آغاز همزمان اردوهای ششم و تکمیلی آفتابگردان‌ها ویژه بانوان

16:00 - 25 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۵۳۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نخستین اردوی تکمیلی و ششمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی همزمان آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی شهرستان ادب، نخستین دوره اردوی تکمیلی شعر جوان انقلاب اسلامی «آفتاب‌گردان‌ها» و همچنین اردوی دوم ششمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی ویژه بانوان از امروز 25 مرداد در تهران آغاز خواهد شد.

در دوره تکمیلی، که تا ظهر شنبه 28 مرداد ادامه خواهد یافت، چهره‌های شاخص تمامی ادوار گذشته شرکت کرده‌اند. این شاعران جوان بر اساس کیفیتِ آثار، پویایی و فعالیت منظم در دوره مربوطه، با آرای کارشناسان دفتر شعر «آفتاب‌گردان‌ها» گزینش شده‌اند.

برنامه‌های دوره تکمیلی با رویکردی تخصصی و با هدف افزایش توانمندی‌ها و دانش اعضا در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی و اجتماعی تدارک دیده شده است و شاعران جوان با طیف گسترده‌ مفاهیم، از شعر کودک و شعر هیئت گرفته تا شیوه فعالیت در فضای مجازی و نیز جریان‌های فعال فکری امروز ایران آشنا خواهند شد. به همین منظور، دو کارگاه نقد با حضور شاعرانی چون کبری بابایی، انسیه موسویان، ناصر فیض، حمیدرضا شکارسری و محمد حسین نعمتی برگزار خواهد شد.

علاوه بر آن، علی‌محمد مودب درباره «شعر و شجاعت»، سعید حدادیان و میلاد عرفان‌پور درباره «شعر هیئت»، و دکتر محمدرضا اصنافی درباره شاعران و فعالیت در فضای مجازی (تبین اهمیت، فرصت‌ها و تهدیدات شبکه‌های اجتماعی) سخن خواهند گفت. حجت‌الاسلام محمدرضا زایری برای شاعران جوان از ضرورت پذیرش نقش‌های رهبری در فضای ادبی و هنری، و دکتر نفیسه فیاض‌بخش از مهارت‌های زندگی صحبت خواهند کرد. سجاد صفار هرندی نیز شرحی اجمالی از جریان‌های اندیشه‌ای فعال در کشور و حجت‌الاسلام سیفایی با نگاه به اوضاع منطقه، طیف‌شناسی امت اسلامی را ارائه خواهند داد. نیز برای آشنایی شاعران جوان با تجربیات شاعران پیشکسوت، گفتگویی با علیرضا قزوه پیش‌بینی شده است.

هدف نهایی از برگزاری دوره تکمیلی آن است که بانوان شاعر بتوانند در حوزه فرهنگ کور نقش‌آفرین باشند و بر جامعه ادبی تأثیر بگذارند. به همین خاطر، و در راستای برقراری عدالت آموزشی، به پراکندگی پذیرفته‌شدگان نیز توجه شده است: از استان تهران 8 نفر از قم 4 نفر، از فارس، همدان و خراسان رضوی 3 نفر و از دیگر استان‌ها یک یا دو نفر برگزیده شده‌اند.

بر اساس این گزارش در اردوی دوم ششمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی چهار کارگاه نقد و کلاس‌های شناخت شعر، با حضور استادان و شاعرانی چون افسانه غیاثوند، امید مهدی نژاد، مریم کرباسی، حسنامحمدزاده، علی‌محمد مؤدب، علی داودی، محمدحسین نعمتی و محمدرضا وحیدزاده برای شرکت‌کنندگان در این دوره در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، حمیدرضا شکارسری با موضوع «درآمدی بر شعر علیرضا قزوه»، قربان ولیئی با موضوع «درآمدی بر شعر سعدی»، میلاد عرفان پور با موضوع «زبان شعر» و محمدرضا وحیدزاده با موضوع «شعر و رسالت اجتماعی» سخنرانی خواهند کرد.

دکتر نفیسه فیاض‌بخش، استاد دانشگاه نیز برای بانوان شاعر از «مهارت های زندگی» خواهد گفت. شاعران جوان فرصت دارند تا در عصر شعر آفتاب‌گردان‌ها، سروده‌های خود را برای حاضران بخوانند. حضور در معراج شهدا و شرکت در شبِ شعری دیگر به یاد شهید قهرمان مدافع حرم محسن حججی، از دیگر برنامه‌های این دوره آموزشی است.

در اردوی امسال آفتاب‌گردان‌ها، 44 شاعر جوان از سراسر کشور شرکت می‌کنند. استان‌های تهران (7 نفر)، قم (6 نفر)، اصفهان (5 نفر)، خراسان رضوی و گیلان (هر کدام 4 نفر)، فارس و سمنان (هر یک 3 نفر) بیشترین شرکت‌کننده را داشته‌اند. از دیگر استان‌ها نیز 1 تا 2 نفر برای اردوی دوم پذیرفته شده‌اند.

گفتنی است شاعران جوان و استعدادهای تازه شعر کشور پیش از این در فراخوان مربوطه با ارسالِ شعر شرکت کرده‌اند و بر اساس معیارهای مشخصی گزینش شده‌اند. مطالعات در زمینه شعر، انگیزه و جدیت، توان شعرخوانی، سطح دانش معرفتی، و آزمون طبع شعر از جمله مهم‌ترین معیارها برای حضور در این دوره تخصصی است.

دوره‌های آموزشی آفتابگردان‌ها را دفتر شعر مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب به صورت سالانه برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی، کمک به پویایی شعر جوان، کشف و پرورش استعدادها و زمینه‌سازی برای رویش نسل جدید شاعران انقلاب اسلامی است. بدین ترتیب، هر ساله، در قالب این دوره آموزشی، ده‌ها شاعر جوان و مستعد از سراسر کشور و بخصوص شهرستان‌ها، شناسایی شده و به عضویت دوره در می‏‌آیند.

گفتنی است چندی پیش رهبر فرزانه انقلاب، در دیدار شاعران با ایشان به این دوره‌های آموزشی اشاره کرده بودند و فرمودند: «شنیدم شهرستان ادب فعالیت‌های دانش‌آموزی راه انداخته، افراد را جمع می‌کند، دانش‌آموزهای ما، جوان‌های ما، نوجوان‌های ما، دختر ما، پسر ما، شعر می‌گویند آن هم به این خوبی، با این مضامین خوب، با این تخیّل قوی، این خیلی خوب است...»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *