رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

به زودی؛ بهره‌مندی مشمولان سهام عدالت از سود بنگاه‌های واگذارشده/ کاهش قاچاق از ۲۵ به ۱۶ میلیارد دلار

11:27 - 25 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۵۰۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: به زودی مشمولان سهام عدالت از سود بنگاه‌های واگذار شده بهره مند خواهند شد؛ برای اجرای این طرح برنامه دقیقی طراحی شده است که برمبنای آن مشمولان علاوه بر سود از حقوق مالکانه خود نیز بهره مند می‌شوند.

کرباسیانبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی در جریان جلسه اخذ رای اعتماد خود از نمایندگان مجلس اظهار کرد: دولت یازدهم با همکاری مجلس و قوه قضائیه موفق شد اقتصاد را از شرایط بحرانی خارج کند و آن را با ثبات کند و این ثبات و آرامش در نتیجه اتخاذ سیاست‌های خردمندانه به اقتصاد کشور بازگشت که دستاورد مهمی ا ست و باید از آن صیانت کرد.

وی ادامه داد: شاغل شدن جوانان این جامعه خصوصا افراد تحصیلکرده و افزایش قدرت اقتصاد ملی، دو مؤلفه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و شعاری است که مقام معظم رهبری برای سال جاری تعیین کرده‌اند که آن سیاست‌ها واین شعار واکنشی است به معضل اصلی اقتصاد ایران.

کرباسیان گفت: اگر بخواهیم شاهد افزایش تولید و اشتغال باشیم، جز اصلاح ساختارهای اقتصادی که کاری بسیار بزرگ و خطیر است، چاره ای نداریم؛ این کار از دولت یازدهم آغاز شد و باید شتاب بیشتری بگیرد.

وی افزود: اعتقاد من این است که اصلی ترین ماموریت وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم، باید عملیاتی ساختن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باشد؛ سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اصل 44 قانون اساسی، برنامه ششم توسعه و قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار باید اجرایی شوند.

کرباسیان با بیان اینکه وزارت امور اقتصاد و دارایی بهره وری سالیانه 2.8 درصد را پیش بینی کرده است، گفت: ما در برنامه هایمان نرخ تورم تک رقمی با نرخ 8.8 درصد را هدفگذاری کرده ایم و به نظرمان می توانیم به این جایگاه برسیم.

 کرباسیان افزود: در برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت اقتصاد بهبود محیط کسب وکار و توامندسازی بخش خصوصی را در اولویت قرار دادند؛ دولت و بخش‌های غیر مردمی باید ازعرصه تصدی گری اقتصادی بیرون روند و بخش خصوصی تعاملی باید به تنها متصدی فعالیت اقتصادی تبدیل شود.

وی با اشاره به اجرای کامل طرح سهام عدالت که در برنامه‌هایش پیش بینی شده است، گفت: به زودی مشمولان سهام عدالت از سود بنگاه‌های واگذار شده بهره مند خواهند شد؛ برای اجرای این طرح برنامه دقیقی طراحی شده است که برمبنای آن مشمولان علاوه بر سود از حقوق مالکانه خود نیز بهره مند می‌شوند.

کرباسیان با بیان اینکه باید رقابت مثبت را گسترش دهیم تا اقتصادی توانمند داشته باشیم افزود: اولویت اصلی برای مردمی سازی اقتصاد ، بهبود محیط کسب و کار است ؛ دستاوردهای نوین علم اقتصاد نشان داده که این امر حتی اهمیتی بیشتر از واگذاری بنگاه های دولتی دارد.

وی ادامه داد: برای بهبود محیط کسب و کار نظام مالیاتی باید اصلاح و کارآمد شود؛ باید حفاظت از حقوق مالکیت کم هزینه و کارآمد شود؛ باید مقررات مخل رونق کسب و کار لغو شود؛ باید اخذ مجوزهای لازم برای کسب و کار تسهیل شود؛ تاکید می ‌کنم که این کارها شدنی است.

وزیر پیشنهادی ا قتصاد با اشاره به دستاوردهای خود در دوران مسئولیت در گمرک اظهار کرد: در گمرک توانستیم ظرف سه سال با بهره گیری از نخبگان دانشگاهی سامانه‌ای را اجرا کنیم و بر مبنای آن هزینه مبادله را کاهش دهیم و تشریفات واردات را از 26 روز به 3 روز کاهش دهیم و تشریفات صادرات را از 7 روز به 1 روز برسانیم.

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته در گمرک، کار برای قاچاقچیان مشکل شده و فساد گمرکی به حداقل رسیده است تصریح کرد: طبق برآورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان قاچاق از 25 میلیارد دلار به 16 میلیارد رسیده است؛ قاچاق در حوزه مبادی رسمی که تنها منحصر به گمرک نمی شود از 6 میلیارد دلار در سال 92 به 950 میلیون دلار رسید.

کرباسیان اظهار کرد: ما به گمرکی تبدیل شدیم که از 15 کیلو کشفیات پیش ساز مواد مخدر و خود مواد مخدر در سال 91 به 300 هزار کیلو کشفیات رسیدیم این امر منجر شد که درسال قبل در سطح جهانی گمرک ما درمبارزه با قاچاق مواد مخدر به رتبه یک دنیا و در زمینه قاچاق و تخلفات، گمرک رتبه دوم دنیا باشیم.

وی خاطر نشان کرد: علی رغم کاهش واردات ، درآمد 8 هزار میلیارد تومانی در گمرک به 18 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ اینها دیگر حرف نیست؛ برنامه و کتابچه نیست بلکه اقدام و عمل است.

کرباسیان با بیان اینکه با فرار مالیاتی قاطعانه مبارزه خواهم کرد، گفت: دوستان مجلس در این چند روز اخیر بر مسئله مالیات بر ارزش افزوده نقد جدی داشتند و امیدواریم اصلاحات مربوط به آن انجام شود.

وی با بیان اینکه از سال 92 برای حدود 13 سال عضو شورای پول و اعتبار بودم و با مسائل بانکی و سیاستهای پولی آشنای کاملی دارم و برنامه های عملیاتی دقیقی را برای آن طرح ریزی کرده ام، افزود: حداکثر توان خود را برای اصلاح نظام بانکی کشور به کار خواهم بست و معتقدم که بازار سرمایه در ایران توان بالقوه‌ فراوانی دارد که هنوز بالفعل نشده است.

وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و امور دارایی در پایان گفت: در صورتیکه مشمول اعتماد نمایندگان ملت شوم، تمام دانش و تجربه‌ام را به کار می بندم تا به اعتماد این عزیزان پاسخ مثبت دهم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *