فرآیند چگونگی انتخاب رئیس و اعضای هیئت رئیسه/ دی ماه، زمان برگزاری نخستین جلسه شورای جدید

8:42 - 27 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۸۸۵۱
معاون پارلمانی شورای عالی استان ها فرآیند چگونگی انتخاب رئیس و اعضای هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها را تشریح کرد.
شورای عالی استان ها اسدالله راشدی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه در رابطه با فرآیند انتخاب اعضای شورای عالی استان ها و همچنین هیئت رئیسه این شورا گفت: انتخابات شورای شهر و روستا به صورت مستقیم برگزار و منتخبان با رای مردم به پارلمان های محلی راه پیدا می کنند.
 
وی افزود: پس از آغاز به کار رسمی شوراهای شهر و روستا، طبق قانون باید در اولین جلسه، اعضای هیئت رئیسه مشخص شوند.
 
معاون پارلمانی شورای عالی استان ها در خصوص چگونگی تشکیل شوراهای فرادست تصریح کرد: پس از تعیین اعضای هیئت رئیسه اعم از رئیس و منشی های شهرها و روستاها، باید در همان جلسه و یا جلسه بعدی، فرآیند انتخابات شوراهای فرادست کلید بخورد.
 
راشدی ادامه داد: فرآیند انتخابات شوراهای فرادست به این گونه است که هر روستا یک نفر را انتخاب و برای تشکیل شورای بخش، وی را به عنوان نماینده معرفی می کند. پس از تشکیل شورای بخش، اعضای شورای بخش یک نفر را برای حضور در شورای شهرستان انتخاب و معرفی می کنند.
 
وی در رابطه با تعداد نمایندگان هر استان در شورای عالی استان ها اذعان کرد: شوراهای شهر به موازات تشکیل شوراهای فرادست (شورای شهرستان و استان) یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب می کنند که البته انتخاب این افراد در هر شهرستان و استان بستگی به جمعیت آن منطقه دارد.
 
معاون پارلمانی شورای عالی استان ها در خصوص زمان برگزاری انتخابات هیئت رئیسه شورای عالی استان ها گفت: شورای هر استان طبق قانون پس از دو ماه از آغاز به کار شورای شهرستان و روستا تشکیل شده و پس از آن فرآیند تشکیل شورای عالی استان ها آغاز می شود.
 
راشدی افزود: اعضای شورای هر استان بر اساس میزان جمعیت همان استان، افراد مد نظر خود را معرفی می کنند. برای مثال استان تهران، با داشتن 4 نفر در شورای عالی استان ها بیشترین عضو را دارد و کم جمعیت ترین استان ها نیز دو نماینده در شورای عالی استان ها دارند.
 
وی با اشاره به جمعیت شورای عالی استان ها تصریح کرد: جمعیت اعضای شورای عالی استان ها 75 نفر است و اولین جلسه شورای عالی پس از 3 ماه از آغاز به کار رسمی شوراها خواهد بود.
 
معاون پارلمانی شورای عالی استان ها بیان کرد: با توجه به آغاز به کار شوراهای شهر و روستا در اول شهریور ماه، پیش بینی می شود نخستین جلسه شورای عالی استان ها اواخر آذرماه یا اوایل دی ماه باشد.
 
راشدی با تاکید بر اینکه تا زمان آغاز به کار شورای عالی استان ها در دوره پنجم هیچ جلسه ای برگزار نخواهد شد
گفت: مهدی چمران به عنوان رئیس فعلی شورای عالی استان ها طبق قانون امور اداری و اجرایی شورا را تا انتخاب رئیس جدید بر عهده خواهد داشت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *