نقض فاحش حقوق بشر؛ شیعیان عوامیه در محاصره سعودی‌ها

12:25 - 23 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۸۶۹۷
دسته بندی: سیاست
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید نیروهای امنیتی عربستان، شهر شیعه نشین عوامیه دراین کشور را کاملا محاصره کرده و بسته‌اند.
نقض فاحش حقوق بشر؛ شیعیان عوامیه در محاصره سعودی‌هابه گزارش گروه سیاسی به نقل از دیده‌بان، نیروهای امنیتی سعودی از سه ماه پیش در حال تخریب بخش قدیمی شهر بوده‌اند. آنها می‌گویند مخالفان شیعه در کوچه‌های باریک این منطقه پنهان می‌شوند.

گزارش‌های اخیر حکایت از آن داشت که هم‌زمان با تلاش مقامات برای تخریب خیابان‌های عوامیه چندین نفر کشته شده‌اند و صدها نفر از این شهر گریخته‌اند.

این دور تازه‌ای از درگیری‌ها در استان شرقی عربستان است که بیشتر ساکنان آن شیعه هستند. عمده تولید نفت عربستان از این منطقه است.

رئیس بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «مقامات عربستان باید اقداماتی فوری انجام داده و به مردم اجازه دهند تا در امنیت به خانه‌های خود بازگردند. به مراکز تجاری و درمانی اجازه دهند که فعالیت خود را از سربگیرند. به ساکنان این شهر خسارت پرداخت شود.»

این نهاد حقوق بشری افزوده که براساس تصاویر ماهواره‌ای بخش‌های وسیعی از این شهر از جمله مراکز غیرنظامی به شدت آسیب دیده است.

سه ماه پیش، سازمان ملل متحد در یک گزارش از تلاش حکومت سعودی برای تخریب بخش تاریخی شهر شیعه نشین عوامیه انتقاد کرد.

این بخش از شهر، دست‌کم ۴۰۰ سال قدمت دارد و حدودبیست تا سی هزار نفر در آن زندگی می‌کنند.

دولت سعودی یکی از رهبران شیعه این منطقه، شیخ نمرالنمر را در سال ۲۰۱۶ به اتهام اقدامات «تروریستی» اعدام کرد.

شیعیان که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت ۳۲ میلیونی عربستان را تشکیل می‌دهند، همواره از این که در این کشور به حاشیه رانده شده‌اند، شکایت داشته اند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *