روند صعودی نژادپرستی در آمریکا؛ همدستی آشکار ترامپ و هواداران برده‌داری در خیابان‎های آمریکا +تصاویر

21:30 - 22 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۸۵۶۸
روز شنبه هفته جاری صدها تن از هواداران نژادپرستی و حامیان گفتمان برتری نژاد سفید در آمریکا در تجمع بزرگی به خیابان‎های شهر شارلوتسویل آمدند و به ضرب و شتم مخالفان خود پرداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل ، روز شنبه صدها تن از هواداران راست‌گرایان افراطی و ملی‌گرایان نژادپرست آمریکا در شهر شارلوتسویل ایالت ویرجینیا آشکارا به خیابان‎ها آمدند و شعارهای نژادپرستانه سر دادند که در پی آن 3 نفر کشته بیش از 30 نفر زخمی شدند.

 

قدرت‌نمایی نژادپرست‌ها در آمریکا


روز شنبه گروهی از مخالفان و فعالان مدنی مخالف گروه‌های نژادپرستی که به خیابان‎های شهر شارلوتسویل آمدند تا در برابر قدرت‌نمایی این روزهای هواداران برتری سفیدپوستان به تظاهرات بپردازند اما خیلی زود خیابان‎های این شهر صحنه درگیری و زدوخورد نژادپرستان و گروه‌های مخالف آن شد که در پی آن شماری کشته و زخمی شدند.

نژادپرستی در آمریکا


در جریان این درگیری‌ها یک خودرو با سرعت به میان گروه‌های مخالف نژادپرستی رفت که در پی آن یک نفر کشته شد و در درگیری‎های مختلف در سطح شهر میان نژادپرستان و گروه‌های مخالف آنها بیش از 30 نفر به شدت زخمی شدند؛ افزون بر این در پی سقوط یک بالگرد پلیس در میان جمعیت نیز دو نفر کشته شدند.

نژادپرستی در آمریکا


تظاهرات خیابانی گروهای نژادپرست و راست‌های افراطی را سازمانی به نام «اتحاد راست‎ها» سازماندهی کرده که طی چهار مه گذشته سه تجمع بزرگ در شهر شارلوتسویل شکل دادند.


نژادپرستان در آمریکا در ماه‌های گذشته به شدت فعال شده‌اند به گونه‌ای که روز جمعه نیز صدها تن از راست‌گرایان افراطی و سفیدبرترپنداران در محوطه دانشگاه ویرجینا شهر شارلوتسویل تجمع کردند و شعارهایی مانند «خاک و خون»، «آمریکا خانه ماست» سر دادند و با پرتاب سنگ و اسپری فلفل با مخالفان خود درگیر شدند.

نژادپرستی در آمریکا


با بالاگرفتن درگیری‎ها و افزایش خشونت هواداران نژادپرستی و حمله آنها به مخالفان خود، فرماندار ویرجینیا به سرعت اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد و نیروهای ضدشورش را به خیابان‎های شارلوتسویل روانه شد تا تجمع نژادپرستان را متفرق کنند.

 
واکنش دونالد ترامپ و افزایش خشم مخالفان نژادپرستی


کاربران رسانه‌های اجتماعی واکنش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به حوادث خشونت‌بار شهر شارلوتسویل که در آن فعالان نژادپرست به خیابان‎ها آمدند و به ضرب و شتم مخالفان خود پرداختند، به باد انتقاد گرفتند.


دونالد ترامپ در واکنش به ناآرامی‌های شهر شارلوتسویل که منجر به کشته‌شدن سه نفر و زخمی‌شدن ده‌ها تن شد در نشستی خبری گفت: ما به شدیدترین وجه ممکن این نمایش آشکار تنفر، تعصب، و خشونت در همه طرفهای درگیر محکوم می‌کنیم.

Charlottesville


کاربران توییتر به سرعت به این اظهارات ترامپ واکنش نشان دادند و بسیاری از انها ترامپ را متهم کردند که عمدا نژادپرست‌ها و گروه‌های افراطی را عامل اصلی این خشونت‌ها و درگیری‌ها اعلام نکرد و هر دو طرف را به یک اندازه انتقاد کرد.


کاربری در توییتر نوشت: نژادپرست‌ها و هواداران نازی‎ها در روز روشن چند نفر را به قتل می‌رسانند آن وقت کسی پیدا می‌شود و «همه طرف‎های درگیر» را محکوم می‌کند.

ترامپ


بسیاری از کابران نیز این واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به خشونت‌های نژادپرستان و سفیدبرترپنداران را اینگونه توصیف کردند: ترامپ را هیچ‌گاه عامل این خشونت‌ها را تررویست‎های ملی‌گرای سفیدپوست نمی‌نامد چرا که این توصیف هواداران ترامپ، کارکنان کاخ سفید، خانواده و خودی وی می‌شود.

 


ترامپ مدافع خجول نژادپرستی و تروریسم 


بسیاری از تحلیل‌گران و کاربران اجتماعی با اشاره به نوع موضع‌گیری دونالد ترامپ نسبت به درگیری‎های خشونت‌آمیز هوادارانش در شارلوتسویل، او را به دورویی و استانداردهای دوگانه در رابطه با حوادث تروریستی متهم کردند.

عروج نژادپرستی در آمریکا


بسیاری نوشتند اگر در هر جای دنیا چنین درگیری‎هایی را یک مسلمان یا فردی غیرسفیدپوست انجام می‌داد و چند نفر کشته و ده‌ها تن زخمی می‌شدند و با سنگ و اسپری به مخالفان خود حمله می‌کردند، رئیس‌جمهور آمریکا بی‌معطلی آن را حرکتی تروریستی اعلام و همه مسلمانان را هم مسئول این اقدام تروریستی معرفی می‌کرد.


آمریکا و تاریخ بی‌پایان تبعیض نژادی


اگرچه به ظاهر علت اصلی تظاهرات نژادپرست‎ها و نازی‌ها و راست‌گرایان افراطی و سفیدبرترپندارها برداشته‌شدن مجسمه «ژنرال رابرت ملی» معرفی می‌شود اما بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر سال گذشته را عروج دوباره گفتمان نژادپرستی در آمریکا می‌دانند چرا که با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گروه‌های نژادپرست و سفیدبرترپندار و راست‌های افراطی در شهرهای آمریکا به شدت فعال شده‌اند و آزادانه اقلیت‌های قومی، نژادی، و مذهبی را هدف آزار و اذیت خود قرار می‌دهند.

عروج نژادپرستی در آمریکا


ژنرال «رابرت لی» از فرمانده‌هان اصلی ایالتهای جنوبی و هوادار حفظ برده‌داری در جنگ داخلی مشهور آمریکا در قرن نوزدهم بود.


از جمله وعده‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری آمریکا کاهش مهاجرت به آمریکا و اخراج مهاجرهای غیرقانونی از این کشور و اعمال قوانین سخت‌‌گیرانه از ورود شهروندان دیگر کشورها به آمریکا بود، ترامپ حتی وعده داد برای جلوگیری از شهروندان مکزیکی به آمریکا مرز بین آمریکا و مکزیک را دیوارکشی می‌کند؛ استدلال اصلی او برای سیاست‎های مهاجرستیزی حافظت از امنیت آمریکایی‌ها و اولویت‌دادن به منافع آمریکایی‌ است.

عروج نژادپرستی در آمریکا

همزمان با نیروگرفتن گفتمان مهاجرستیز و اقلیت‌ستیز دونالد ترامپ، هر روز گزارش‎های زیادی از سرتاسر آمریکا از آزار و اذیت اقلیت‌ها مخابره می‌شد تا هم‌‌اکنون که به نژادپرست‎ها به شکلی آشکار به تظاهرات می‌پردازند و شعارهای نژادپرستانه سر می‌دهند و مخالفان خود را با در خیابان‎های آمریکا مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

عروج نژادپرستی در آمریکا


همپوشانی گفتمانی دونالد ترامپ و نژادپرست‎ها و سفیدبرترپندارها به این معنا نیست که اعتقاد به برتری نژاد سفید و تبعیض نژادی تنها منحصر به دوره دونالد ترامپ می‌شود، بلکه نگاهی گذرا به تاریخ آمریکا نشان می‌دهد این کشور بر پایه تبعیض نژادی بنیان نهاده شده‌ و هنوز هم پس از گذر چند قرن ابتدایی‌ترین حقوق اقلیت‎های قومی، نژادی و مذهبی این کشور در معرض تاخت و تاز سفیدپوستان نژادپرست آمریکایی است.

عروج نژادپرستی در آمریکا؛


نژادپرستی و تبعیض نژادی آن‌چنان در نظام اجتماعی و سیاسی آمریکا نهادینه شده است که حتی دونالد ترامپ نیز در حوادث روز شنبه ناآگاهانه اعتراف کرد که « حوادث روز جمعه و شبنه هفته جاری قرنهاست که در کشور آمریکا جریان دارد-نه به منحصر به دوران دونالد ترامپ است و نه باراک اوباما.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *