روزه‌های ماه ذی القعده و ثواب یک سال عبادت/ ذی القعده ماهی پرفضیلت برای استجابت دعا

12:00 - 24 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۱۱۸
یک کارشناس علوم قرآنی با اشاره به اینکه روزه‌های ماه ذی القعده ثواب یک سال عبادت را دارند، از ذی القعده به عنوان ماهی پرفضیلت برای استجابت دعا سخن گفت.

ماه ذی القعدهعلی نوری‌زاده کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: براساس یکی از فرموده‌های حضرت محمد (ص) هرکسی که روز‌های پنج‌شنبه، جمعه و شنبه را در ماه‌های حرام روزه بگیرد، خداوند ثواب عبادت یک سال را در کارنامه او ثبت می‌کند از این رو با توجه به اینکه ماه ذی القعده یکی از ماه‌های حرام است، شایسته است مومنان در صورت توانایی، این روز‌ها را روزه بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین با در نظر داشتن اینکه روز پرفضیلت "دحوالارض" در ماه ذی القعده قرار گرفته، مومنان می‌توانند در این روز روزه بگیرند و با خواندن دعا‌ها و به جای آوردن اعمال ماه ذی القعده که در مفاتیح الجنان آمده، ثواب بسیاری را در کارنامه اعمال خود بر جای بگذارند.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مربوط به ماه‌های حرام، حرام بودن جنگ حتی با دشمنان است مگر اینکه چنین جنگی برای مسلمانان جنبه تحمیلی داشته باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: در واقع حرام بودن جنگ و به اصطلاح آتش بس به این دلیل است که افراد از آرامش کافی برخوردار باشند و بتوانند با آسودگی به عبادت، به جای آوردن حج و حل بسیاری از مشکلات خود در زمینه‌های مختلف بپردازند.

نوری‌زاده توضیح داد: در ماه ذی القعده مومنان و عابدان از نقاط مختلف جهان به سوی خانه خدا حرکت می‌کنند تا اعمال مربوط به حج تمتع را به جای بیاورند و در این عمل بزرگ عبادی و سیاسی نقشی موثر و پر رنگ ایفا کنند. در این ماه همچنین تعدادی از عاشقان الهی به مدینه سفر می‌کنند و حرم مطهر پیامبر اکرم (ص) را همراه با مزار مطهر امامان معصوم (ع) زیارت می‌کنند و ارادت خود را بیش از پیش به خاندان مطهر اهل بیت (ع) نشان می‌دهند.

وی یادآور شد: «سیّد بن طاووس» در فضیلت این ماه مى گوید «ذى القعده ماهى است که به هنگام شدّت و گرفتارى، زمان خوبى براى دعاست، و براى رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم مؤثّر است».

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: «سیّد بن طاووس» همچنین می‌گوید «این ماه «ماه اجابت دعاها» نامیده شده است؛ لذا باید اوقاتش را غنیمت شمرد و در آن روزه حاجت گرفت».

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدی که بر اجابت دعا و دعا کردن برای برآورده شدن خواسته‌ها در ماه ذی القعده صورت گرفته، شایسته است مومنان تا حد امکان از فضیلت‌های نهفته در این ماه جهت بهره بردن هرچه بیشتر از آن استفاده کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *