بحران آب با تمرکز بر بهره‌وری قابل جبران است/برج سازی بلای جان بهره وری

11:12 - 25 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۵۰۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سازگاری با کمبود منابع آب در کشور و ضرورت بر استفاده بهینه از منابع موجود، ما را به سوی افزایش بهره وری آب پیش می برد که تاکنون در این زمینه متاسفانه موفق ظاهر نشده ایم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بحران آب در کشور یکی از دغدغه های اصلی به حساب می آید که در راستای حل آن، این مشکل را یکی از 4 اولویت نخست کشور معرفی کرده اند.

پیش از این نیز بارها خبر مصرف 86 درصدی منابع آب تجدیدپذیر کشور شنیده شده که در تقسیم بندی های صورت گرفته حدود 90 درصد از منابع آب کشور در حوزه کشاورزی، در حدود 7 درصد در زمینه صنعت و حدود 3 درصد در زمینه شرب استفاده می شود.

در حوزه آب علاوه بر مصرف بالا و نبود الگوی مناسب مصرف باید به مسایلی همچون حجم هدر رفت آب به همراه بهره وری پایین در کشور اشاره کرد که منشا این موارد را می توان در مسائلی همچون وجود انشعابات غیرمجاز، فرسودگی تجهیزات و وسایل، طریقه نامناسب آبیاری مزارع و فضاهای سبز، استفاده از شیرآلات قدیمی و موارد مشابه پیگیری کرد.

رویا طباطبایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در خصوص دلایل پایین بودن بهره وری آب در کشور در گفت و گو با گفت: یکی از مهم ترین دلایل پایین بودن بهره وری آب در کشور آپارتمان‌نشینی و استفاده از کنتورهای مشترک در واحدهای بزرگ مسکونی است که این امر اقدام به صرفه جویی آب را از سوی مشترکین کمرنگ می کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت پایین بهای آب انگیزه ای برای مشترکین در راستا مصرف درست از آب ایجاد نمی کند، خاطرنشان کرد: به دلیل بهای کم آب و نبود جریمه برای مشترکین پرمصرف انگیزه ای برای استفاده از وسایل صرفه جویی وجود ندارد. همچنین باید این فرهنگ سازی صورت گیرد تا در مراکز عمومی از شیرآلات اهرمی و یا چشمی استفاده کنند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران عنوان کرد: در بحث کشاورزی نیز با توجه سهم بالای این بخش در مصرف آب باید روش های نوین آبیاری را جایگزین روش های سنتی و قدیمی کنیم تا شاهد افزایش بهره وری آب باشیم.

وی در ادامه به بیان اقدامات سازمان ملی بهره وری ایران برای افزایش بهره وری آب پرداخت و گفت: برگزاری کارگاه آموزشی بین المللی برای سازمان ملی بهره‌وری آسیایی در کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد کمیته بهره‌وری با مشارکت وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، تدوین برنامه ای مشخص برای افزایش بهره وری آب در برنامه جامع بهره‌وری کشور نمونه ای از اقدامات این سازمان برای افزایش بهره وری آب بوده است.

بدون شک اگر صرفه جویی 25 تا 30 درصدی در مصرف آب از راه های مختلف صورت نگیرد در چندین سال آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد که دیگر هر اقدامی برای جبران دیر خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *