر نهادها تقویت این باور در نخبگان سیاسی ایالات متحده است که ایران‌ستیزی سکه‌ای از رونق افتاده است که در بازار جهانی خریدار ندارد؛ این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها از یک‌سو و نیز گسترش همه‌جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتنی است؛ و تاکنون نیز توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشته‌ایم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: دیپلماسی هوشمندانه ما با نشان دادن عقلانیت و قانونمندی ایران از یک‌سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم‌گیرندگان آمریکا تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربیات شکست‌خورده نتیجه‌ای جز نگرانی افزون‌تر و انزوای بیشتر برای امریکا نخواهد داشت.

برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست
وی افزود: برجام حاصل اعتماد به امریکا نیست؛ جمله به جمله برجام نشان‌دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست‌های امریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است.

ظریف گفت: اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم‌افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت غیرقابل انکار دستیابی به هدف فوق هست باید با اجماع این واقعیت را برای نخبگان امریکا برجسته کنیم که دولت قبلی امریکا نیز پس از سال‌ها تجربه تحمیل و تحریم به میز مذاکره آمد و اکنون نیز نه تنها امریکا به‌عنوان یک عضو برجام نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند بلکه چنین سیاستی موجب انزوای امریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام نیز دیده شده است و این نشانه بی‌اعتمادی ما در دوران مذاکره به امریکا است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد:‌برای رسیدن به منظور فوق بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌های کارآمد اطلاع‌رسانی جهت تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در ابعاد معنایی در افکار عمومی جهان ضروری است.

برنامه وزارت امور خارجه برای حمایت از ایرانیان خارج کشور
وی اظهار کرد: حمایت همه‌جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به‌عنوان مدافعان غیور و توانمند منافع ملی از یک‌سو و نیز جلب مشارکت آنها برای بازسازی کشور و به‌ویژه استان‌های پدری و مادری آنها از مهم‌ترین ظرفیت‌های معنوی و مادی جمهوری اسلامی ایران است که با تلاش شما نمایندگان و بودجه‌ای که در اختیار ما برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار خواهید داد، اقدام خواهیم کرد.

ظریف با بیان اینکه مجلس به‌عنوان نماد مردم‌سالاری دینی نقش برجسته‌ای در تقویت قدرت مبنایی جمهوری اسلامی دارد، گفت: در صورتی‌که افتخار تداوم خدمت با رأی نمایندگان ملت ایران را پیدا کنم با توجه به چالش‌های موجود دو ابر اولویت تقویت روابط با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشت مردم را پیگیری خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: همسایگان بهترین و مهم‌ترین شرکای اقتصادی ما هستند؛ حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه با حمایت دولت ابزاری کارآمد جهت تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و اشتغال داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اعتمادزا را در منطقه با جدیت دنبال خواهیم کرد و حمایت‌های لازم برای حضور مؤثر کارآفرینان داخلی در بازارهای پیرامونی را فراهم خواهیم ساخت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *